G
L lat skrev:
Vintern 86/87(?) I januari/februari var det kallare än -20 i 3 veckor i sträck i Sthlm. Jag jobbade med oljeeldning och jobbade i princip dygnet runt. Nån dag hade det dessutom snöat rejält och det tog mig mer än 1h att komma ut ifrån vår villagata till stora vägen (100m).
Vi va bortresta över jul/nyår så shunten på oljepanna var nedvriden för att spara olja. Hela stammen som gick nära ytterväggen i ett 20 tals hus frös. Det sägs att det sprutade totalt ca 10m3 i huset från övervåningen ...
Nästan alla bjälklag och golv var sedan uppbrutna för att få torka i flera månader.
Om de som har huset nu skulle bryta upp golven så är det gullfiber och spånskivor på många ställen, inga plankgolv med kutterspån.
 
  • Gilla
  • Ledsen
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Det var många som råkade ut för sånt.
Rörisar och andra hade mycket att göra den våren.
Vet inte hur många expansionskärl och pannor vi bytte det året.
 
M Myckling skrev:
Jag växte upp i en Lapplandskommun och i högstadiet var det dags för pryo och jag hamnade på posten och skulle några dagar följa en av brevbärarna som så klart cyklade på den tiden. Det var i februari och det var inget snack om att inte leverera även om det var kallt. En natt hade snön vräkt ner så det var till att pulsa fram och styra cykeln bredvid sig. Jag som var aktiv längdåkare på den tiden tänkte att det kan väl inte vara några problem att hänga med i tempot men jag var helt slut efter varje tur. Brevbärarna hade en typ av ackord som så att när de var klara med sin tur så var arbetsdagen slut så han jag hängde med var noga med att det skulle gå undan så han kunde sluta runt kl 14. Trots det var servicenivå på topp, om han visste att "Gullan på Industrivägen" opererat höften så gick han alltid in med posten.

Idag kör brevbäraren bil och vi får posten varannan dag. Jag har nästan glömt hur bra det var en gång i tiden.
Var det en Industriväg som tog slut vid sågen?
 
F
H hhallen skrev:
Upplysningsvis så går Fantomen fortfarande som daglig serie i Svenska Dagbladet. Nya äventyr hela tiden (om än erbarmligt dåliga). Även Mumin går i Svenskan, i det fallet är det dock bara upprapning av gamla kända serier om och om igen. Utöver dessa två kör Svenskan även Baby Blues och Carpe Diem. Dessa är dock inte långa sammanhängande äventyr, utan slapstick-artade grejer som står för sig själva en dag i taget.
Samma gör Säffletidningen med fristående korta slippar med Hälge.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vill minnas en gång då att det var något "kaféprogram" som då var ganska populärt där man uppmanade tittarna att stänga av all elvärme under någon minut vid ett visst klockslag under kvällen för att se genomslaget på Sveriges totala effektförbrukning.
Kan tänka mig att de driftansvariga för elnätet den kvällen inte var så glada över det tilltaget.
Kommer någon ihåg när Hjärnkontoret 2003 försökte utlösa ett skalv genom att be alla Sveriges barn att hoppa samtidigt? Jag minns att hela skolan pausade lektionerna och lät oss barn gå ut på skolgården och hoppa som idioter ett visst klockslag.

Kommer någon ens ihåg Hjärnkontoret förresten?
 
C Cjnilsson2 skrev:
Kommer någon ens ihåg Hjärnkontoret förresten?
Jodå, mina barn tittade på det. Själv tittade jag på Barnjournalen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Papperskataloger på systemet. (Även om den jag har är betydligt äldre än när de slutade med dom).

[bild]
[bild]
Priserna är humana :surprised::crysmile:
 
L lob skrev:
Var det en Industriväg som tog slut vid sågen?
Stämmer. Och brevbäraren var Curre.:)
 
Ohchips Ohchips skrev:
Priserna är humana
Jag var till sjöss ett par år i andra halvan av 70-talet.
Mina kamrater ansåg mig vara en snobb eftersom jag drack så dyrt brännvin, Chivas Regal 12-årig för 20:-. Läsk & öl av alla sorter kostade 1:-/33cl och cigaretter 10:-/limpan. Renat kostade 9:-.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Stämmer. Och brevbäraren var Curre.:)
Han skulle hinna upp på bowlinghallen…….
 
L lob skrev:
Han skulle hinna upp på bowlinghallen…….[/QUOT
L lob skrev:
Han skulle hinna upp på bowlinghallen…….
Ja just ja. Det hade jag glömt. Dom spelade väl i högsta divisionen en period?
 
Maria T
Kommer ni ihåg KSMB? Grisen skriker, Köttgrottorna och Pink Champagne?
Så klart ingen som var (höftar till det) sex år eller äldre då när det begav sig (1976-77 i Sverige) kan ha missat det!
Eftersom jag just tidigare nämnde ett av mina år på Posten (1986/87) så kom ett annat minne upp, nämligen det första året som jag var brevbärare, en då vandrande sådan på Kungsholmen (Stockholms innerstad) med rullväska och/eller bag. Sommaren 1981.
Flera minnesvärda personer (brevbärare) fanns där, t ex han som alltid hade kortärmad skjorta och shorts oavsett väder (även vintertid), han som hade hittat och rapporterat om två lik på vindsvåningen (sorgligt, men vindar i äldre hus i innerstan var inte ofta besökta men kunde finnas "smitväg" från ett hus till nästa, därför kunde brevbäraren gå där) och för att nu sluta säcken kring punken - Guld-Lars.
GuldLasse (https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Jonson )som de flesta kallade honom var brevbärare med cykel och det gick inte alltid helt rakt.

Många minnen, roliga och en del helt hysteriskt roliga, har jag från mina år som anställd av Postverket. När en kunde så gott som lita på att ett brev postat en dag, på eftermiddagen, nådde adressaten följande vardag om det var i Sverige, och oftast även om det var i Danmark eller Norge. Nu tar det upp till en vecka eftersom det inte går att veta om den som jag skickar till får posten må-on-fre eller ti-tor följande vecka.

Allt var verkligen inte bättre förr, men postutdelningen var det.
 
  • Gilla
  • Älska
Bassrunner och 6 till
  • Laddar…
Visst minns man Kurt Sunes med Berit.
Fanns även lokala band som Fem små kaniner springer över den mörka heden och Helikoptern kräks.:crysmile:
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kommer ni ihåg KSMB? Grisen skriker, Köttgrottorna och Pink Champagne?
Så klart ingen som var (höftar till det) sex år eller äldre då när det begav sig (1976-77 i Sverige) kan ha missat det!
Eftersom jag just tidigare nämnde ett av mina år på Posten (1986/87) så kom ett annat minne upp, nämligen det första året som jag var brevbärare, en då vandrande sådan på Kungsholmen (Stockholms innerstad) med rullväska och/eller bag. Sommaren 1981.
Flera minnesvärda personer (brevbärare) fanns där, t ex han som alltid hade kortärmad skjorta och shorts oavsett väder (även vintertid), han som hade hittat och rapporterat om två lik på vindsvåningen (sorgligt, men vindar i äldre hus i innerstan var inte ofta besökta men kunde finnas "smitväg" från ett hus till nästa, därför kunde brevbäraren gå där) och för att nu sluta säcken kring punken - Guld-Lars.
GuldLasse ([länk] )som de flesta kallade honom var brevbärare med cykel och det gick inte alltid helt rakt.

Många minnen, roliga och en del helt hysteriskt roliga, har jag från mina år som anställd av Postverket. När en kunde så gott som lita på att ett brev postat en dag, på eftermiddagen, nådde adressaten följande vardag om det var i Sverige, och oftast även om det var i Danmark eller Norge. Nu tar det upp till en vecka eftersom det inte går att veta om den som jag skickar till får posten må-on-fre eller ti-tor följande vecka.

Allt var verkligen inte bättre förr, men postutdelningen var det.
Som också varande gammal postis kan jag bara hålla med! Allt jobb vi lade ner på att få ut alla försändelser dag 1, även de med felaktig adress...
Däremot kan jag ärligt säga att jag inte har några som helst minnen av grupperna du nämnde, bortsett från att jag tror att det är punkband. Lyssnade aldrig på punk.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Som också varande gammal postis kan jag bara hålla med! Allt jobb vi lade ner på att få ut alla försändelser dag 1, även de med felaktig adress...
Däremot kan jag ärligt säga att jag inte har några som helst minnen av grupperna du nämnde, bortsett från att jag tror att det är punkband. Lyssnade aldrig på punk.
Gjorde lumpen 85/86 och då hade man fria tågresor. Valde att en helg åka till Stockholm. Bodde två nätter på Af Chapman. Rimligt billigt på den tiden. Lördagkväll konsert i Fullersta med Köttgrottorna och minst två band till. Vill minnas att Markebo var på scen med minst ett av dem.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.