1 447 436 läst · 23 921 svar
1447k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad menar du att alternativet skulle vara? Givetvis kan det upplevas som suboptimalt om en bil som laddar med låg effekt blockerar en laddare som klarar hög effekt. Men det går ju knappast att kräva att alla bilar skall klara att ladda med samma effekt. Och det går inte heller att kräva att alla laddare skall kunna leverera samma effekt.pacman42 skrev:Har man en Renault Zoe så vill man gärna ha hög effekt för att kunna ladda snabbt, det finns inte så ofta då andra bilar med hög effekt på laddningen istället använder CCS.
Laddhybrid med långsam laddning driver andra laddare än rena elbilar.
Bilar som klarar under 100kW använder ofta snabbladdare som kan vara på mer än 300kW, det enda styrmedlet verkar vara pris på laddningen. En bil som bara tar emot 50kW laddar mycket längre tid än en som klarar 300kW.
Jo, det finns en del problem med de olika effekterna på laddarna.
Var i Kivik för ett tag sedan. På Kiviks musteri finns 2 gratisladdare. Det var inte rena elbilar som normalt stod vid laddaren utan hybrider…. Oklart hur mycket de egentligen fyller på under de 15-20 minuter besöket tar, men antar att det är viktigt för dem så de kan ta sig några extra km på ren el?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 826 inlägg
Det finns en DC som heter GB som är som typ2 men omvänd ordning på stift osv så den passar inemot typ2. Den används tydligen mest i Asien. Sedan hittade jag dessa UK pluggar för EV laddning.pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.evexpert.eu/eshop1/knowledge-center/connector-types-for-ev-charging-around-the-world
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 144 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 144 inlägg
Jag tycker fortfarande det är märkligt med så många trasiga laddare. När man sätter upp en laddstation så kostar det en bra slant och enda sättet att tjäna pengar är om den fungerar.
Om den då går sönder så fixar man den väl så fort som möjligt och låter inte den vara ur drift i månader?
Om det är så att kvaliteten är så låg så de går sönder var och varannan dag så måste man väl sätta tryck på tillverkarna?
Om den då går sönder så fixar man den väl så fort som möjligt och låter inte den vara ur drift i månader?
Om det är så att kvaliteten är så låg så de går sönder var och varannan dag så måste man väl sätta tryck på tillverkarna?
Commando socket är ett vanligt 16A CEE-uttag (de blå). Det har ingen signalering.R Robert-san01 skrev:
Nej, man kan inte kräva det. Det hade dock varit bra med lite uppstyrning.A Avemo skrev:Vad menar du att alternativet skulle vara? Givetvis kan det upplevas som suboptimalt om en bil som laddar med låg effekt blockerar en laddare som klarar hög effekt. Men det går ju knappast att kräva att alla bilar skall klara att ladda med samma effekt. Och det går inte heller att kräva att alla laddare skall kunna leverera samma effekt.
Det är dock många med sub-100kW batterier som använder riktiga snabbladdare (jag själv inkluderad) då det inte finns andra laddare att välja på.W witten skrev:
Så sant men nu svarade jag på Anders fråga angående "mognadsproblem" så istället för att klanka ner på andra kanske du kan skriva vad du tror kommer hända i framtiden.Jonatan79 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 826 inlägg
Efter några månader med elbil ser jag tre orosmoln:
1. Fler bilar ute kommer att ge långa köer vid laddarna längs med de stora vägarna.
2. Elpriserna är sinnessjukt höga och fortsätter uppåt. 8,50kr/kWh just nu hos vissa och det är inte ens vinter. 3kWh/mil och det hade varit billigare att åka V8 bensin pickup.
3. Väg/km/bilskatter. Är nog mest bara en fråga om när och hur höga de blir.
1. Fler bilar ute kommer att ge långa köer vid laddarna längs med de stora vägarna.
2. Elpriserna är sinnessjukt höga och fortsätter uppåt. 8,50kr/kWh just nu hos vissa och det är inte ens vinter. 3kWh/mil och det hade varit billigare att åka V8 bensin pickup.
3. Väg/km/bilskatter. Är nog mest bara en fråga om när och hur höga de blir.
Det är inte elen utan servicen att kunna ladda din elbil vid långresa du betalar för, tycker hela diskussionen om kr/kwh vid publik laddning är skrev.
Vad gäller km skatt lär den inte vara lägre för bensin- eller dieselbilar än för elbilar, så påverkar inte kalkylen ändå
Vad gäller km skatt lär den inte vara lägre för bensin- eller dieselbilar än för elbilar, så påverkar inte kalkylen ändå
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 144 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 144 inlägg
V8 drar väl 1,5-2,0 l/mi dvs 30-50 SEK/mil. Hur blir det billigare?R Robert-san01 skrev:Efter några månader med elbil ser jag tre orosmoln:
1. Fler bilar ute kommer att ge långa köer vid laddarna längs med de stora vägarna.
2. Elpriserna är sinnessjukt höga och fortsätter uppåt. 8,50kr/kWh just nu hos vissa och det är inte ens vinter. 3kWh/mil och det hade varit billigare att åka V8 bensin pickup.
3. Väg/km/bilskatter. Är nog mest bara en fråga om när och hur höga de blir.