Hallå!

Vi är mitt uppe i en totalrenovering utav hela huset, alla tre våningar och känner att fortsätta med utgrävning, isolera och gjuta ny platta finns där varken tid, ork eller pengar till just nu och jag är medveten om problemen som kan tillkomma ifall man lägger golvvärme på oisolerad platta. Men tänkte kolla med er, då varje scenario är olika :D

Vi har en källare, som kommer att ha en groventré, tvättstuga, hobbyrum/kontor och badrum. Vi skulle vilja ha komfortgolvvärme i kontoret och badrummet.
Vi kommer att ha klinkers i hela källaren, och det blir väldigt kallt.
Vi har radiatorer som primär värmekälla i källaren, 1st i groventrén, 2st i kontor, 1st i tvättstuga och 1 eller 2st i badrummet.
Huset ska vara dränerat 2010.

Är det ens lönt?
Kommer man att känna av att golvet blir varmare, för vill inte lägga upp mot 140w/m2 och brassa på, då tickar elräkningen iväg.
Tanken är att ligga runt 50-70w/m2 året om.
Är det värt att lägga någon isoleringsskiva (tex Ebeco Isolerskiva Cable Board), minimal bygghöjd och sen flyta in det? Vi har nämligen 203-205cm i takhöjd för tillfälligt så vill inte tappa för mycket. :cry:

Hur tror ni att det hade fungerat i detta scenariot? Med tanke på omvänd fuktvandring, kommer man ens känna av att golvet blir lite varmare?
 
BirgitS
Utan isolering kan en tumregel vara att hälften av värmen går nedåt och hälften uppåt. Lite isolering gör det ju bättre men det blir ju fortfarande mycket som går nedåt.

I kontoret föreslår jag den typ av heltäckningsmatta som tål fukt underifrån och i badrummet några badrumsmattor där man står mest.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Utan isolering kan en tumregel vara att hälften av värmen går nedåt och hälften uppåt. Lite isolering gör det ju bättre men det blir ju fortfarande mycket som går nedåt.

I kontoret föreslår jag den typ av heltäckningsmatta som tål fukt underifrån och i badrummet några badrumsmattor där man står mest.
Det är kanske en bättre lösning, mycket billigare i alla fall.
För är det ungefär hälften som försvinner ner så är det inte mycket värme man får i golvet, samt att det lär bli rött så dyrt i längden

En heltäckningsmatta som tål fukt, bör man lägga klinkers först och sen den?
Eller man kan lägga den direkt på betongen, men något skikt emellan?:D
 
BirgitS
Man behöver inte klinker under heltäckningsmattan i alla fall. Jag tror inte du behöver något annat heller eftersom man kan lägga in dem på inglasade oisolerade balkonger men kolla för säkerhets skull med mattsäljaren och mattillverkaren (instruktion för inläggning).
 
  • Gilla
Trumpethempel och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Utan isolering kan en tumregel vara att hälften av värmen går nedåt och hälften uppåt.
Jag håller inte med detta.
Värmegenomgångsmotstånd av ett material växer med tjockleken. Om du har en oisolerad platta med 10 cm tjocklek och ett lager med fix och klinker ovanpå elvärme som är 1 cm tjock så går teoretiskt 10% neråt och 90% uppåt. I realiteten är det dock lite annorlunda eftersom deltaT neråt är större än uppåt. Man kan räkna detta ganska enkelt om man vet alla materialegenskaper. Jag skulle gissa att 75% går uppåt.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Det man skall tänka på är att förbrukningen är kopplad till vilken temperatur golvet faktiskt håller. Lägger man golvvärme med lägre effekt och kallar det komfortvärme så finns det två alternativ.

1. Effekten tillsammans med elementen räcker för att hålla den temperatur på golven och rummen man vill hålla. Då blir också förbrukningen densamma som om man bara hade golvvärme.

2. Effekten räcker inte till för att hålla golven så varma som man vill. Då blir energiförbrukningen lägre just eftersom golven inte blir lika varma. Det vill säga det blir inte lika komfortabelt när det är kallt ute.

Det finns inga metoder att hålla ett oisolerat golv varmt utan att det drar mycket energi.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Det beror mycket på hur marken under och fuktnivåer samt var värmeväxlingen sker i betongen hur mycket värme som "slösas" och allt kan bara bli gissningar tills man faktiskt mäter upp det...

Oavsett så kommer en avsevärd del av effekten att gå förlorad vid golvvärme i en oisolerad platta.

Utöver det har man risken för omvänd fuktvandring som gör att man kan få en större del fukt in i huset än utan golvvärme.
Det kan dock avhjälpas med en enkel avfuktare och att inget organiskt har kontakt med golvet.

Lägger du klinker så måste du se till så att plattorna släpper genom fukt (vissa naturstenar) samt att du har fogar som släpper genom fukt och inte använder täta material (t.ex. primer).

Jag valde att lägga Nivell golv i "bostadsdelen" på vår platta på mark och har klinker (travertine) i "källardelen". Jag har makadam under plattan och ganska "torrt".
Jag vågade inte lägga golvvärme i källardelen utan har nålfiltsmatta där man står/går mest men det blir inte så farligt kallt på golvet för oss.

Jag skulle inte lägga golvvärme, bara för att vara på säkra sidan och "slösa" energi vill man ju verkligen inte med dagens elpriser...
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Matteandersen Matteandersen skrev:
Det är kanske en bättre lösning, mycket billigare i alla fall.
Vad har du för takhöjd i källaren?
Jag gjorde så här i en villa jag hade.
  • Fräste golvet betongrent
  • tvättade med klorin
  • la på platonmatta (nabbarna nedåt)
    Vek upp efter väggarna & satte luftade socklar
  • 10 (15?) cm frigolit
  • lump papp
  • nytt golv
Hade väl 190-195cm takhöjd efteråt.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
BirgitS
L lat skrev:
Vad har du för takhöjd i källaren?
Matteandersen Matteandersen skrev:
Vi har nämligen 203-205cm i takhöjd för tillfälligt så vill inte tappa för mycket.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Oavsett om det drar mer eller mindre energi så är golvvärme i oisolerad platta en riskkonstruktion. Skall göras med försiktighet. Omvänd fuktvandring osv.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Med min okunskap så känns det ändå som att omvänd fuktvandring borde inte vara någon fara i mitt hem. Några anledningar till varför jag inte tror det utan att egentligen ha så bra koll. :rolleyes:

*Det är dränerat.
*Vi har gjort om allt i hela källaren, grävt ner rätt så djupt och det känns relativt torrt.
*Vi har radiatorer som är rätt dimensionerade som primär värmekälla.
*Klinkers, med rätt fogar.
* Inget organiskt i kontakt med golvet.
*Tanken är att bara ställa in golvvärmen för komfortvärme.

Om man nu, låt oss kalla det har bra förutsättningar. Om man nu råkar ut för omvänd fuktvandring, vart sker detta? Om man nu inte har organiska material mot golv, vart kryper fukten upp?
Är inte helt med på noterna.

Annars tänkte jag, att jag lägger golvvärme och får se ifall det används eller inte. Är själv elektriker och har bra priser, så varför inte? Man kanske inte väljer att dra igång det nu när priserna är som det är, men när/om det blir bättre tider igen så kan man dra igång.
Om man nu dessutom väljer att sätta på den, marken värms upp och det blir kallar i plattan än under mattan och det sker en så kallad omvänd fuktvandring.
Hur mycket problem kan den hinna orsaka, hur lång tid kan det ta för att läget ska gå tillbaka till normalläge? :thinking::rofl:
 
  • Gilla
Topen
  • Laddar…
Unikt namn
Mitt tips, prova en lös ullmatta av "småbollar". Kostar typ 5-6k för en lite större variant.

Vi lade en sådan i ett av källarrummen med betonggolv och det upplever jag mysigare för tårna än båda våra badrum med golvvärme. Den är både varm och mjuk att gå på :)

Jag har i alla fall släppt alla planer på golvvärme i källaren efter den.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Matteandersen Matteandersen skrev:
Med min okunskap så känns det ändå som att omvänd fuktvandring borde inte vara någon fara i mitt hem. Några anledningar till varför jag inte tror det utan att egentligen ha så bra koll. :rolleyes:

*Det är dränerat.
*Vi har gjort om allt i hela källaren, grävt ner rätt så djupt och det känns relativt torrt.
*Vi har radiatorer som är rätt dimensionerade som primär värmekälla.
*Klinkers, med rätt fogar.
* Inget organiskt i kontakt med golvet.
*Tanken är att bara ställa in golvvärmen för komfortvärme.

Om man nu, låt oss kalla det har bra förutsättningar. Om man nu råkar ut för omvänd fuktvandring, vart sker detta? Om man nu inte har organiska material mot golv, vart kryper fukten upp?
Är inte helt med på noterna.

Annars tänkte jag, att jag lägger golvvärme och får se ifall det används eller inte. Är själv elektriker och har bra priser, så varför inte? Man kanske inte väljer att dra igång det nu när priserna är som det är, men när/om det blir bättre tider igen så kan man dra igång.
Om man nu dessutom väljer att sätta på den, marken värms upp och det blir kallar i plattan än under mattan och det sker en så kallad omvänd fuktvandring.
Hur mycket problem kan den hinna orsaka, hur lång tid kan det ta för att läget ska gå tillbaka till normalläge? :thinking::rofl:
Du har fukt under huset, det är konstaterat eftersom det är platta på mark utan isolering.

Dränering av väggarna påverkar inget för golvet!

Fukt "vandrar" mot värmeväxlingen, alltså den punkt där varmt möter kallt, kan man säga.
Du vill hålla värmeväxlingen så nära "utomhus" som möjligt eftersom stora skillnader mellan varmt/kallt kan ge kondens.

Därför isolerar man på utsidan av väggar och under plattan för att hålla värmeväxlingen på utsidan.

När du lägger golvvärme i en oisolerad platta kommer du att flytta in värmeväxlingen och fukt "sugs" inåt. Så länge golvet är varmt kommer det knappast att bli kondens eller några större problem eftersom fukten evaporerar av värmen men du kommer att få en fuktigare luft p.g.a det och "källarlukt" är inte ovanligt.

Problemet sen är ev. köldbryggor och ansamling av fukt/kondens där det blir skarpa skillnader i temperatur, t.ex yttervägg, men även innervägg. Vart den fukten tar vägen vet du inte, men troligen upp i väggen och det är därför det är vanligt med svartmögel längst ner på väggarna med den konstruktionen.

Ventilation och luftavfuktare löser ofta problemen men du skapar en känd riskkonstruktion.

Och du måste sen se till att golvet är varmt hela tiden (eller helst samma temperatur)
 
  • Gilla
Matteandersen och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Jag la elgolvvärme på ca 5 m2 i källaren, oisolerad platta. Det har gått snart 2 år och jag har inga bekymmer med varken fukt eller lukt, och upplever att allt funkar bra. Men under vintertid så eldar slingan på för fullt för att orka hålla temp - och det syns ju lite på elräkningen trots det lilla utrymmet. Med facit i hand har jag valt att inte lägga golvvärme i badrummet på samma plan som jag renoverar just nu dock!
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
TRJBerg
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag håller inte med detta.
Värmegenomgångsmotstånd av ett material växer med tjockleken. Om du har en oisolerad platta med 10 cm tjocklek och ett lager med fix och klinker ovanpå elvärme som är 1 cm tjock så går teoretiskt 10% neråt och 90% uppåt. I realiteten är det dock lite annorlunda eftersom deltaT neråt är större än uppåt. Man kan räkna detta ganska enkelt om man vet alla materialegenskaper. Jag skulle gissa att 75% går uppåt.
Förstår inte resonemanget. Har du en betongplatta på 10 cm så har du relativt god värmeledning 10 cm nedåt. Och förmodligen vidare ner i marken.
Har du sedan ett 1 cm lager uppåt med fix och klinker med luft ovanpå så har du 1 cm med god värmeledning följt av luft med väldigt dålig värmeledning. Låter för mig att mesta värmen går nedåt.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.