M
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer från utredningar och statistik från fackförbunden. Här är en från TCO: [länk]
Så det är du som är dåligt insatt i vad som händer utanför dig själv och din bekantskapskrets.
Den rapporten ser ut att innehålla en hel del metodfel, man verkar inte ha rensat för arbetstid före och efter barnalstrande och man tar ingen hänsyn till att det bästa sättet att få upp lönen på är att byta jobb, något man av naturliga skäl inte lär göra under den tid man är föräldraledig. Det ser inte heller ut att vara rensat för tiden man är föräldraledig, kvinnorna tenderar ju att vara borta länge och hamnar därmed efter i karriären.
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Intressant. Men ingen överraskning.
Männens medellöner är högre än kvinnornas i 71 av de 76 grupperna. I fyra grupper är medellönerna lika stora (mindre än en procents skillnad). Endast i ett fall är kvinnornas medellön högre än männens.
Precis det är inte någon överraskning att kvinnor får mindre betalt för samma jobb.
I tre av fyra akademikeryrken finns en löneskillnad som vi med vår statistik inte kan förklara på annat sätt än att den beror på könet. Oförklarade löneskillnader till kvinnornas fördel existerar inte i någon av de 76 grupperna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det jag undrar är varför hon inte är med själv? Jag har renoverat med allt vad det innebär med och utan maken vid min sida. Vi arbetar jättebra tillsammans, men kan också göra vissa insatser var för sig. Du ska nog söka dig en annan fru som vet upp och ner på en hammare och ni kommer att få en härlig framtid ihop när ni sida vid sida renoverar. Det förundrar mig att det förtfarande är en sådan könsskillnad här? Varför ska bara killarna få göra det roliga?
 
  • Gilla
MrsForest och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag skrev nyss så har fackförbunden gjort sådana undersökningar där man just: #129
Ett exempel: [länk]

Hur var det med undersökningarna som visar att män har mindre betalt än kvinnor i kvinnodominerade yrken?
1. Rapporten är från 2009. Det är 2022 nu.
2. Skillnader i lön enbart beroende på kön kan ej påvisas det är en slutsats som Saco drar för att de ej har tillgänglig fakta. Denna undersökning klarare ej av basala krav för en vetenskaplig slutsats. Den ör otillräcklig.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
A
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Kul. Har du skildrat det för henne på det sättet?
Finns risk att du åker ut då.
Nu är detta internet. Men att säga sig vara villig att kasta ut en partner av principskäl?
Hon är smart. Hon gillar inte offerkulturer.

feminsm, BLM, hbtxq osv är offerkulturer.

De största offrena genom tiderna är judarna. De utplånades nästan. De skapade en vinnarkultur.

men fortsätt tyck synd om er själva. Kör i vind! Ni kommer lyckas skitbra!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Snailman och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
M mnils skrev:
Den rapporten ser ut att innehålla en hel del metodfel, man verkar inte ha rensat för arbetstid före och efter barnalstrande och man tar ingen hänsyn till att det bästa sättet att få upp lönen på är att byta jobb, något man av naturliga skäl inte lär göra under den tid man är föräldraledig. Det ser inte heller ut att vara rensat för tiden man är föräldraledig, kvinnorna tenderar ju att vara borta länge och hamnar därmed efter i karriären.
Så vitt jag kan se i t.ex. figur 3A motsvarar löneskillnaden 3 år när det har gått 9 år efter första barnets födelse för systemerare och programmerare. Det är knappast så att kvinnliga systemerare och programmerare i snitt är föräldralediga i 3 år eller att kvinnliga revisorer är föräldralediga i 7 år.

När det gäller jobbyte så brukar det leda till höjning just när man byter men åren efter brukar det bli mindre löneökning än vad andra i gruppen får så att det jämnar ut sig inom några år. Visst finns det kvinnor som börjar på andra jobb när deras föräldraledighet tar slut.
 
  • Gilla
Grästuva och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Tyst på dig! Jag klagar inte så kom inte med falska anklagelser. Jag är nöjd med min tjej och för mig funkar det. Hon lagar bra mat också.

Fattar inte varför du drar upp saker som värde o trams. Kvinnor är i regel inte intresserade av ekonomi, teknik, bygg m.m i samma utsträckning som män. De har inte ett lägre värde för det.
Vilket skitsnack!!
Samma som män som säger att de vill ha en stark kvinna, fast de egentligen vill ha en 50-tals fru. Fastkedjad vid spisen och inget annat liv än att passa upp dem.

Jobbar med ekonomi, har renoverat en stuga från 1900-talet, och nyss köpt mig ett ruckel från 70-talet.

Är kvinnlig och både handarbetar, lagar mat, bakar och saftar och syltar☺️.
 
  • Gilla
Fadai och 16 till
  • Laddar…
Nu har vi gått off topic. Åter till ämnet och TS fråga:

"Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?"

/Moderator
 
  • Gilla
  • Wow
bygg_katt och 4 till
  • Laddar…
B Bikermike skrev:
Detta ämne skulle kanske lämpa sig bättre i ett äktenskapsforum, men nu är jag här.
Efter att ha renoverat ett gammalt hus större delen av all min fritid under tio års tid har jag kommit till en slutsats, nämligen att den som bestämmer (numera exfru) inte har den blekaste aning om vad det innebär att rusta upp något gammalt.
I min värld är det ofrånkomligt att man emellanåt spikar snett, målar lite utanför eller får en kakelplatta aningens på sniskan. Jag har trots allt färdigställt såväl nytt kök som nytt badrum. För att inte tala om att jag bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar och allt sånt där.
Men likt förbannat blev jag bedömd efter det där hammarslaget som syntes i dörrfodret eller tapetskärningen som fransade sig lite nere vid tröskeln:
Så min fråga är: Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?
Vi har just köpt ett stort sekelskifteshus med omfattande renoveringsbehov. Våra barn är utflugna och vi är båda lika intresserade av att fixa utifrån våra begränsningar. Vi vill prova men är osäkra på om vi verkligen klarar det. Inte för att vi kommer att bli osams utan mer för att det kanske är för mycket. Vi räknar med att det kommer att ta minst tio år. Vi är idag 56 och 57. Ändå, om vi inte provar får vi ju aldrig veta…
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 5 till
  • Laddar…
Färdmekaniker Färdmekaniker skrev:
Det hade kanske varit mer politiskt korrekt att skriva "människor" istället för "kärringar", men i VERKLIGHETEN har jag ALDRIG hört talas om en kvinna som "bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar" som skribenten anger. Tyvärr.
Troligtvis mer politiskt korrekt, men knappast korrekt.
 
  • Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
B Bikermike skrev:
Detta ämne skulle kanske lämpa sig bättre i ett äktenskapsforum, men nu är jag här.
Efter att ha renoverat ett gammalt hus större delen av all min fritid under tio års tid har jag kommit till en slutsats, nämligen att den som bestämmer (numera exfru) inte har den blekaste aning om vad det innebär att rusta upp något gammalt.
I min värld är det ofrånkomligt att man emellanåt spikar snett, målar lite utanför eller får en kakelplatta aningens på sniskan. Jag har trots allt färdigställt såväl nytt kök som nytt badrum. För att inte tala om att jag bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar och allt sånt där.
Men likt förbannat blev jag bedömd efter det där hammarslaget som syntes i dörrfodret eller tapetskärningen som fransade sig lite nere vid tröskeln:
Så min fråga är: Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?
Låta frugan fixa ytan själv är det bästa.
 
B Bikermike skrev:
Detta ämne skulle kanske lämpa sig bättre i ett äktenskapsforum, men nu är jag här.
Efter att ha renoverat ett gammalt hus större delen av all min fritid under tio års tid har jag kommit till en slutsats, nämligen att den som bestämmer (numera exfru) inte har den blekaste aning om vad det innebär att rusta upp något gammalt.
I min värld är det ofrånkomligt att man emellanåt spikar snett, målar lite utanför eller får en kakelplatta aningens på sniskan. Jag har trots allt färdigställt såväl nytt kök som nytt badrum. För att inte tala om att jag bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar och allt sånt där.
Men likt förbannat blev jag bedömd efter det där hammarslaget som syntes i dörrfodret eller tapetskärningen som fransade sig lite nere vid tröskeln:
Så min fråga är: Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?
B Bikermike skrev:
Nja, jag har haft hand om både ungar och hus. Min exhustru är född med silversked. Hon ville betjänter, barnpassare och hantverkare. Och det var det jag blev.[/jag tror män och kvinnor har lite olika referenser på vad som är trevligt och bra. Kvinnor är snabba och bli projektledare och förmän med åsikter som andra ska utföra än att sitta ner och planera budgetera och faktiskt utföra jobbet. Män är bättre att ha stora visioner och vilja göra jobbet och aldrig bli klara som driver kvinnor till vansinne. Kvinnor är status viktigt och att kunna visa upp hemmet för vänninor medans män tycker att hemmet ska vara främst en en levande verkstad.
Att använda arga snickares tidsmetod är ett effektivt sätt att hålla projektet realistiskt.
 
  • Gilla
Richard Möller
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är en svår prövning och inte ovanligt att det går åt fanders. Man/fru kan vara perfektionist men då får denne vara beredd att göra det själv eller anlita en hantverkare (som kanske inte lyckas bättre). Allt annat är ett tecken på omognad.
Håller med .. omogen personlighet och mest troligt dålig kunskap och insikts nivå på personen... gör det mesta själv ockkså hemma, lejde dock bort att göra om 2 st badrum för 10 år sedan. När hantverkarna var klar , som dom tyckte med första badrummet , knirrade duschbrunnen ,skruvskallar och skarvar syntes genom badrumsmattan och i ena hörnet så vickade en spånskiva under fötterna, samt listningen runt dörr och fönster glappa och allmännt dåligt, d fick inte bra betalt kan jag säga. Samt att d fick inte sätta sin fot i nästa badrum. Efter detta så fick då min fru se att det inte är bättre med hantverkare. Men gör dom det bra så kostar det där efter också:cool:(y). Så hon fick bra insikt .. och där hon har åsikter på mitt göra så får hon vara med och bygga så ser hon vilken tid det tar och hur svårt eller lätt det är vissa saker.
 
  • Gilla
Richard Möller
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, som jag redan har skrivit så finns det statistik från t.ex. Sveriges ingenjörer där man alltså jämför män och kvinnor med samma utbildning, samma jobb, samma antal underställd personal, ansvar för lika stora budgetar, samma ålder osv. och ändå får fram att det finns en skillnad som inte går att förklara med något annat än att det beror på könet. ttps://www.ingenjoren.se/2011/06/16/man-lonestraffas-hardare-vid-franvaro/
Vad som finns mellan benen är inte den enda skillnaden mellan män och kvinnor. Har du hört talas om homosexualitet och transsexualism? Utgör några procent av befolkningen och deras beteenden beror som oftast på att hjärnan och övriga organ inte är överens om vilket kön de tillhör. Men det skulle kunna vara så att "manliga" hjärnor är mer lämpliga för mansdominerade yrken och tvärtom. Intresse och kompetens kanske inte är lika mellan könen. Könsskillnaden kanske beror på kompetens. Du skrev inte att din undersökning kompenserade för kompetens.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Klart kvinnor behöver vara bättre än andra män samt andra kvinnor för att gå vidare? Det är ju som sagt en konkurrensutsatt marknad och det finns ingen man som bara får en befordran för att de är en man? Du verkar leva i någon fantasivärld, mina föräldrar kom hit -92 från krig i Balkan. Dom äger hur mycket mark som helst i Sverige, 3hus och 2sommarstugor. Allt genom hårt arbete och dom har aldrig någonsin upplevt att någon har hållit tillbaka dom pga att dom är invandrare. Samma med mig som är andra generationens invandrare har aldrig någonsin upplevt rasism vilket är ett påhittat ord eller att någon stått i min väg för att lyckas.

Det är tragiskt att du går runt med en så rubbad mentalitet och tror att någon står i din väg för att lyckas i detta land. Jag hoppas du en dag överkommer detta mentala sinnesstånd.
Wow! Ord och inga visor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.