Fast om vi skall vara ärliga så finns det både könsdiskriminering och etnisk diskriminering och åldersdiskriminering på många håll ännu. Fastän den inte är allmän överallt.
Intressant nog brukar diskrimineringen vara starkast i företag som klagar mycket på arbetskraftsbrist.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
K Kyllared skrev:
Intressant inlägg! Jag har varit gift med min fru i 20 år och vi har gjort massvis av renoveringar och byggnationer. Jag skriver ”vi”, för det har varit vår nyckel. Vi gör det tillsammans! Jag sköter det mesta av grovgörat och snickrandet, men frun slipar, målar och håller ordning. Kan man göra det tillsammans så blir det något helt annat - en gemensam stolthet över det man skapar och en stärkt relation! Släpp de gamla könsrollerna och gör det ihop!
Där har vi svaret. Jag tror problemet ligger i att många kvinnor bygger upp en orealistisk bild av verkligheten, oavsett om det gäller utseende, karriär eller heminredning/renovering. Oftast faktorer påverkade utifrån via media och reklam. Men det perfekta finns inte.
 
  • Gilla
SopWa
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Så TS; Vad blev det bästa svaret? :)
Det var nån som hette Annika som friade …
 
  • Gilla
  • Haha
Vardagsrum och 10 till
  • Laddar…
Ja det är aldrig roligt när någon ”gnäller/klagar”. Renoverade en avstyckad hästgård, gjorde allt själv och följde min gamle fars råd. ” Ingen ser hur lång tid det har tagit, de ser bara resultatet” Så ja det tog tid, o det förklarade jag för kära hustrun. Detta accepterade hon, resultatet bra o inget jävla gnäll
 
B Bikermike skrev:
Detta ämne skulle kanske lämpa sig bättre i ett äktenskapsforum, men nu är jag här.
Efter att ha renoverat ett gammalt hus större delen av all min fritid under tio års tid har jag kommit till en slutsats, nämligen att den som bestämmer (numera exfru) inte har den blekaste aning om vad det innebär att rusta upp något gammalt.
I min värld är det ofrånkomligt att man emellanåt spikar snett, målar lite utanför eller får en kakelplatta aningens på sniskan. Jag har trots allt färdigställt såväl nytt kök som nytt badrum. För att inte tala om att jag bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar och allt sånt där.
Men likt förbannat blev jag bedömd efter det där hammarslaget som syntes i dörrfodret eller tapetskärningen som fransade sig lite nere vid tröskeln:
Så min fråga är: Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?
Ja, det kan man fråga sig. Här är det mest maken som klagar över små sneda detaljer, särskilt om han missat själv, vilket leder till att om något ska bli gjort i den vägen får jag göra det själv (och stå ut med att få höra att han visste att det skulle gå åt h...e), anlita en snickare (och få klagomål på vad det kostar) eller tjata tills han gör det (och få stå ut med klagomålen på hur värdelös han är som inte klarar av att göra något så enkelt helt perfekt), efter att han först haft ångest i 2-3 år över hur han ska göra och på hur många sätt det går att misslyckats, blandat med klagomål på att jag faktiskt inte sagt till honom att göra det. Det måste nämligen komma en tydlig order, vid ett tillfälle när han har både tid och lust att göra det, och har allt hemma som behövs. Så det är mycket snickerier här hemma som är påbörjade, men som inte kan avslutas, för att han skäms över att ta hit en snickare som ser hur han misslyckats. Själv kan jag tyvärr inte hantera såg, hammare och skruvdragare pga ledproblem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
För mig handlar inte feminism om millimeterrättvisa där man ska dela lika på allt. Kvinnor ska inte tvingas byta däck på bilen hälften av gångerna och män inte tvingas laga hälften av maten.

Det viktiga är att man ges MÖJLIGHET att få göra det om man så önskar. Om det sedan visar sig att jag är mer intresserad av att ansvara för mat och trädgård och min partner föredrar att ansvara för bilservice och renovering (eller tvärtom), så är det ju bara att dela upp sysslorna på ett sätt så att båda blir så nöjda som möjligt.
Jag byter däck oftare än maken, och han lagar mer mat.
Jag sköter målning och tapetsering, han sköter snickrande och städning.
Jag bakar matbröd och scones, han bakar bullar och pajer.
 
  • Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
Ytterligare en fundering, som orsakar att det skiter sig i ett förhållande är att det är lätt att starta för många projekt samtidigt. Barn, ta hand o förhållandet, gräva dränering, bygga om badrummet, renovera bastun osv osv. Min känsla är att det är bättre att låta hela projektet ta några år till, men att göra färdigt varje delmoment och låta sig njutas av resultatet och ta hand om varandra.
 
  • Gilla
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Ja men sen får du också titta på varför det är så? Val av utbildning, avbrott i jobb pga graviditet och barn, kollar man faktorer så finns det hur många faktorer som gör skillnad. Kön står för typ 1/10000del av orsak till hög lön(och det är åt båda hållen, finna manliga chefer son hatar kvinnor & tvärtom). Allt finns väldigt bra statistik över och att tro att anledningen till löneklyftor enbart beror på kön är sjukt och det hjälper ingen att sprida falsk statistik utan att förklara anledningen.
Män som tar föräldraledigt får bättre löneutveckling än män som inte gör det. Kvinnor med barn halkar efter. Oavsett yrkesval. Kvinnor måste alltså välja bort barn för att få samma löneutveckling som män, medan män kan välja båda delarna.
 
  • Gilla
Chrille163 och 2 till
  • Laddar…
T
K Källingen skrev:
Det jag undrar är varför hon inte är med själv? Jag har renoverat med allt vad det innebär med och utan maken vid min sida. Vi arbetar jättebra tillsammans, men kan också göra vissa insatser var för sig. Du ska nog söka dig en annan fru som vet upp och ner på en hammare och ni kommer att få en härlig framtid ihop när ni sida vid sida renoverar. Det förundrar mig att det förtfarande är en sådan könsskillnad här? Varför ska bara killarna få göra det roliga?
Exakt, det värsta som finns är ju kvinnor som inte hjälper till med någonting i byggandet. Likadant med dom som inte hjälper till att bära tunga grejer under flytt m.m.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ytterligare en fundering, som orsakar att det skiter sig i ett förhållande är att det är lätt att starta för många projekt samtidigt. Barn, ta hand o förhållandet, gräva dränering, bygga om badrummet, renovera bastun osv osv. Min känsla är att det är bättre att låta hela projektet ta några år till, men att göra färdigt varje delmoment och låta sig njutas av resultatet och ta hand om varandra.
Som byggare kan jag intyga att det där är sant. Jag har sett folk göra det misstaget. Stackars jäklar.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Den rapporten ser ut att innehålla en hel del metodfel, man verkar inte ha rensat för arbetstid före och efter barnalstrande och man tar ingen hänsyn till att det bästa sättet att få upp lönen på är att byta jobb, något man av naturliga skäl inte lär göra under den tid man är föräldraledig. Det ser inte heller ut att vara rensat för tiden man är föräldraledig, kvinnorna tenderar ju att vara borta länge och hamnar därmed efter i karriären.
Det ska inte rensas för frånvaro pga föräldraledighet!
Om det ger sämre löneutveckling måste ju staten gå in och ge bättre löne- och pensionsförstärkning till kvinnor som föder barn! En viss kompensation får man, men den är vääääldigt liten och täcker inte på något vis in den uteblivna höjning som kvinnor (men inte män) drabbas av pga barn.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Män som tar föräldraledigt får bättre löneutveckling än män som inte gör det. Kvinnor med barn halkar efter. Oavsett yrkesval. Kvinnor måste alltså välja bort barn för att få samma löneutveckling som män, medan män kan välja båda delarna.
Det kanske gäller i genomsnitt, men kan det verkligen vara tillåtet med sådana skillnader inom ett företag?

Det förstnämnda kan ju förklaras av att kvinnor och män jobbar i genomsnitt inom helt olika sektorer. Män mest i den privata och kvinnor mest i det offentliga.

Det sistnämnda vore ju rent olagligt då det bryter mot diskrimineringslagen.
 
Det finns många orättvisor i världen. Vissa är svårare än andra att göra något åt (t.ex. det faktum att kvinnor i Sverige lever nästan fyra år längre än männen - hur ska man kompensera för det? Man ser inga feminister som vill att män ska få gå i pension fyra år före kvinnor, t.ex.)
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det kanske gäller i genomsnitt, men kan det verkligen vara tillåtet med sådana skillnader inom ett företag?

Det förstnämnda kan ju förklaras av att kvinnor och män jobbar i genomsnitt inom helt olika sektorer. Män mest i den privata och kvinnor mest i det offentliga.

Det sistnämnda vore ju rent olagligt då det bryter mot diskrimineringslagen.
Det är ju inget officiellt, utan ingår i de enskilda löneförhandlingarna. Kvinnor får höra att de jobbat för lite för att arbetsinsatsen ska kunna bedömas, och så var det ju det här med vabbandet. Män får höra att de ju vet att han hade gjort en bra insats om han hade varit där. Jag och min make jobbade på samma ställe (dock ej riktigt samma tjänst) och har samma barn, delade i stort sett lika på ledigheten. Han fick 5 000 i höjning mellan barnen för att de inte ville riskera att han skulle få för sig att söka nytt jobb. Jag fick ingenting med motiveringen att han ju fick så mycket. Nu jobbar vi inte på samma ställe längre, jag tröttnade när vår chef såg mina idéer som ett hot mot hennes chefstjänst, men skillnaden kvarstår, då jag tyvärr dragit ett par varv i kommun, region och småföretag, som tyvärr inte är kända för höga löner. Dessutom är det inte lönen som driver mig, det är bara såt otrevligt att det finns sådana skillnader.
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det finns många orättvisor i världen. Vissa är svårare än andra att göra något åt (t.ex. det faktum att kvinnor i Sverige lever nästan fyra år längre än männen - hur ska man kompensera för det?)
Det kompenseras i dagsläget av att männen får betydligt högre pension just av den orsaken. Vilket gör problemet ännu större då många kvinnor pga sin låga pension måste lämna huset de byggt tillsammans när de blir änkor. Hade kvinnor kompenserats istället så hade de haft råd att bo kvar. Vi jobbar hårt på att göra vårt hus billigt i drift så att jag ska ha råd att bo kvar så länge jag orkar.

Man kan även som man kompensera på individnivå genom att vara noggrann med att inte ta onödiga risker på jobbet (de flesta arbetsskador drabbar kvinnor, men nästan alla dödsfall i jobbet drabbar män) samt sköta sin hälsa med bra kost och motion.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.