engs
Z Zlatje skrev:
6m3 för 4500kr? härrejävlar.. 1m3 kostar 35kr från utkastaren. Inte konstigt att folk gör så istället. En större pool på 20-40m3 vatten kostar ju 2 månadslöner om man drar in vattenbil
Är transporten, fordon, personal etc som kostar, inte vattnet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
engs engs skrev:
Är transporten, fordon, personal etc som kostar, inte vattnet.
absolut men summan är ju vad summan är. Hade aldrig betalat för transport av vatten med de där sjuka priserna...
 
Rent juridiskt, kan man ens införa bevattningsförbud för de som har eget vatten?

Jag fick en del skit för fyra år sedan när det var så torrt, och jag hade två pumpar som gick typ dygnet runt för att ta vatten från ån som gick genom min fastighet, och som ingick i min mark. Det är mitt vatten. Det är ju dessutom så att det vatten jag pumpade upp förr eller senare hamnar i ån igen. Jag nöjde mig med att be dem fara och flyga och lämna min mark, men vad säger juridiken?
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Troberg skrev:
Rent juridiskt, kan man ens införa bevattningsförbud för de som har eget vatten?

Jag fick en del skit för fyra år sedan när det var så torrt, och jag hade två pumpar som gick typ dygnet runt för att ta vatten från ån som gick genom min fastighet, och som ingick i min mark. Det är mitt vatten. Det är ju dessutom så att det vatten jag pumpade upp förr eller senare hamnar i ån igen. Jag nöjde mig med att be dem fara och flyga och lämna min mark, men vad säger juridiken?
LRF har sammanställt hur miljöbalken fungerar vid vattenuttag:

https://www.lrf.se/globalassets/dok...n/fragor-och-svar-om-vattenuttag-20180709.pdf

I sammanfattning:

Dokument med text om rättigheter vid vattenuttag enligt miljöbalken, specificerar 600 kubikmeter per dygn utan anmälan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Rent juridiskt, kan man ens införa bevattningsförbud för de som har eget vatten?

Jag fick en del skit för fyra år sedan när det var så torrt, och jag hade två pumpar som gick typ dygnet runt för att ta vatten från ån som gick genom min fastighet, och som ingick i min mark. Det är mitt vatten. Det är ju dessutom så att det vatten jag pumpade upp förr eller senare hamnar i ån igen. Jag nöjde mig med att be dem fara och flyga och lämna min mark, men vad säger juridiken?
Ditt?
Tänker grannen uppströms samma?

Att det till slut hamnar i ån igen är väl inte helt uppenbart, iaf om du bevattnar med det. Men du kanske bara hade en fontän igång uppströms pumparna?

Men det beror väl på vad du använde det till, husbehov och djur verkar ju vara ok.
Två pumpar dygnet runt låter ju mer än villaträdgård/husbehov om det inte är väääldigt små pumpar. :)
Och då krävs väl tillstånd eller anmälan?
https://jordbruksverket.se/vaxter/odling/vattenhushallning/bevattning
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
LRF har sammanställt hur miljöbalken fungerar vid vattenuttag:

[länk]

I sammanfattning:

[bild]
Tackar! Finns inte en chans att mina pumpar klarade 600 m2 per dygn, och hade de gjort det skulle gräsmattan blivit ett träsk...

O [old rusty] skrev:
Ditt?
Tänker grannen uppströms samma?
Med tanke på att han dämde upp ån, så tar jag mig friheten att ignorera honom...

O [old rusty] skrev:
Att det till slut hamnar i ån igen är väl inte helt uppenbart, iaf om du bevattnar med det. Men du kanske bara hade en fontän igång uppströms pumparna?
Det var gräsmatta vid vattnet, omringad av diken som ledde till vattnet. Jag har svårt att se var det annars skulle hamna...

O [old rusty] skrev:
Men det beror väl på vad du använde det till, husbehov och djur verkar ju vara ok.
Två pumpar dygnet runt låter ju mer än villaträdgård/husbehov om det inte är väääldigt små pumpar. :)
Villa, cirka 15000 m2 gräs, och det var en torr sommar. Skulle dessutom sälja den fastigheten, och en grön gräsmatta säljer bättre än alla andra som hade gula...
 
T Troberg skrev:
Tackar! Finns inte en chans att mina pumpar klarade 600 m2 per dygn, och hade de gjort det skulle gräsmattan blivit ett träsk...



Med tanke på att han dämde upp ån, så tar jag mig friheten att ignorera honom...



Det var gräsmatta vid vattnet, omringad av diken som ledde till vattnet. Jag har svårt att se var det annars skulle hamna...



Villa, cirka 15000 m2 gräs, och det var en torr sommar. Skulle dessutom sälja den fastigheten, och en grön gräsmatta säljer bättre än alla andra som hade gula...
600m3 var ju ett riktmärke vid större vattendrag. Fanns gott om undantag. Eftersom storleken inte beskrevs så är det svårt att säga om det gäller.
Har grannen dämmt så krävs garanterat myndighetskontakt, annars kan du lätt få det ogjort.

Nu vet jag inte vilket vattendrag det gällde men var ett 2018 så var det väldigt lågt i vissa. Att då vattna gräsmattan från ett av de med låg nivå kan ses som rätt onödigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Tackar! Finns inte en chans att mina pumpar klarade 600 m2 per dygn, och hade de gjort det skulle gräsmattan blivit ett träsk...



Med tanke på att han dämde upp ån, så tar jag mig friheten att ignorera honom...



Det var gräsmatta vid vattnet, omringad av diken som ledde till vattnet. Jag har svårt att se var det annars skulle hamna...



Villa, cirka 15000 m2 gräs, och det var en torr sommar. Skulle dessutom sälja den fastigheten, och en grön gräsmatta säljer bättre än alla andra som hade gula...
Okey, du menar att du personligen tjänade på en åtgärd som kunde ha torrlagt vattendraget ?
Miljöbalkens två markeringar:
ATT man inte skadar någon annans verksamhet
och
ATT man inte skadar miljön.

Tror att uppsåtsrekvisitet därmed hade varit uppfyllt.
Grattis som klarade sig undan ett miljöbalksåtal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C
De som tror att vatten försvinner när man vattnar med det är nog samma personer som tror att värmen i ugnen försvinner och inte värmer bostaden om man inte lämnar luckan öppen.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
De som tror att vatten försvinner när man vattnar med det är nog samma personer som tror att värmen i ugnen försvinner och inte värmer bostaden om man inte lämnar luckan öppen.
Den som tror att samma mängd grundvatten som tas upp för bevattning automatiskt återvänder i samma utsträckning är nog samma personer som anser att klimatförändringar är en fluga.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
De som tror att vatten försvinner när man vattnar med det är nog samma personer som tror att värmen i ugnen försvinner och inte värmer bostaden om man inte lämnar luckan öppen.
Nu gör du dig väl lite dummare än du antagligen är?
Det försvinner från vattendraget.
Det upphör inte att existera.
Det går till grundvattnet, vattendrag eller avdunstning. Vattnar du så mycket att det rinner tillbaks till ån eller till grundvattnet är du ju gravt inkompetent. Det mesta försvinner glatt iväg ut i luften.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C
Vatten försvinner inte i luften utan bildar regnmoln. Visst, det kanske drar iväg till Hälsingland innan det faller ned men det behövs regn där också. Så ge era växter det de behöver när det finns vatten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Vatten försvinner inte i luften utan bildar regnmoln. Visst, det kanske drar iväg till Hälsingland innan det faller ned men det behövs regn där också. Så ge era växter det de behöver när det finns vatten.
Så din lösning på långvarig torka och vattendrag som torkar ut och slår ut hela ekosystem är att alla ska vattna sina gräsmattor mer?
Känner nu att ditt användarnamn till stor del är ironiskt.. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C
Vattna gräsmattor löser problemet med torra gräsmattor utan att nämnvärt förvärra andra problem. Vattnet rinner tillbaka till vattendraget som man tog det ur eller dunstar och regnar ned någonstans där det också behövs. Jag skrev inte att alla ska göra så eller att det löser andra problem, det har du fantiserat ihop i ditt lilla huvud. Men om några som har tid, ork och utrustning pumpar upp vatten till sina trädgårdar ur åar i t.ex. Dalarna så är det inget problem.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
S Sturme skrev:
Fast om man ska gå efter uppgifterna i den här artikeln: [länk] behöver vi definitivt inte använda havsvatten. I den pratar de om att de behöver ta reda på omkring 2% av den nederbörd som kommer varje år för att klara sig. Dvs vatten kommer men det rinner förbi och av.
Det är hypotetisk data och opålitligt, se torkan i dag på många områden i världen, skogarna brinner osv osv. Det är dumt att tro att man klarar sig endast med regn i framtiden. Inte har läst eller hört, utan tänker med huvudet. Grönskan renar luften. Grönskan avtar med skövling, trävaror, bränder osv. Folkmängden ökar. Jag tänker hela jorden, inte bara i Sverige.
Jag läser inte artikeln, men om de påstår att de klarar sig på 2 % av nederbörden, då har de räknat med befintliga åar som faktiskt kan torka ut en dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.