Fick förra helgen ca 100 sticklingar från grannens häck.
Det är sågon släckting till vinbär tror jag men mer häckliknade om ni fattar...

Dessa står nu i hinkar där jag byter vatten varje dag i förhoppning om att dom ska slå rötter.
Jag har sedan för avsikt att sätta dessa i krukor i väntan på plantering.

Vad ska jag använda för jord, vanlig planteringsjord i säckar?
Behöver jag tillsätta näring och i så fall vad och hur mycket?
Hur mycket rötter behöver det vara innan man planterar dom i krukorna?
När är det sedan bästa tiden att sätta dom på plats, sommar, höst eller vår?
(Det är så att den gamla halvdöda häcken måste bort först)

Tacksam för svar...
 
Låter som det skulle kunna vara måbär (MÃ¥bär - Wikipedia, den fria encyklopedin) du har fått. Fin och tålig häck som är otroligt lätt att föröka med sticklingar.

Låt sticklingarna stå i vatten ca två veckor så att dom börjar skjuta rötter. Sedan kan du flytta över dom till plastkrukor med vanlig planteringsjord där dom kan sitta 1-2 månader. Vattna ordentligt och undvik att ställa krukorna i stekande sol. Du kan sätta rätt så många i varje kruka. Inget gödsel behövs. Efter dom två månaderna kan du plantera ut dom på plats. Ca fyra plantor per meter. Se till att dom får fin jord när du planterar. Lite kogödsel skadar inte.

Viktigt att klippa ner häcken regelbundet under dom första åren så att den buskar ut sig och inte bara ränner iväg på höjden. Det känns lite som ett steg fram och två stek bak men det är värt det. Klipp den vid midsommar och släpp upp den 15 cm relativt föregående klippning. År ett klipper du bara toppskotten och från år två även sidoskotten. Försök att ge häcken en lite konisk form. Då kommer solen åt bättre överallt och häcken bli grönare även nere vid marken.

Lycka till
-h
 
Tack för tipsen!
Det kan mycket väl vara Mårbär och det är en fin häck grannen har...
 
Nu blev jag inspirerad! Frågade just svärmor vad hon har för häck, och den heter visst Häckoxbär. Den har ju mörkgröna blad med mörka bär. Har någon erfarenhet av att driva upp sådan? Går det över huvud taget? Lätt/svårt? Verkar ju vara ett billigt sätt att få till en häck. När man som vi har en "trädgård" helt utan växter förutom lite ogräs så blir det ju dyrt att anlägga allt. Kan man spara in lite så är det ju välkommet. Förlåt om jag nu "snor" tråden men det är kanske onödigt att starta en ny om samma ämne... :)
 
Inte för det hjälper dig "Marelb" men nu har jag fått 14st plantor i jord.
Det tog längre tid än jag trodde att få rötter på sticklingarna i vattnet men det kan hända att jag har för många i varje hink.
Totalt ska jag ha fram ca 100 plantor och har sex hinkar...

Återkommer med lite bilder...
 
Ja det vore kul att se bilder! Bäst att börja nu för då kanske det är klart i oktober för plantering. Häck är tydligen bra att plantera då enligt en plantskola jag var på. Är hos svärmor nu och funderar på att klippa av några skott och se om det över huvudtaget kommer rötter. Hur lång tid tog det för dina att få rötter? Hur långa skott tog du? Ska man klippa av det lilla skottet bara så blir det väl inte så mycket till planta på väldigt länge... kan man klippa en bit ner eller hur gör man?
 
Här kommer två bilder till att börja med...

Jag har nu planterat ca 40 plantor och skotten jag tagit har varit ca 40cm.
Det har tagit längre tid än jag räknat med och ni ser ju när jag startade tråden...

Fler bilder kommer och även med bättre kvalite då jag var stressad och det var lite mörkt.
 
  • pl001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pl002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är hur tät och fin häck man lyckas få om man gör på detta sätt? De plantor man köper har ju oftast flera stänglar och kanske bättre potential att verkligen bli fina. Frågan är också om arbetet är värt det... Just nu lutar det åt att vi köper Liguster eller nåt liknande i höst. Men det vore ju ändå kul att se fler bilder. Klipper man häcken rätt sen så kanske den blir bred och tät ändå?!
 
Du spar pengar men förlorar ett par år eller så i tid. De plantor man köper har ju blivit klippta ofta en gång i alla fall, större plantor har en säsong till under bältet. Men har man ingen brådska så... :)
 
Brådska har vi väl igentligen inte. Vi ska ju bo där i evighet :). Men det vore skönt att få upp ett insynsskydd från en parkering vi har på en sida av tomten.
 
Kan ju tillägga att det är precis på detta sätt som i stort sett all föröking sker av hortikulturella sorter av buskar och träd runt om på alla plantskolor. Ibland sätter man pinnen på en grundstam men många växer bra på egen rot. Kan de så kan du!
 
Grannens häck som jag tagit sticklingarna från är mycket tät och fin (för att inte tala om grannfruns häck ;) ).
Att köpa hundratals plantor är ju inte billigt och än så länge har det kostat mig 200:-, 100:- för krukorna och 100:- för 5 säckar planteringsjord.
Ska dock inte sticka under stolen med att det är endel jobb MEN det är lite lugnade att gå ute och sköta om plantorna på kvällarna...
...en perfekt stresshantering efter en tuff dag på jobbet! ;)
 
Jag måste i detta sammanhang berätta (då jag är lite stålt över mig själv) att jag har tagit över 10 000 sticklingar. Har satt dem tätt i murarhinkar med sandblandad jord och leca i botten, många har faktiskt redan "nypit". Det jag tagit av är mest buxbom, liguster, ölandstok, clematis, honungsros mm. Vi ska flytta, vill ha en bra grund till vårt nya hus som ska anläggas om något år, klarar sig hälften är det väldigt bra.
 
  • Gilla
havalinacat
  • Laddar…
Då har man planterat lite mer idag...
...snart har jag hälften av vad jag behöver.

Var även så nyfiken så jag ryckte upp en planta som varit i jord ca 2-3 veckor och det var mycket mer rötter än jag trodde! :)

Tog även en bild på en planta som börjat få rötter och som visar hur dom ser ut när jag planterar dom.
 
  • pl003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har man ca 80 plantor och målet är snart uppnått...

När är bästa tiden att plantera ut dom sen???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.