Det skall vara allra minst 20 cm helst 30 cm mellan marknivån och nederkanten på träväggen. Det blir att antingen gräva bort jord eller lyfta huset om du inte vill få problem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Måste du lägga tillbaks gruset? Var hos en vän idag och dom hade byggt ett "galler" av tryckat virke och lagt över en grop där det antagligen var något luftintag eller dylikt på deras souterräng-hus. Ser inte riktigt på bilderna, men panelen gick ned ganska långt över syllen?
 
C
K kennyr skrev:
Sitter cellplast och sen platonmatta som skydd en bit ner. Räcker det?
Risken är att du skapar en halvtät "balja" som syllen ligger och badar i. Så där vid en trappavsats får man kompromissa och lösa det så gott det går, men det är också ett typiskt ställe där det uppstår skador. Att fylla upp jord mot väggen verkar dock dumt. Fyll åtminstone upp med något kapillärbrytande istället. Och se sedan till att inget vatten kan rinna ner mellan väggen och trappan. Vet inte hur väl ditt tak skyddar, men regnar det mot panelen så kommer det att rinna ner där om det inte finns en plåt som leder av vattnet.
 
  • Gilla
kennyr
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Risken är att du skapar en halvtät "balja" som syllen ligger och badar i. Så där vid en trappavsats får man kompromissa och lösa det så gott det går, men det är också ett typiskt ställe där det uppstår skador. Att fylla upp jord mot väggen verkar dock dumt. Fyll åtminstone upp med något kapillärbrytande istället. Och se sedan till att inget vatten kan rinna ner mellan väggen och trappan. Vet inte hur väl ditt tak skyddar, men regnar det mot panelen så kommer det att rinna ner där om det inte finns en plåt som leder av vattnet.
Ytterst lite vatten som kommer där då det är under tak, bifogar en gammal bild på entrén.

Sågat av panelen nu så de slutar ovan mark, enkelt att nu i framtiden måla. Vet bara inte om jag kan sätta platonmatta eller plåt mot väggen och fylla igen med stenmjöl. Lite olika svar om att huset istället måste höjas
 
  • Entré till hus med tak, panel avsågad ovan marknivå, stentrappa och pelare framför trädörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräv bort den där uppfyllningen framför dörren och spika ihop en bro av trä i stället. Det går inte att ha fyllning upp mot träväggen hur du än gör.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Gräv bort den där uppfyllningen framför dörren och spika ihop en bro av trä i stället. Det går inte att ha fyllning upp mot träväggen hur du än gör.
Hur menar du? Jag har kapat panelen vilket borde räcka så inget trä ligger under mark. Det enda som ligger under mark är grunden och den bör man väl skydda.
 
S
K kennyr skrev:
Hur menar du? Jag har kapat panelen vilket borde räcka så inget trä ligger under mark. Det enda som ligger under mark är grunden och den bör man väl skydda.

Ja grunden kan du såklart ha under mark. Men jag har tolkat det som att du hade cellplast framför syllen och att då syllen fortfarande ligger under marknivå.

sitter cellplasten alltså bara på grunden och inte framför syllen?

kort sagt är väl ett absolut minimum att nederkant på syllen inte ligger under marknivå.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Precis. Syllen måste absolut vara över markytan vad du än har framför den. Man brukar räkna med att den behöver vara minst 20 cm över mark men man kan pruta litet på det under verandatak så låt oss säga att underkant på syllen behöver vara 10 cm över marknivå även där. Vad du sedan har framför syllen kvittar helt.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Precis. Syllen måste absolut vara över markytan vad du än har framför den. Man brukar räkna med att den behöver vara minst 20 cm över mark men man kan pruta litet på det under verandatak så låt oss säga att underkant på syllen behöver vara 10 cm över marknivå även där. Vad du sedan har framför syllen kvittar helt.
Blev ett bra glapp mellan sten och panel. Såga med cirkelsåg på vägg var inte enkelt, fick det inte rakt.
Tips på hur jag löser detta snyggast? Funderar på att byta panel eller ringa plåtslagare och sätta list
 
  • Glapp mellan stenläggning och huspanel, ojämn sågning nära hörnet av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lyssnar inte vad folk säger. Panelen bakom platonen var ju rutten, samma sak kommer hända med din syll. Därtill kommer inte panelen hålla så länge När den sitter så nära mark.
 
  • Gilla
CarlC89 och 3 till
  • Laddar…
Det finns två lösningar på det där. Gräv bort jord eller lyft huset.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara stämma in i kören: Syllen kan inte ligga under jord, då ruttnar den.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
TS. Varför svarar du inte på frågor du får och varför lyssnar du inte på svar du får?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ja grunden kan du såklart ha under mark. Men jag har tolkat det som att du hade cellplast framför syllen och att då syllen fortfarande ligger under marknivå.

sitter cellplasten alltså bara på grunden och inte framför syllen?

kort sagt är väl ett absolut minimum att nederkant på syllen inte ligger under marknivå.
Jag är inte bygg kunnig varför jag ställer frågor här. Panelen gick rätt så långt ner tidigare, om det är syllen eller inte som låg bakom har jag ingen aning om varför jag postat bilder. På nedre delen som cellplasten vilar på är läkt som min gissning är syll.
För tillfället har jag lagt plåt och platonmatta bakom panelen för att skydda cellplasten/syllen. Har fyllt med med makadam som är kapillärbrytande enligt tips i tråden. Ville därefter se estetiskt och var panelen landade varav att vi såg att vi kommer behöva göra något för att få till panelen snyggare
 
S
Men platonmatta är inte tänkt att användas på det där viset. Är det verkligen helt omöjligt att sänka marknivån?

men rutten syll kan bli väldigt tråkigt menar jag.
Kan du se om syllen ligger under marknivå, eller menar du att cellplasten är i vägen och du egentligen inte vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.