21 273 läst · 101 svar
21k läst
101 svar
Vatten till trädgården – fem alternativ vid bevattningsförbud
Om jag nu vill ha igång min gamla brunn (för bevattning). Duger en enkel handdriven pump för att testa flödet innan jag köper en hydrofor? Jag vill ju inte att det tar en kvart att tömma och 2h att fylla på.
Brunnen är drygt 3 m djup och har 1.3 m vatten just nu.
Brunnen är drygt 3 m djup och har 1.3 m vatten just nu.
Redigerat:
Om du vill, annars finns det ju relativt billiga pumpar att köpa.M Micke_xyz skrev:
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 176 inlägg
Sitter i samma sits som @Micke_xyz med en gammal brunn som jag tror är rejält djup, vattennivån ligger ca 3-4 m under marknivån idag. Är det en dränkbar pump som är bästa alternativet fö bevattning eller bör man ha en hyrofor för att spara på pumpen? Kan ngt sånt här vara en bra lösning för att trädgårdsbevattning från brunnen?
https://www.gardenstore.se/hydrofor...remium?refSrc=59816&nosto=nosto-page-product2
själva pumpen kommer stå i ett isolerat förråd
https://www.gardenstore.se/hydrofor...remium?refSrc=59816&nosto=nosto-page-product2
själva pumpen kommer stå i ett isolerat förråd
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 176 inlägg
Kan absolut vara en bra lösning! Tack för tipset!
Det gäller att kolla upp om det är generellt bevattningsförbud eller bara förbud att använda kommunalt vatten. Hos oss är det kommunalt vatten det har varit förbud på, så vi som har sjövatten eller egen brunn till trädgården har kunnat fortsätta vattna.
Jag håller inte alls med dig, jag får inget av de du räknar upp som prioriterade.T tarevarg skrev:I artikeln nämns så många gånger "om du vill vattna din gräsmatta" Vilket vatten man än använder, kommunalt, egen brunn eller regnvatten, det går ju ett ut på, eftersom det finns en viss tillgång av vatten och det är det som töms. Så prata inte om gröna gräsmattor så länge andra inte har dricksvatten eller vatten till djuren eller grönsaksodlingen. Blir det permanent eller långvarig torka, sluta tänka på gräsmattan för det är endast för synens skull, tänk på köttdjur och säd, grönsaker och skogsbränder, de måste komma före gräsmattor. Hade jag varit ledande politiker, hade jag redan nu planerat bygga ett rörsystem genom hela Sverige med teknik som avsaltar havsvattnet och på det sättet blir användbart för allt och alla i hela landet för framtiden.
Varför skulle jag då låta bli att vattna gräsmattan när det är varmt.
Jag vattnar ALLTID gräsmattan varannan natt på sommaren med undantag om det regnar.
Bor i stort hus med stor tomt centralt. Har kommunalt VA. men oxå en borrad brunn.
Mest vatten gick det åt sommaren 2018. 700 kubik på 4 månader.
ALLA andra i grannskapet hade sönderbrända gula mattor men min var illgrön.
Haha!
Här i Mönsterås Kommun har vi bevattnings- och yttre tvättförbud i princip varje år. Men det gäller bara oss privatpersoner och inte företag. Tidigare hade man även tvätt-före-målning-förbud men det har man inte i år, möjligen för att någon uppsatt på kommun ska måla om.
Södra Cell, pappersmassebruket, ligger i kommunen och förbrukar 800 l/s., d v s 48 m3/min eller 2880 m3/tim.
Min årsförbrukning är enligt senaste faktura 93 m3/år (inkl. föreg. års grovt kriminella bevattning)
Så ursäkta om jag som självförsörjande privat livsmedelsproducent tar det med den nypa salt som förbudet givet omständigheterna förtjänar.
Södra Cell, pappersmassebruket, ligger i kommunen och förbrukar 800 l/s., d v s 48 m3/min eller 2880 m3/tim.
Min årsförbrukning är enligt senaste faktura 93 m3/år (inkl. föreg. års grovt kriminella bevattning)
Så ursäkta om jag som självförsörjande privat livsmedelsproducent tar det med den nypa salt som förbudet givet omständigheterna förtjänar.
Det var det dummaste jag hört. Det kommunala vatten jag inte använder rinner rakt ut i havet. Ditt resonemang är ungefär lika begåvat som att man skulle strunta i att äta själv bara för att det finns andra som svälter.T tarevarg skrev:I artikeln nämns så många gånger "om du vill vattna din gräsmatta" Vilket vatten man än använder, kommunalt, egen brunn eller regnvatten, det går ju ett ut på, eftersom det finns en viss tillgång av vatten och det är det som töms. Så prata inte om gröna gräsmattor så länge andra inte har dricksvatten eller vatten till djuren eller grönsaksodlingen. Blir det permanent eller långvarig torka, sluta tänka på gräsmattan för det är endast för synens skull, tänk på köttdjur och säd, grönsaker och skogsbränder, de måste komma före gräsmattor. Hade jag varit ledande politiker, hade jag redan nu planerat bygga ett rörsystem genom hela Sverige med teknik som avsaltar havsvattnet och på det sättet blir användbart för allt och alla i hela landet för framtiden.
Håller med. Det som rinner ner i mina stuprör går rakt ut i en bäck och rakt ut till havet och går således inte till dricksvatten alls.F fsn skrev:
Om jag samlar det vattnet och vattnar min gräsmatta så gör det skillnad för min växtlighet istället för att rinna ut i åhus döda hav.
Jag själv håller på och plockar hem lite tankar för bevattning av min gräsmatta till nästa år. Kommer hamstra vatten i vinter/vår för att kunna bevattna veckor som denna.
Visst finns det ställen man tar ytvatten precis innan vattnet rinner ut i havet och där man kanske kan resonera som dig.F fsn skrev:
Men generellt förstår till och med en treåring att allt påverkar och om du inte inser det är det mest synd om dig.
/ATW
I Sverige är det rätt vanligt med ytvattentäkter.
Hur man lyckas få in skogsbränder i resonemanget greppar jag inte.
Hur man lyckas få in skogsbränder i resonemanget greppar jag inte.