F
F fribygg skrev:
Hittills har elprisstödet gått till 2 milj hushåll, de andra dryga 2,5 miljonerna hushåll har blivit utan.
Är skatten på el så hög att man måste ha bidrag för att betala den bör man väl se över beskattningen?
Jag tycker SE3 och SE4 borde få betala mindre skatt på elen iaf för att göra det mer rättvist. Alternativ avskaffa prisområdena så alla får betala samma pris.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Jag är rätt dåligt insatt i varför våra kärnkraft stängts av och hur många som just nu kör.

Men skulle man inte bara kunna starta upp dem som är nedlagda som en nödåtgärd och förse sin egna befolkning med elektricitet? Kanske inte bara att starta med ett knapptryck men ändå.
Nej, tyvärr är det inte så enkelt
Vad vi kan göra som privatpersoner är att minska på elanvändning till bostädenas uppvärmning genom att elda och vad politikerna kan göra för uppvärmningssäsongen 22/23 är att lätta på reglerna för befintlig kraftvärme produktion.
 
Fairlane
Z Zlatje skrev:
Jag vet folk som öppnade fönster och drog på elementen fullt för att nå 2000kwh.....
Det lät extremt korkat. Ekonomiskt skulle det bara vara lönsamt om man kunde köpa elen väldigt billigt. Om man kunde köpa billigt så känns det korkat för att det är så sjukt slöseri.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Sedan 2015 har det byggts serverhallar som förbrukar motsvarande 2 kärnkraftsreaktorer samtidigt som befintliga reaktorer lagts ner.

"Absolut ingen kunde se detta hända!" :dizzy:
I toppen på de styrande partierna var det nog 'vi såg det inte komma'
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det lät extremt korkat. Ekonomiskt skulle det bara vara lönsamt om man kunde köpa elen väldigt billigt. Om man kunde köpa billigt så känns det korkat för att det är så sjukt slöseri.
Hela elpriskompensationen var korkad.

Att som privatperson basera sin uppvärmning på el i ett samhälle som i mer än 22 år avvecklat fungerande reaktorer med återstående drifttid är kanske inte så smart heller men det har oerhört många gjort iom inköp av värmepumpar
 
H heimlaga skrev:
För att klara det behöver staten alltså vi ökade skatteinkomster. Alternativet är att acceptera hungersnöd följd av rysk ockupation.
Nej, staten behöver lära sig att använda skattemedel klokt och ansvarsfullt och inte skänka bort pengar till vissa väljargrupper som man gjort i Sverige i år med elpriskompensationen.

Att vi medborgare får ändra våra uppvärmnings och konsumtionsvanor är troligt, men att tro att hungersnöd och rysk ockupation ska bli följden av vårt nuvarande svenska skattesystem är att 'ropa varg' i onödan
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F fribygg skrev:
Hela elpriskompensationen var korkad.

Att som privatperson basera sin uppvärmning på el i ett samhälle som i mer än 22 år avvecklat fungerande reaktorer med återstående drifttid är kanske inte så smart heller men det har oerhört många gjort iom inköp av värmepumpar
Förvisso var aktionen inte så vettigt, men att bränna el för att att få lite pengar tillbaka är riktig riktigt korkat. Allra helst om man bränner el för 3000 kr för att få 500 kr mer...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso var aktionen inte så vettigt, men att bränna el för att att få lite pengar tillbaka är riktig riktigt korkat. Allra helst om man bränner el för 3000 kr för att få 500 kr mer...
I norr var det så låga elpriser att det lönade sig. Speciellt om man har timpriser.

Att göra ett system som gör att man tjänar på att bränna el är inget vidare smart.
 
I
D Daniel 109 skrev:
Problemet är inte primärt svensk infrastruktur utan ett skenande elpris i EU och bättre överföringsmöjligheter.
21/7 2022 såg spotpriset ut på följande vis :

SE1 : 26,53
SE2 : 26,53
SE3 : 184,38
SE4 : 292,16

Hur mycket av skillnaderna här beror på skenande elpriser i europa eller begränas överföring till SE3 och SE4?
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
I norr var det så låga elpriser att det lönade sig. Speciellt om man har timpriser.

Att göra ett system som gör att man tjänar på att bränna el är inget vidare smart.
Helt riktigt, men jag misstänker att det även var folk i södra landet som brände el i onödan för att få bidraget. Jag tror helt enkelt att väldigt många människor inte kan räkna.
 
D Daniel 109 skrev:
I Norge ägs mycket av produktionen av staten.....Det gäller inte i Sverige.
?
Enligt organisationen Energiföretagen så har statliga företag (läs Vattenfall) 41% av produktionskapaciteten och kommuner 13%.
Mer än hälften av kapaciteten är alltså inte privat eller utländskt vilket jag tycker är en betydande del.
 
D Daniel 109 skrev:
Det skulle ju kunna bero på att du fått det om bakfoten. De priser du nämner har tagits upp som möjliga topp priser, inte ett intervall det håller sig i.

Man planerar inte att koppla bort elen. Man planerar gör hur man ska hantera en situation med effektbrist. Det är inget nytt, det har funnits sådana planer länge. Men de har aldrig behövts.
Är ganska trygg med att jag inte fått något om bakfoten, men lovar återkomma med ett bot och bättring meddelande om det inte inträffar.
 
I
Det jobbiga med hela denna situation är att staten inte är tydlig med vad de tänker göra för att läsa detta kortsiktigt och långsiktigt. Vågar jag investera 200 000 i solceller nu? Även om det inte var så lönsamt för par år sen så är det super lönsamt med dessa elpriser! Men hur ser det ut om 5-10 år? Plötsligt kanske staten inför någon form av förändring som gör att solcellerna knappt betalar tillbaka sig inom livslängden (20-25)år. Just nu skulle jag tro att de betalas tillbaka på 3-5 år men har svårt att se att folk kan leva i längden med dessa elpriser, särskilt med tanke på att företagen nu växlar ner.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
I
M m@nge skrev:
Jag är rätt dåligt insatt i varför våra kärnkraft stängts av och hur många som just nu kör.

Men skulle man inte bara kunna starta upp dem som är nedlagda som en nödåtgärd och förse sin egna befolkning med elektricitet? Kanske inte bara att starta med ett knapptryck men ändå.
Tyvärr är det inte så enkelt, det kostar tydligen en hel del att starta upp dem igen och det finns en stark motståndskraft.

Numera pratar man om minikärnkraftverk(Small Modullar Reactors (SMR)) som ska gå att flytta, det ser ut som att man har redan tänkt par steg framåt men det krävs lagändringar för att de ska gå att köra igång. Tydligen skulle de ha en rad fördelar jämfört med traditionella.

Vill man bli beroende av andra länder och därmed låta globala märkande styra våra elpriser så satsar man på oplaneringsbar energi, typ vind och vatten. Vill man ta kontroll så är det troligen någon form av kärnkraftverk som måste till igen men kanske i en annan form.
 
M MagHam skrev:
?
Enligt organisationen Energiföretagen så har statliga företag (läs Vattenfall) 41% av produktionskapaciteten och kommuner 13%.
Mer än hälften av kapaciteten är alltså inte privat eller utländskt vilket jag tycker är en betydande del.
Hur mycket av den ligger i södra Sverige där priset är högt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.