Vet inte om detta ska ligga under Juridik delen men testar här.

Överlåtelseavtal har upprättas och skrivits under för en Bostadsrätt.
Säljare är ett Dödsbo där det vid signering av överlåtelseavtalet kvarstod ett slutgiltigt godkännande från skatteverket gällande bouppteckningen.

Om tillträdet inte kan ske på den tänkta dagen pga att skatteverket fortfarande inte lämnat besked, kan köparen utnyttja detta på något sätt, och isåfall hur?
 
Kan inte säljaren leva upp till avtalet kan köparen ha rätt till skadestånd.
 
D Daniel 109 skrev:
Kan inte säljaren leva upp till avtalet kan köparen ha rätt till skadestånd.
Vad skulle kunna hamna inom skadeståndsdelen i detta fall.

Är det skäl för att häva avtalet?
 
G Greger. skrev:
Vad skulle kunna hamna inom skadeståndsdelen i detta fall.

Är det skäl för att häva avtalet?
Det bör finnas med i avtalet om det ska vara skäl för hävning. Något om detta framgår kanske ?
 
BirgitS
G Greger. skrev:
Vad skulle kunna hamna inom skadeståndsdelen i detta fall.
Sånt som man brukar kunna få ersättning för är direkta och nödvändiga kostnader pga. förseningen, t.ex. om man blir utan bostad så boende på vandrarhem och magasinering av möbler och flyttlådor.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Skulle det vara möjligt att ha köparen som ”hyresgäst” tills pappersarbetet är färdigt?
 
För närvarande tar det längre tid än vanligt för Skatteverket att godkänna en bouppteckning. Det kan innebära att en försäljningstid förlängs. Jag förstår inte riktigt i vilket stadium försäljningen befinner sig, bra om TS kan klarlägga detta. Ägarna till dödsboet har inte rättighet att teckna ett överlåtelseavtal innan bouppteckningen är klar. Har detta ändå gjorts kan man möjligen teckna ett avtal med reservation för bouppteckningen, i så fall bör det skrivas in att avtalet gäller om bouppteckningen blir godkänd. Om detta göra korrekt kan man inte utlova en överlåtelsedag med säkerhet så länge bouppteckningen inte är godkänd.
 
K klimt skrev:
För närvarande tar det längre tid än vanligt för Skatteverket att godkänna en bouppteckning. Det kan innebära att en försäljningstid förlängs. Jag förstår inte riktigt i vilket stadium försäljningen befinner sig, bra om TS kan klarlägga detta. Ägarna till dödsboet har inte rättighet att teckna ett överlåtelseavtal innan bouppteckningen är klar. Har detta ändå gjorts kan man möjligen teckna ett avtal med reservation för bouppteckningen, i så fall bör det skrivas in att avtalet gäller om bouppteckningen blir godkänd. Om detta göra korrekt kan man inte utlova en överlåtelsedag med säkerhet så länge bouppteckningen inte är godkänd.
Depositionsavtal samt Överlåtelseavtal har skrivits under.
Som säljare står "Dödsboet efter xxxxx xxxxx"
- Jag är köparen.
I samband med att ovan papper skrevs informerade mäklaren att någon typ av slutligt ok/godkännande inväntades från skatteverket kring bouppteckningen, men försäkrade att den skulle vara klar till tillträdet.

Tillträde och likvidavräkningen är bestämd om x dagar enligt överlåtelseavtalet.
I avtalet finns ingen text eller något förbehåll kopplat till själva bouppteckningen.
 
G Greger. skrev:
Depositionsavtal samt Överlåtelseavtal har skrivits under.
Som säljare står "Dödsboet efter xxxxx xxxxx"
- Jag är köparen.
I samband med att ovan papper skrevs informerade mäklaren att någon typ av slutligt ok/godkännande inväntades från skatteverket kring bouppteckningen, men försäkrade att den skulle vara klar till tillträdet.

Tillträde och likvidavräkningen är bestämd om x dagar enligt överlåtelseavtalet.
I avtalet finns ingen text eller något förbehåll kopplat till själva bouppteckningen.
Då har du rätt till det Birgit skriver, inlägg nr 5, om det blir förseningar med tillträdet som förorsakar merkostnader för dig. Rätt till hävning krävs det större saker än förseningar.
 
G Greger. skrev:
Depositionsavtal samt Överlåtelseavtal har skrivits under.
Som säljare står "Dödsboet efter xxxxx xxxxx"
- Jag är köparen.
I samband med att ovan papper skrevs informerade mäklaren att någon typ av slutligt ok/godkännande inväntades från skatteverket kring bouppteckningen, men försäkrade att den skulle vara klar till tillträdet.

Tillträde och likvidavräkningen är bestämd om x dagar enligt överlåtelseavtalet.
I avtalet finns ingen text eller något förbehåll kopplat till själva bouppteckningen.
Formellt har nog mäklaren /dödsboet gjort fel i detta fall. Det är först när man har en av Skatteverket godkänd bouppteckning som man vet vem som har rätt att företräda dödsboet. I ditt fall har troligen dödsbodelägarna och mäklaren gjort en bedömning att det är okontroversiellt och ingen risk för ifrågasättande, som är det mest vanliga. Men dödsboet får inte göra ett avtal om försäljning innan man vet vem som har rätt att företräda dödsboet. Mäklaren borde ha gett rådet att lägga in en paragraf som ungefär säger ” Bouppteckning för dödsboet efter xx har lämnats in men är ännu inte godkänd. Detta överlåtelseavtal gäller under förutsättning att bouppteckningen blir godkänd”.

Nu har ju dödsboet gjort ett avtal som man troligen inte har rätt att ingå. Men om ingen ifrågasätter detta så spelar det ingen roll. Om man kan ingå ett sådant avtal kan man även genomföra tillträdet vid det datum ni bestämt. Det har gått en tid då så kanske är bouppteckningen godkänd vid tillträdet. Men mäklarens roll i denna affär kan nog ifrågasättas.
 
K klimt skrev:
Formellt har nog mäklaren /dödsboet gjort fel i detta fall. Det är först när man har en av Skatteverket godkänd bouppteckning som man vet vem som har rätt att företräda dödsboet. I ditt fall har troligen dödsbodelägarna och mäklaren gjort en bedömning att det är okontroversiellt och ingen risk för ifrågasättande, som är det mest vanliga. Men dödsboet får inte göra ett avtal om försäljning innan man vet vem som har rätt att företräda dödsboet. Mäklaren borde ha gett rådet att lägga in en paragraf som ungefär säger ” Bouppteckning för dödsboet efter xx har lämnats in men är ännu inte godkänd. Detta överlåtelseavtal gäller under förutsättning att bouppteckningen blir godkänd”.

Nu har ju dödsboet gjort ett avtal som man troligen inte har rätt att ingå. Men om ingen ifrågasätter detta så spelar det ingen roll. Om man kan ingå ett sådant avtal kan man även genomföra tillträdet vid det datum ni bestämt. Det har gått en tid då så kanske är bouppteckningen godkänd vid tillträdet. Men mäklarens roll i denna affär kan nog ifrågasättas.
Tack för alla svar.
Osäker på om det var en komplettering som skatteverket begärde in som sedan skulle godkännas men det kanske inte har någon betydelse.

Nu hoppas jag allt är klart till tillträdesdagen, men skulle bli riktigt irriterad om så inte är fallet då jag tycker att dom isåfall borde avvaktat med försäljningen tills allt är klart.

Bör jag kräva att få se någon uppgift på att bouppteckningen är klar vid tillträdet?

Om det inte är klart vid tänkta tillträdet, bör jag göra någonting där och då (ex, lägga fram krav på ersättning) innan jag accepterar ett nytt tillträdesdatum, eller är det bara att acceptera ett nytt datum och reglera sånt i efterhand?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G Greger. skrev:
Tack för alla svar.
Osäker på om det var en komplettering som skatteverket begärde in som sedan skulle godkännas men det kanske inte har någon betydelse.

Nu hoppas jag allt är klart till tillträdesdagen, men skulle bli riktigt irriterad om så inte är fallet då jag tycker att dom isåfall borde avvaktat med försäljningen tills allt är klart.

Bör jag kräva att få se någon uppgift på att bouppteckningen är klar vid tillträdet?

Om det inte är klart vid tänkta tillträdet, bör jag göra någonting där och då (ex, lägga fram krav på ersättning) innan jag accepterar ett nytt tillträdesdatum, eller är det bara att acceptera ett nytt datum och reglera sånt i efterhand?
Det spelar ingen roll om det är första versionen av bouppteckning som ännu inte är godkänd eller om Skatteverket begärt kompletterande uppgifter. I båda fallen saknas en godkänd bouppteckning som är ett krav för att dödsboet ska kunna ingå avtal. Felet har ju redan gjorts genom att ni har ett avtal som troligen inte är giltigt, så det spelar ingen roll egentligen om det är samma situation vid tillträdet. Det troliga är att det endast är formella problem kring bouppteckningen, i så fall kan nog tillträdet genomföras. Du skriver inte om bostadsrättsföreningen godkänt dig som medlem eller ej. Om föreningen gör en korrekt kontroll bör de upptäcka att dödsboet ingått ett avtal utan rättighet att göra så och då kan nytt medlemskap inte godkännas. Men det kan ju hända att de inte kontrollerar detta. Om det mot förmodan blir något krångel med tillträdet så har du nog svårt att få ersättning då det i så fall beror på att det inte finns något korrekt köpeavtal då de som tecknat för dödsboet inte hade rättighet att göra detta.
 
K klimt skrev:
Om det mot förmodan blir något krångel med tillträdet så har du nog svårt att få ersättning då det i så fall beror på att det inte finns något korrekt köpeavtal då de som tecknat för dödsboet inte hade rättighet att göra detta.
Bostadsrättsföreningen har godkänt mig som medlem.
Om nu köpeavtalet inte skulle vara korrekt, möjliggör inte detta att avtalet kan hävas eller ogiltigförklaras?
 
G Greger. skrev:
Bostadsrättsföreningen har godkänt mig som medlem.
Om nu köpeavtalet inte skulle vara korrekt, möjliggör inte detta att avtalet kan hävas eller ogiltigförklaras?
Om du ör tveksam kan det vara lämpligt att prata med en jurist för bättre bedömning. Troligen är ert avtal inte giltigt, men om även föreningen godkänt avtalet så talar nog det mesta för att det kommer att hålla när inte föreningen upptäckte problemet. Om du inte är tveksam så fullfölj avtalet, bouppteckningen kommer troligen att bli godkänd och då upphör problemet. Men mäklaren borde få någon form av åtgärd som konsekvens , i mäklarens uppdrag ingår att kontrollera att köpare och säljare har korrekta uppgifter och då bör det inte accepteras att en eller flera personer tecknar för ett dödsbo som inte har en fastställd bouppteckning.
 
Jag kan inte vad som gäller här men som dödsbodelägare går det ju fint att företräda dödsboet vid kontakt med myndigheter, banker osv. Tänker därför att det en del skriver, att avtalet är ogiltigt verkar osannolikt. En mäklare bör ha koll på detta och knappast gå på en så lätt mina. Så här skriver Svensk Fastighetsförmedling:

Att sälja fastigheter, hus och bostadsrätter i ett dödsbo

För att kunna sälja bostaden i ett dödsbo måste bouppteckningen vara klar. Däremot går det att sälja bostaden innan den fullständiga bouppteckningen är registrerad. De nya ägarna kommer dock inte att kunna få tillträde till bostaden förrän registreringen är klar eftersom den är nödvändig för att köparnas lagfart ska kunna beviljas.

https://www.svenskfast.se/guider/dodsbo/

Det går alltså att sälja en lägenhet när bouppteckningen är klar och innan den är registrerad. Bouppteckningen verkar i detta fall vara klar och inskickad.

Men av din fråga TS så tolkar jag det som att du letar efter skäl att kunna häva köpet. Detta lär inte räcka för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.