Hej, jag var idag och köpte ett antal Aquapanel-skivor till det nya badrummet. I butiken sa man att det endast var Indoor-versionen som såldes men när jag kommit hem och lastat ur en del såg jag att ca tre skivor av sexton var Indoor, resten Outdoor! De ser identiska ut och i specifikationerna står det att de innehåller exakt samma material. Är det någon som vet om jag kan köra Outdoor inomhus utan problem? Borde vara snäppet bättre än Indoor men vem vet...

Kommer förresten att köra Minerit VT som golv, 8mm på 22mm spånskiva. Står i Minerits info att det fungerar bra som golv, däremot tror jag inte den skivan är lämplig att böja, Beemer.

Någon som vet var jag kan köpa godkänt lim till Minerit och Aquapanel i Skåne? De som sålde skivorna hade så klart inte limmet, suck.

Till sist: Jag har ringt runt till många bygghandlare och jagat Minerit-skivor. VT-skivorna verkar vara slut nästan överallt och på Beijer sa de att prel leveransdatum för nya skivor är i november!!

Tillägg igen :)
Till Aquapanelen säljs ju stålreglar som såklart är mindre känsliga för fukt än träreglar... men måste jag köpa stål för att med de nya reglerna ha ett godkänt bygge? Försäkringsbolaget säger i stort sett att så länge man följer leverantörens (Danogips) anvisningar så är det okej, då ska jag köpa deras skruvar och allt annat som de tar bra betalt för...


Mvh Peter
 
Vad ska man ha under kakel????

Enligt Beijer ska man inte ha varken Minerit eller Fibercementskivor...
 
janus: Då vet jag inte vad man ska ha under kaklet :)

Finns väl inte många andra oorganiska material att välja på.

/Peter
 
Jag ska ha fix. ;)
 
p_k, varför i hela friden ska du ha skivor på golvspånet när du ändå måste spackla för att få fall? Spackla direkt istället, allt annat är bortkastad tid och bortkastade pengar.
 
janus skrev:
Vad ska man ha under kakel????

Enligt Beijer ska man inte ha varken Minerit eller Fibercementskivor...
Det är fullständiga dumheter. Fråga aldrig någon på byggvaruhusen om någonting viktigt. De har i regel inte en aning.
 
hmm... hehe ok...


Då tar jag fix och nått annat.

;-)
 
Mineritskiva norm 12x1200x2550 mm Byggskiva för lättväggar i krävande miljöer och som skydd vid eldstäder/heta installationer. Tål vatten, möglar inte, ytstark och obrännbar. Vanlig i t ex soprum, lager, förråd, cykelrum, korridorer och andra grovutrymmen. Kan målas. Skall ej användas som kakelunderlag. Artikelnummer: 002517348 Pris: 237 kr/m2 Förpackningspris: 724 kr/ski
 
Nej, Minerit normal ska inte användas till detta. Man använder Minerit VT. Den vanliga Masterboarden går utmärkt.
 
jon_h> Ang Minerit VT på spånplatta så håller jag med om att det är kaka på kaka.
Blev rekommenderad att göra så och eftersom det är ett litet badrum som byggs och bara två Mineritskivor behövdes så tyckte jag det var okej.

Däremot har jag fortfarande inte fått besked från Danogips, om deras Outdoor-skivor får användas i våtrum. Jobbigt med semestertider ibland.
 
Hej!
Vem har hört någonting om föreskrifter i våtrum, att man ska ha frigolit på uteväggar under kakel från och med juli 07?
Jag pratade idag med en kakelsättare.
ÄR DET SÅ?
/ Sus
 
Svaret på detta finns i tråden. Och svaret är nej. Det man ska ha är fuktokänsliga skivor, varav frigolitvarianten är en typ. Fast gipsskivor får användas till och med juni nästa år.
 
Det har nu kommit en gips skiva som är godkänd för badrum enligt beijer .
Den har glasfiber i sig och är hyfsat bra att arbeta med slipper hålla på med minerit å köra med cirkelsågen å ha sig
 
Jag statte Gyprocs våtrumsskiva idag, fungerade riktigt bra lite ömtåligare än vanlig kartonggips och så käns det som man isolerat istället för att jobbat med gips (glasfiber kliar).
Jag tycker detta verkar som ett bra alternativ, finns tydligen bara i 1200mm brädd ännu men det funkar ju.
 
Cacas skrev:
Jag statte Gyprocs våtrumsskiva idag, fungerade riktigt bra lite ömtåligare än vanlig kartonggips och så käns det som man isolerat istället för att jobbat med gips (glasfiber kliar).
Jag tycker detta verkar som ett bra alternativ, finns tydligen bara i 1200mm brädd ännu men det funkar ju.
Nej, de finns även i 900-brädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.