Nej, det kan du inte. Efter som det defakto finns terminshandel på den produkten du säljer så finns det ett etablerat marknadsvärde. Då kan du inte frångå det särskilt mycket utan väldigt bra anledningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om du har en solcellsanläggning så säljer du ofta el. Gör man det så har man ju ett marknadspris att förhålla sig till. Eller?
M merbanan skrev:
Poängen är ju att jag kan manipulera mitt "marknadspris" genom att variera parametrar tills jag får det utfall jag vill ha. Fortsatt så gissar jag att elpriset kommer att bli 5öre per kWh men jag går omvägen genom att tecknar ett fastprisavtal på 10 år med ett elbolag som erbjuder (kanske mer övertalas) 5öre per kWh. Motiveringen till att detta är ett marknadspris kommer från att 2021 så installerades ca 500MW effekt solceller (390MW 2020) och denna installationstakt antas fortsätta. Om vi då lägger ihop alla kraftkällor som inte kan regleras så kommer resultatet bli ett elpris som dyker så fort solen tittar fram.
 
Ger mig in i denna debatt och frågar efter hjälp.

Jag ska precis köpa en 20 kwh anläggning som ska sättas på en ekonomibyggnad.
Idag använde jag 8000 kwh till både boningshus och näringsverksamhet där det sista är mindre än 5%.

Förstår att jag kan få bidrag om jag har två mätare och anövder mindre än 5% i näringen, men vad kostar det mig att köpa den från mig själv?

Är det ekonomiskt fördelaktigt ?
Försöker hitta någon artikel om det men verkar vara sparsamt och solcellsföretagen är för dåligt pålästa.
 
En solcellsanläggning som ger 20 kWh? Är det per dag, eller månad eller år? Om det är per år, är det toklitet.
Man skulle gissa på 20 kWp, dvs installerad panelmärkeffekt. ändrat från 20000 till 20.

Du "använder 8000 kWh", är det per månad eller vad menar du?

På bondeföreningar, LRF kanske de har kunnigt folk för en sådan typ av fråga.
Skattefrågor kan man ha förståelse för att solcellsfirmor, som mest är hantverkarfolk, inte vill uttala sig tvärsäkert om skattefrågor.

Med två mätare, menar du att du ska ha ett elabonnemang hos ditt elnätsbolag för boningshuset och ytterligare ett separat abonnemang för ekonomibyggnaden?
Ditt elnätsbolag gnuggar klart då händerna, men du får dubbla abonnemangskostnader.

Vad menar du med "bidrag" är det skattereduktion för privatpersoner för grön teknik du menar? Eller ekonomiskt stöd till företag som vissa Länsstyrelser ger till företag?

Om din näringsverksamhet endast förbrukar 0,05 x 8000 = 400 kWh/år, då kan du ju strunta i det. Det är ju så litet. Är det per månad är det däremot betydande.
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
En solcellsanläggning som ger 20 kWh? Är det per dag, eller månad eller år? Om det är per år, är det toklitet.
Man skulle gissa på 20000 kWp, dvs installerad panelmärkeffekt.

Du "använder 8000 kWh", är det per månad eller vad menar du?

På bondeföreningar, LRF kanske de har kunnigt folk för en sådan typ av fråga.
Skattefrågor kan man ha förståelse för att solcellsfirmor, som mest är hantverkarfolk, inte vill uttala sig tvärsäkert om skattefrågor.

Med två mätare, menar du att du ska ha ett elabonnemang hos ditt elnätsbolag för boningshuset och ytterligare ett separat abonnemang för ekonomibyggnaden?
Ditt elnätsbolag gnuggar klart då händerna, men du får dubbla abonnemangskostnader.

Vad menar du med "bidrag" är det skattereduktion för privatpersoner för grön teknik du menar? Eller ekonomiskt stöd till företag som vissa Länsstyrelser ger till företag?

Om din näringsverksamhet endast förbrukar 0,05 x 8000 = 400 kWh/år, då kan du ju strunta i det. Det är ju så litet. Är det per månad är det däremot betydande.
20000 kWp? Lite väl stor om man vill matcha mot en förbrukning om 8000 kWh/år.
 
C
R Robert-san01 skrev:
20000 kWp? Lite väl stor om man vill matcha mot en förbrukning om 8000 kWh/år.
Misstänker att planen här är att sälja el som nettoproducent och inte matcha någon förbrukning.
 
Jag misstänker att det blev fel med enheterna.
Men det får man ju inte påpeka efter som det är uppenbart vad skribenten menar….
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag misstänker att det blev fel med enheterna.
Men det får man ju inte påpeka efter som det är uppenbart vad skribenten menar….
Jo det får 'man' påpeka, men om du gör det varenda dag blir det lite trist att läsa
 
Farligt att skriva sent på natten!
Blev många fel.

Vi har idag en förbrukning på 8000 kwh med vedpanna för hela boningshuset, när/om vi byter till bergvärme/jordvörme kommer detta öka drastiskt och vill vara förberedd, samma sak gällande elbil.

Vi kommer därför överproducera en stor mängd då vi just nu räknar på mellan 30-40 paneler x *** watt/st, beroende på vilket system vi väljer.

Jag har egentligen fått mitt svar så jag är tacksam, jag tog upp telefonen och ringde LRF och ska prata med en person där imorgon.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B
Återkoppla gärna.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B BTR skrev:
Återkoppla gärna.
Absolut.
Är det inte lika lönsamt som att installera på boningshuset tak så får vi bygga ett garage i söderläge......
 
A
B bergquist skrev:
Absolut.
Är det inte lika lönsamt som att installera på boningshuset tak så får vi bygga ett garage i söderläge......
Kan du förklara lite..
hur funkar det att bygga på en näringsfastigheter?
 
Johan1975z skrev:
Kan du förklara lite..
hur funkar det att bygga på en näringsfastigheter?
Det man producerar själv som mikroproducent slipper man skatten på. Så har man exempelvis kylanläggningar eller liknande som drar mycket el på sommaren kan det vara en bra affär.

Då får man ju också fördelen att man konsumerar när man producerar, till skillnad från villor som producerar och konsumerar med ett halvårs förskjutning.

Ett av få rimligt nyttiga fall av solceller i Sverige alltså.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det man producerar själv som mikroproducent slipper man skatten på. Så har man exempelvis kylanläggningar eller liknande som drar mycket el på sommaren kan det vara en bra affär.

Då får man ju också fördelen att man konsumerar när man producerar, till skillnad från villor som producerar och konsumerar med ett halvårs förskjutning.

Ett av få rimligt nyttiga fall av solceller i Sverige alltså.
Ok, hur funkar det vid försäljning då?
 
Jag vet ärligt talat inte, men jag tror inte det finns någon större uppsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.