Reserven gick upp i beredskap (låg produktion) men behövde inte gå in för att stötta. Men den gick in för att stötta mot Polen vid ett tillfälle har jag för mig.

Jag ville bara tydliggöra att import inte behöver betyda att vi inte klarar elförsörjningen med inhemska källor.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
#jag misstänker att SE4 kommer framstå i en sämre dager än den optimistiska ton jag hade i mitt inlägg, eftersom nytillskott utav vindkraft i SE4 endast utgör 5% av Sveriges planerade driftsättningar 2023-2024...

det vill säga den södra landsändan fortsätter att halka efter och hoppas på att någon/något ska rädda dom#

Detta är lite fördomsfullt mot innevånarna i den södra landsändan. Det är politiska beslut som skapat stora delar av underskottet i SE4. Stängningen av Barsebäck skulle inte ha någon effekt då full kompensation skulle komma i ny elöverföring från norr till syd. Detta är mig veterligt ännu inte genomfört. Kraftvärmeverken tvångsbeskattas varför de stängts ner/monteras ner vilket främst drabbar de områden som inte kan kompensera med vattenkraft osv. Att skylla på yttre omständigheter utanför politikernas kontroll är bara bedrövligt och visar på en betydande brist på förmåga/intresse av att genomföra en konsekvensanalys innan man kohandlar fram ett beslut.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
P Pallewea skrev:
#jag misstänker att SE4 kommer framstå i en sämre dager än den optimistiska ton jag hade i mitt inlägg, eftersom nytillskott utav vindkraft i SE4 endast utgör 5% av Sveriges planerade driftsättningar 2023-2024...

det vill säga den södra landsändan fortsätter att halka efter och hoppas på att någon/något ska rädda dom#

Detta är lite fördomsfullt mot innevånarna i den södra landsändan. Det är politiska beslut som skapat stora delar av underskottet i SE4. Stängningen av Barsebäck skulle inte ha någon effekt då full kompensation skulle komma i ny elöverföring från norr till syd. Detta är mig veterligt ännu inte genomfört. Kraftvärmeverken tvångsbeskattas varför de stängts ner/monteras ner vilket främst drabbar de områden som inte kan kompensera med vattenkraft osv. Att skylla på yttre omständigheter utanför politikernas kontroll är bara bedrövligt och visar på en betydande brist på förmåga/intresse av att genomföra en konsekvensanalys innan man kohandlar fram ett beslut.
Om man ska vara lite raljant så det ju folkviljan i alla fallen, som bestämmer att vi här nere inte ska ha mer elproduktion, det är ju i huvudsak våra folkvalda lokalpolitiker som förvandlas till rättshaverister och stoppar eller fördröjer utbyggnaderna.
 
Mikael_L
Ni har väl lite rätt båda två, tycker jag.

Problemet är för stort för att peka ut ett enda fel och en enda lösning.
Och så länge kontinenten kan sluka hur mycket energi som helst, dvs allt vi kan producera, så kommer man inte runt detta faktum bara genom att bygga en VK-park eller en kärnreaktor, elens svarta hål i Europa mättas inte av det.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Se2 snittet maxat liksom exporten idag söndag med lågt elpris. Sparas det nått vatten till vintern?
 
  • Karta som visar Sveriges el-export till grannländer med pris och MW siffror, och total export på 6706 MW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Om man ska vara lite raljant så det ju folkviljan i alla fallen, som bestämmer att vi här nere inte ska ha mer elproduktion, det är ju i huvudsak våra folkvalda lokalpolitiker som förvandlas till rättshaverister och stoppar eller fördröjer utbyggnaderna.
Nja, som boende i ett världsarv så vill jag nog påstå att det inte är lokalpolitikerna som hindrar en vindkraftsutbyggnad för det är väl det du är ute efter?
 
P Pallewea skrev:
Detta är lite fördomsfullt mot innevånarna i den södra landsändan. Det är politiska beslut som skapat stora delar av underskottet i SE4. Stängningen av Barsebäck skulle inte ha någon effekt då full kompensation skulle komma i ny elöverföring från norr till syd. Detta är mig veterligt ännu inte genomfört. Kraftvärmeverken tvångsbeskattas varför de stängts ner/monteras ner vilket främst drabbar de områden som inte kan kompensera med vattenkraft osv. Att skylla på yttre omständigheter utanför politikernas kontroll är bara bedrövligt och visar på en betydande brist på förmåga/intresse av att genomföra en konsekvensanalys innan man kohandlar fram ett beslut.
jo, mina fördomar kom kanske lite på skam när jag nu tittade på hur korttidsprognosen ser ut till 2024, nedbruten på elområden som du undrade över – SE4 ligger i paritet med SE3 sett till genererad energi

däremot ser framtiden värre ut då det inte finns ett enda vindkraftverk som är planerat att driftsättas i SE4 under 2024

Karta över Sveriges elområden med produktions- och konsumtionssiffror samt prognos för 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barsebäck 1 stängdes för 23 år sedan, tvåan några år senare

Sydvästlänken tog verkligen en evighet att bygga – som jag förstår det ligger de största tidstjuvarna i upphandling, brister i kunnande och implementering

är det några andra kraftvärmeverk utöver Öresundsverket i Malmö och Stenungsundsverket i Bohuslän som du tänker på – som eldades med naturgas respektive olja?

ja visst är det rikspolitikerna som sätter ramarna och fattar de stora besluten, men hur många kommunalpolitiker – exempelvis i SE4 – har inte genom åren sagt nej nya stamledningar och etablering av vindkraftverk till lands och till sjöss?

när nu SE4 är starkt beroende av import av el från andra delar av Sverige eller utlandet så kunde det vara lite mer klädsamt att lokalpolitikerna kunde försöka bidra till en ökad elproduktion eller i alla fall till att mer matning till området, än att bara säga nej och truligt muttra "vi ska ha kärnkraft" – en perfekt lösning om 10-15 år eller så, fast lokalpolitikerna kommer knappast bygga några kärnkraftverk betalda ur egen ficka

därav min skrivning om "att vänta på någon/något"

jag tycker det är vansinnigt egoistiskt agerat, och sen blir dom upprörda över att elpriserna är höga – hur många mandatperioder har de haft på sig sedan Barsebäck stängdes? men de verkar väljas om och om igen...

sen håller jag med om att det finns områden som inte passar sig för storskaliga vindkraftsparker, men när varje kommun säger "vi är inte emot vindkraft som så, men just här passar den inte" – ja, då händer absolut ingenting och de verkar nöjda med det tills elpriset visst blev lite dyrt...
 
  • Gilla
Myckling och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jo, mina fördomar kom kanske lite på skam när jag nu tittade på hur korttidsprognosen ser ut till 2024, nedbruten på elområden som du undrade över – SE4 ligger i paritet med SE3 sett till genererad energi

däremot ser framtiden värre ut då det inte finns ett enda vindkraftverk som är planerat att driftsättas i SE4 under 2024

[bild]

Barsebäck 1 stängdes för 23 år sedan, tvåan några år senare

Sydvästlänken tog verkligen en evighet att bygga – som jag förstår det ligger de största tidstjuvarna i upphandling, brister i kunnande och implementering

är det några andra kraftvärmeverk utöver Öresundsverket i Malmö och Stenungsundsverket i Bohuslän som du tänker på – som eldades med naturgas respektive olja?

ja visst är det rikspolitikerna som sätter ramarna och fattar de stora besluten, men hur många kommunalpolitiker – exempelvis i SE4 – har inte genom åren sagt nej nya stamledningar och etablering av vindkraftverk till lands och till sjöss?

när nu SE4 är starkt beroende av import av el från andra delar av Sverige eller utlandet så kunde det vara lite mer klädsamt att lokalpolitikerna kunde försöka bidra till en ökad elproduktion eller i alla fall till att mer matning till området, än att bara säga nej och truligt muttra "vi ska ha kärnkraft" – en perfekt lösning om 10-15 år eller så, fast lokalpolitikerna kommer knappast bygga några kärnkraftverk betalda ur egen ficka

därav min skrivning om "att vänta på någon/något"

jag tycker det är vansinnigt egoistiskt agerat, och sen blir dom upprörda över att elpriserna är höga – hur många mandatperioder har de haft på sig sedan Barsebäck stängdes? men de verkar väljas om och om igen...

sen håller jag med om att det finns områden som inte passar sig för storskaliga vindkraftsparker, men när varje kommun säger "vi är inte emot vindkraft som så, men just här passar den inte" – ja, då händer absolut ingenting och de verkar nöjda med det tills elpriset visst blev lite dyrt...
Här är det snarare så att staten (länsstyrelsen) förbjuder utbyggnad mot kommunens önskan.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
jo, det är inte lämpligt att bygga i ett världsarv – fast hela SE4 är väl inget världsarv

annat var det förr – då kunde man utan problem smälla upp vindkraftparker som fördärvade utsikten och förfulade landskapet

Gamla trävindkraftverk i ett landskap under blå himmel, illustrerar historiskt byggnadsskick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Förr kunde vi även bygga kärnkraft. Det var bättre förr. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ni har väl lite rätt båda två, tycker jag.

Problemet är för stort för att peka ut ett enda fel och en enda lösning.
Och så länge kontinenten kan sluka hur mycket energi som helst, dvs allt vi kan producera, så kommer man inte runt detta faktum bara genom att bygga en VK-park eller en kärnreaktor, elens svarta hål i Europa mättas inte av det.
Jag tror inte att det kommer påverka priserna speciellt mycket, om än något, att bygga mer produktion i SE4, däremot kan det ju öka stabiliteten och avlasta de underdimensionerade transportlänkarna. Ovanpå detta lär det ju kunna bli en bra affär för de som investerar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
P Pallewea skrev:
Nja, som boende i ett världsarv så vill jag nog påstå att det inte är lokalpolitikerna som hindrar en vindkraftsutbyggnad för det är väl det du är ute efter?
Ser inte riktigt kopplingen men i verkligheten har det ju varit lokalpolitiker som för ett par billiga lokala gubbryggdunkar sänkt potentiella vindparker så långt ut till havs att de varken hade synts eller stört.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Jag har länge följd den här tråden med visst intresse då jag tycker debatten periodvis är intressant. Det är också uppenbart att det finns många sätt att se på vår elproduktion och vilka energikällor man ska använda.

För mig som ingenjör så tilltalar mig vindkraften mindre än kärnkraft. Jag menar en bit bränsle stor som en sockerbit kan försörja ett helt hushåll i hela dess livslängd.

Vindkraften däremot har alltid slagit mig som ett kortsiktigt "meck". Det ska gjutas hundratals betongfundament i ibland eländig terräng, transporteras enorma vingar som kräver tillfälliga/permanenta ombyggnader av vägnät, byggas elnät för att nå hundratals verk, och när sedan runt 20år gått så ska allt plockas ner och återvinnas ( vilket i sig är ett stort problem, och vad man gör med alla betongfundament i naturen vet i katten.

Många talar om "billig vindkraft" men för mig känns den ekonomiska sidan mindre intressant ur ett makroperspektiv. Vårat elpris styrs av så många andra faktorer som är antingen politiskt eller marknadsmässigt konstruerade att det på många sätt blir omöjligt att avgöra om ett viss enerigproduktion är "billig" eller ej. På det kan de förändras imorgon vilket gör analysen ännu mer ointressant.

Jag väljer istället att kika på andra faktorer som mer relaterar till utdelning i förhållande till insats. T.ex. så är förhållandet mellan energin för att producera ett vindkraftverk och det det själv genererar 1:4(och solkraft 1:1,8). D.v.s det producerar 4ggr så mycket energi som det gick åt att producera det. För kärnkraft är siffran istället 1:34...

Tittar vi miljömässigt så ger ett vindkraftverk ett koldioxidutsläpp på 12g per producerad kWh, ett kärnkraftverk 2,5g kWh... D.v.s det är nästan 5ggr så höga koldioxidutsläpp från vindkraft som kärnkraft.

Men avfallet då kommer någon skrika. Ptja, det faktum att avfallet är högst radioaktivt innebär ju att det finns energi kvar i det. Energi som vi till viss del nu redan kan tillgodo se oss och samtidigt kraftigt förkorta lagringstiden. Troligtvis kommer även detta utvecklas i framtiden.

Det som dock ligger vindkraften i fatet är att den går relativt fort att slänga upp. Lite av en quickfix. Och vi behöver en quickfix, men vi behöver ännu mer en "real fix".
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.