JesperKn JesperKn skrev:
H*lvete! :( Tycker jag har spenderad tillräckligt på energioptimering och tillskott inför kommande vinter, men pelletskaminen behöver ström (c:a 100w). Det får väl bli en liten UPS oxo.
Har du också en luftvärmepump? Vid vilken utetemperatur börjar du då elda pellets i din kamin? Och vilket elpris har du då? Skulle vara intressant att veta i och med att COP-värdet sjunker vid sjunkande utetemperatur. Alltså finns det ju en brytpunkt där det blir billigare att värma med pellets jämfört med att värma med el.
 
Johan1975z skrev:
[länk]

vad tror du om det då? Skulle priset hamna på 10-15sek så är det satans billigt att binda nu
Bor inte i Skåne, kommer aldrig göra. Bor i Fjollträsk och södra Norrland.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bor inte i Skåne, kommer aldrig göra. Bor i Fjollträsk och södra Norrland.
[

Jag vill veta hur man ska göra och vilket pris man bör binda på i se3. Är väldigt orolig.
 
G OMathson skrev:
Hur påverkar du förbrukningen för värme då det i två veckor i sträck är mellan -10 och -20C och relativt vindstilla, timmpris över 10Sek/kWh hela tiden?
I Fjollträsk händer det inte så ofta men då får jag ladda min ackumulatortank när priset är lågt på natten och anpassa förbrukningen till de billigaste timmarna på dygnet eller helheter. Med timpris är det möjligt att påverka lite iaf. Solcellerna sparar en del slantar också, inte på vintern dock.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
[

Jag vill veta hur man ska göra och vilket pris man bör binda på i se3. Är väldigt orolig.
Se inlägg #454, om du nu är seriös och inte trollar…
 
G
Johan1975z skrev:
[

Jag vill veta hur man ska göra och vilket pris man bör binda på i se3. Är väldigt orolig.
Finns inget facit. Vi är många som är oroliga, jag mest för mina barn och samhället. El har nästan blivit som knark, man skulle haft en bra "deal", har man inte det redan så är man körd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se inlägg #454, om du nu är seriös och inte trollar…
jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag har kört timdevitering tidigare men det blev dyrare för min tjej nyttjar elen när det är som dyrast. Lite svårt att förändra en annan person.
 
Johan1975z skrev:
jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag har kört timdevitering tidigare men det blev dyrare för min tjej nyttjar elen när det är som dyrast. Lite svårt att förändra en annan person.
Du får jobba med sambon då, låt henne först vad skillnaden blir för er ekonomi om det nu slår så hårt. Att binda kommer knappast vara en besparing, det tåget har gått…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I Fjollträsk händer det inte så ofta men då får jag ladda min ackumulatortank när priset är lågt på natten och anpassa förbrukningen till de billigaste timmarna på dygnet eller helheter. Med timpris är det möjligt att påverka lite iaf. Solcellerna sparar en del slantar också, inte på vintern dock.
Nä, kanske inte två veckor i sträck men några dygn blir det ju och det är ju nog så problematiskt. Min tank är bara på 300l så det räcker ju ingen vart. Sparar ved så man åtminstone klarar sig någon vecka, vedpriserna kommer också öka drastiskt de närmsta åren för oss som inte har någon form av egen skog.
 
F
Tyckte denna var lite kul
 
  • Två personer sitter på en parkbänk med pratbubblor om hemlöshet och glömd lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Landbogården och 12 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag har kört timdevitering tidigare men det blev dyrare för min tjej nyttjar elen när det är som dyrast. Lite svårt att förändra en annan person.
Det är som allt annat. Om "tjejen" köper dyra verktyg eller "killen" spenderar 2/3 av sin lön på klädshopping så är det en del av paketet. Min fru har en hel del sjukt dåliga sidor som jag står ut med för att hon står ut med mina :p
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Har du också en luftvärmepump? Vid vilken utetemperatur börjar du då elda pellets i din kamin? Och vilket elpris har du då? Skulle vara intressant att veta i och med att COP-värdet sjunker vid sjunkande utetemperatur. Alltså finns det ju en brytpunkt där det blir billigare att värma med pellets jämfört med att värma med el.
Tyvärr - har en lätt underdimensionerad FLVP (Nibe Fighter 310p) här i SE4. Pellets i säck går för ca. 60 kr för 16 kg just nu - det bliver c:a 85 öre/kWh - vid COP-värde på 3 är breakeven då på 255 öre/kWh elpris inkl. allt. Börjar att elda när elpatronen i VP vill va med i leken, kanske något tidigare om elpriset skenar.
 
Attitudeswe
F Fideliox skrev:
Har en 20 år gammal 310P frånluftspump. Har också funderat på att skaffa en luftluftvätmepump som komplement och lite backup när 310P tackar för sig.
Vi bytte vår sån för 6 år sen mot en nibe f370. Gick från 14000 till 10000 kWh/år, men då var 310p ombyggd så att den inte skapade varmvatten heller...
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
J
JesperKn JesperKn skrev:
Tyvärr - har en lätt underdimensionerad FLVP (Nibe Fighter 310p) här i SE4. Pellets i säck går för ca. 60 kr för 16 kg just nu - det bliver c:a 85 öre/kWh - vid COP-värde på 3 är breakeven då på 255 öre/kWh elpris inkl. allt. Börjar att elda när elpatronen i VP vill va med i leken, kanske något tidigare om elpriset skenar.
Vad räknar du med för energivärde i pelletsen och vilken verkningsgrad vid förbränningen?
 
A AndersS skrev:
Var väl dum då jag band i tre år förra hösten, för det oförutsedda kan hända ;)
Absolut. Jag hade 49 öre i 1 år som gick ut för 3 veckor sedan. En jackpott som sker 1 gång var 10e år och för mig var det kanske 50k vinst för vi hade enbart direktverkande med el-element och golvvärme på el på hela 1a våningen (förra ägarna tyckte det var gutt.. ). Vi gjorde av med 3000 kwh / mån oktober- mars med undantag i december som var 4000. Bor i SE4
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.