pacman42 pacman42 skrev:
Har man en Renault Zoe så vill man gärna ha hög effekt för att kunna ladda snabbt, det finns inte så ofta då andra bilar med hög effekt på laddningen istället använder CCS.

Laddhybrid med långsam laddning driver andra laddare än rena elbilar.

Bilar som klarar under 100kW använder ofta snabbladdare som kan vara på mer än 300kW, det enda styrmedlet verkar vara pris på laddningen. En bil som bara tar emot 50kW laddar mycket längre tid än en som klarar 300kW.

Jo, det finns en del problem med de olika effekterna på laddarna.
Vad menar du att alternativet skulle vara? Givetvis kan det upplevas som suboptimalt om en bil som laddar med låg effekt blockerar en laddare som klarar hög effekt. Men det går ju knappast att kräva att alla bilar skall klara att ladda med samma effekt. Och det går inte heller att kräva att alla laddare skall kunna leverera samma effekt.
 
KristinaRT
Var i Kivik för ett tag sedan. På Kiviks musteri finns 2 gratisladdare. Det var inte rena elbilar som normalt stod vid laddaren utan hybrider…. Oklart hur mycket de egentligen fyller på under de 15-20 minuter besöket tar, men antar att det är viktigt för dem så de kan ta sig några extra km på ren el?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det vore väldigt konstigt då de hade samma regler som EU fram till häromåret.
Det finns en DC som heter GB som är som typ2 men omvänd ordning på stift osv så den passar inemot typ2. Den används tydligen mest i Asien. Sedan hittade jag dessa UK pluggar för EV laddning.

EV-laddkontakt med illustrativa diagram över olika standarder som Type 1, Type 2 och Commando.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.evexpert.eu/eshop1/knowledge-center/connector-types-for-ev-charging-around-the-world
 
Fairlane
Jag tycker fortfarande det är märkligt med så många trasiga laddare. När man sätter upp en laddstation så kostar det en bra slant och enda sättet att tjäna pengar är om den fungerar.

Om den då går sönder så fixar man den väl så fort som möjligt och låter inte den vara ur drift i månader?

Om det är så att kvaliteten är så låg så de går sönder var och varannan dag så måste man väl sätta tryck på tillverkarna?
 
R Robert-san01 skrev:
Det finns en DC som heter GB som är som typ2 men omvänd ordning på stift osv så den passar inemot typ2. Den används tydligen mest i Asien. Sedan hittade jag dessa UK pluggar för EV laddning.

[bild]

[länk]
Commando socket är ett vanligt 16A CEE-uttag (de blå). Det har ingen signalering.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad menar du att alternativet skulle vara? Givetvis kan det upplevas som suboptimalt om en bil som laddar med låg effekt blockerar en laddare som klarar hög effekt. Men det går ju knappast att kräva att alla bilar skall klara att ladda med samma effekt. Och det går inte heller att kräva att alla laddare skall kunna leverera samma effekt.
Nej, man kan inte kräva det. Det hade dock varit bra med lite uppstyrning.
 
W witten skrev:
Det låter mer som att det är viktigt att tänka till när man väljer bilmodell så att den passar behoven.

Tror det är få, om någon, med snabb CCS och hyfsat stort batteri som snurrar runt på köpcentrum och letar laddare på långresor.
Det är dock många med sub-100kW batterier som använder riktiga snabbladdare (jag själv inkluderad) då det inte finns andra laddare att välja på.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, man kan inte kräva det. Det hade dock varit bra med lite uppstyrning.
Jag förstår inte vem som skall styra upp vad. Kontakten är redan uppstyrd och det skulle knappast vara något positivt att sätta upp regler för effekt.
 
A Avemo skrev:
Jag förstår inte vem som skall styra upp vad. Kontakten är redan uppstyrd och det skulle knappast vara något positivt att sätta upp regler för effekt.
Branschen skulle vinna på att det blir lättare att hitta rätt laddare. Annars behövs en överetablering av de snabbaste.
 
@ @ndreas skrev:
Beror ju vilken app du laddar med. Laddar själv på Ionity för 3.50 kr.
Samma här.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, frågan är om det är för tidigt för att köpa elbil& du är offside. Helt ok att knega på i sina gamla spår. Livet går vidare…
Så sant men nu svarade jag på Anders fråga angående "mognadsproblem" så istället för att klanka ner på andra kanske du kan skriva vad du tror kommer hända i framtiden.
 
Efter några månader med elbil ser jag tre orosmoln:

1. Fler bilar ute kommer att ge långa köer vid laddarna längs med de stora vägarna.

2. Elpriserna är sinnessjukt höga och fortsätter uppåt. 8,50kr/kWh just nu hos vissa och det är inte ens vinter. 3kWh/mil och det hade varit billigare att åka V8 bensin pickup.

3. Väg/km/bilskatter. Är nog mest bara en fråga om när och hur höga de blir.
 
Det är inte elen utan servicen att kunna ladda din elbil vid långresa du betalar för, tycker hela diskussionen om kr/kwh vid publik laddning är skrev.

Vad gäller km skatt lär den inte vara lägre för bensin- eller dieselbilar än för elbilar, så påverkar inte kalkylen ändå
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Fairlane
R Robert-san01 skrev:
2. Elpriserna är sinnessjukt höga och fortsätter uppåt. 8,50kr/kWh just nu hos vissa och det är inte ens vinter. 3kWh/mil och det hade varit billigare att åka V8 bensin pickup.
3 kWh/mil? Vad/hur kör du då?
8,50 kr/kWh, laddar du allt på dyraste stället i stan?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Efter några månader med elbil ser jag tre orosmoln:

1. Fler bilar ute kommer att ge långa köer vid laddarna längs med de stora vägarna.

2. Elpriserna är sinnessjukt höga och fortsätter uppåt. 8,50kr/kWh just nu hos vissa och det är inte ens vinter. 3kWh/mil och det hade varit billigare att åka V8 bensin pickup.

3. Väg/km/bilskatter. Är nog mest bara en fråga om när och hur höga de blir.
V8 drar väl 1,5-2,0 l/mi dvs 30-50 SEK/mil. Hur blir det billigare?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.