Tjena,
Har tänkt bygga en liten köks-ö av IKEAs metod stommar, 1 m djup (60+40 djupa skåp) och 1,60 bred. På denna bänkskiva i laminat, ca 25 cm överhäng. Slog mig nu att vi inte alls har tänkt på hur vi ska förankra ön i golvet, då vi har vattenburen golvvärme utan någon som helst koll på var/hur värmeslingorna går. Känns ju inte särskilt bra att borra i golvet så..! Finns det några som har idéer eller förslag på hur vi kan förankra ön utan att borra i golvet? Tack på förhand!

tillägg: golvet är ekparkett
 
Vad är det för golv?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det för golv?
Ekparkett
 
B
Värmekamerabild som visar golvvärme slingor med en temperatur på 26.3°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske kan hyra en värmekamera och ta reda på vart slingorna går? Kräver naturligtvis att man kan slå på värmen i golvet ett tag (styra vp/termostater manuellt).
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förslag: Limma med Tec7 eller konkurrent med motsvarande kemi. Eftersom sockelns anläggningsyta mot golvet är liten så överväg att såga till några 70*45-reglar som limmas i vinkel golv-insida sockel.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Illustrativa monteringsinstruktioner för köksskåpsfötter som ska fästas i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Limma med Tec7 eller konkurrent med motsvarande kemi. Eftersom sockelns anläggningsyta mot golvet är liten så överväg att såga till några 70*45-reglar som limmas i vinkel golv-insida sockel.
tack för ditt svar! Följdfråga; i ordern som köksplaneraren från IKEA gjort finns 5 st av dessa med (ett för varje skåpstomme). Det är dessa som egentligen ska skruvas fast i golvet. Kan jag limma de med Tec7, istället för att lägga reglar?
IKEA METOD stödfäste för köksö med tre förmonterade metallben för fästning i golv, visad på produktwebbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
M Josefine By skrev:
tack för ditt svar! Följdfråga; i ordern som köksplaneraren från IKEA gjort finns 5 st av dessa med (ett för varje skåpstomme). Det är dessa som egentligen ska skruvas fast i golvet. Kan jag limma de med Tec7, istället för att lägga reglar?
Det var ungefär det som jag tänkte men var inte medveten om att de ingick i systemet från början.

Tyvärr förstörs ju parketten av limningen med det gör det nog i alla fall.
 
Kortare skruv än parkettens tjocklek (13-16mm)?
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
E
Jag har liknande förutsättningar som dig, har Ikea 40+60 djupa bänkskåp som köksö men inget överhäng på bänkskivan. 3x60cm skåp brett. Står väldigt stabilt utan att vara förankrad i golvet. Du kanske inte behöver förankra din heller?
 
Utvändig siliconfog, samma som när man limmar toaletten. Rätt färg så blir det fint, enkelt att skära bort och få bort samtliga spår om man ångrar sig i framtiden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var ungefär det som jag tänkte men var inte medveten om att de ingick i systemet från början.

Tyvärr förstörs ju parketten av limningen med det gör det nog i alla fall.
Ja, parketten kommer ju förstöras.. Me
A August Eriksson skrev:
Utvändig siliconfog, samma som när man limmar toaletten. Rätt färg så blir det fint, enkelt att skära bort och få bort samtliga spår om man ångrar sig i framtiden.
Okej! Och limma denna under ”träregeln” (dvs den medföljande från IKEA? Tips på exakt vilken siliconfog?
 
Fyll upp med skit så står det kvar utan att behöva skruvas fast. Gör dock en riktig sockel.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju bra att tänka på att tillverkarna av parkettgolv brukar varna för att låsa fast golvet med hjälp av tunga köksöar.
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Du ska inte ha vatten/avlopp och/eller el till köksön?
 
M Josefine By skrev:
Ja, parketten kommer ju förstöras.. Me


Okej! Och limma denna under ”träregeln” (dvs den medföljande från IKEA? Tips på exakt vilken siliconfog?
Jag tänkte mest en utvändig fog, valfritt silicon funkar bara färgen känns ok. Bygger du en riktig sockel så kör en sträng i nederkant så blir det superstabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.