Mikael_L
Framförallt kommer det bli alltfler laddare vid restauranger och affärscentrum, det är ju lite mossigt att åka till en bensinmack för att tanka elbilen.
Jag äter aldrig mackens korv eller kaffe + bulla, så jag har svårt att se vad jag slå ihjäl tiden med på macken.
Då är det bättre att jag tankar vid ett köpcentrum och skubbar in och handlar något jag behöver under tiden.

Men laddinfrastrukturen är ett kaos och ett riktigt problem, jag har ingen aning om det kommer lösa sig av sig självt eller hur det blir.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns ju ett par noterbara skillnader här. En förare av en etanolbil som stannar för att tanka på en mack som inte har etanol tankar glatt bensin och åker vidare. Elbilsföraren kan inte göra så utan åker någon annanstans. Alltså finns det redan där ett större incitament för macken att tillhandahålla en laddstation. Dessutom kommer elbilsföraren att tillbringa en längre tid på macken eller i dess närhet varvid större möjlighet finns att sälja kaffe och bullar än till en som tankar bränsle. Därmed finns inte samma grund för staten att lägga sig i eftersom macken redan har större skäl att skaffa en laddstation än de hade att skaffa etanolpumpar.
Största skillnaden är väl att ca 90% av elbilarna laddas hemma eller på jobbet medan 99.9999% av ICE bilar gör det på macken.

Känns som laddare på vägen är bra att ha men vem ska betala...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag lyckades hitta en 11kW laddare på en indistritomt i Helsingborg inatt, så det löste sig till slut, bilen blev fulladdad. Har naturligtvis varit ute och kört en del på förmiddagen så jag behövde toppa upp från drygt 50% i Halmstad i samband med lunch, hittade då ett P-hus med alla 11kW laddare lediga. Mycket riktigt så ger de 11kW också. Men det var inte så lätt att få igång laddningen ned EasyPark, laddprickarna låg till 90% utanför parkeringsarean definierad i appen och det fungerade inte att vara välja pricken utan man var tvungen att välja överlappet för att det skulle fungera. Fem minuter och många svordomar senare så fick jag 11kW i alla fall.

Det är skrämmande vad dålig kvalité det ändå är på laddinfrastrukturen. Det är problem på så många olika sätt. Det fungerar ju oftast till slut, men det är mycket frustration som krävs för att komma så långt.

Ja, det är väldigt frustrerande med den ojämna kvalitén på laddarna.
 
Redigerat:
G Greger_08 skrev:
Största skillnaden är väl att ca 90% av elbilarna laddas hemma eller på jobbet medan 99.9999% av ICE bilar gör det på macken.

Känns som laddare på vägen är bra att ha men vem ska betala...
Jag, med ett skyhögt pris/kW på snabbladdarna längs vägarna. Men de måste ju finnas också. Om Ionity kan ta €0.9/kW så måste det ju finnas någon som betalar...
 
G Greger_08 skrev:
Känns som laddare på vägen är bra att ha men vem ska betala...
Det ska användaren/kunden göra, om stat eller kommun lägger sig i blir det onödigt dyrt och laddarna riskerar att hamna på ställen som inte är helt lämpliga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det ska användaren/kunden göra, om stat eller kommun lägger sig i blir det onödigt dyrt och laddarna riskerar att hamna på ställen som inte är helt lämpliga.
Håller med men jag tror att vi inte kommer att få se laddare på mackar om det inte blir någon form av tvång att erbjuda den servicen.
 
G Greger_08 skrev:
Håller med men jag tror att vi inte kommer att få se laddare på mackar om det inte blir någon form av tvång att erbjuda den servicen.
Förutom OKQ8 och CircleK som redan har kraftig utbyggnad av laddare på sina mackar då?
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Känns som laddare på vägen är bra att ha men vem ska betala...
Den halva av Sveriges befolkning som bor i lägenheter där laddplatser aldrig kommer komma.
Men då är det kanske inte primärt laddare längs vägarna (eller vid mackarna), utan laddplatser utanför ICA Maxi etc, där man sen betalar när man passerar kassan för laddningen som gick i medans man handlade , t.ex. anger regnummer vid ankomst, och kassan "släpper" laddkontakten när man betalat.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Håller med men jag tror att vi inte kommer att få se laddare på mackar om det inte blir någon form av tvång att erbjuda den servicen.
Det finns fler incitament än att staten tvingar fram servicen. Om till exempel mackägarna tror på biltillverkarna när de säger att fossilbränslen skall fasas ut så kan de ju välja att helt frivilligt installera snabbladdare för att fortsätta att ha kunder även i framtiden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
@
pacman42 pacman42 skrev:
Jag, med ett skyhögt pris/kW på snabbladdarna längs vägarna. Men de måste ju finnas också. Om Ionity kan ta €0.9/kW så måste det ju finnas någon som betalar...
Beror ju vilken app du laddar med. Laddar själv på Ionity för 3.50 kr.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Håller med men jag tror att vi inte kommer att få se laddare på mackar om det inte blir någon form av tvång att erbjuda den servicen.
Det sker ju redan idag helt frivilligt, Så din spaning har redan fallerat innan du ens skrev ner den. :D
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Håller med men jag tror att vi inte kommer att få se laddare på mackar om det inte blir någon form av tvång att erbjuda den servicen.
Nej det är möjligt och då beror det väl på att det inte lönar sig?
 
@ @ndreas skrev:
Beror ju vilken app du laddar med. Laddar själv på Ionity för 3.50 kr.
Har du en månadskostnad också?
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
Det finns fler incitament än att staten tvingar fram servicen. Om till exempel mackägarna tror på biltillverkarna när de säger att fossilbränslen skall fasas ut så kan de ju välja att helt frivilligt installera snabbladdare för att fortsätta att ha kunder även i framtiden.
Men de har dock fortfarande problemet att väldigt många bilar kommer laddas hemma, så deras kundunderlag kommer sjunka drastiskt.
Å andra sidan så berättar ju alla mackägare att de inte tjänar en enda spänn på att sälja bränsle, utan det är korven, kaffet, tidningen osv som de går runt på.
Så de har ju ingen förtjänst på flytande bränsle att förlora, utan kan kanske t.o.m få en aning mer marginal på el, men det ligger ju i framtiden, så svårt att sia om dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.