På sista tiden har jag lite då och då blivit uppringd av folk som påstår sig vara mäklare och erbjuder sig att värdera huset. Det känns ju som om det är något skumt med detta, för jag har svårt att tänka mig att en mäklare gör en värdering för att vara snäll.

Så vad är tanken bakom detta upplägg? Är det en scam, typ som bilvärderingssidor där det ser ut att vara gratis från början men kommer en fet räkning efteråt? Eller är det någon slags avancerad metod för att reka för inbrott? Eller ingår det i något intrikat upplägg för att få folk att sälja sina hus billigt i tron att de får bra betalt och sedan sälja vidare med stor vinst? Lite som skogsbolagen köpte böndernas mark förr?

Någon form av vinst måste de ju ha i kikaren, men jag begriper bara inte vad.
 
  • Gilla
sommarstuga
  • Laddar…
De hoppas att du vill sälja när du ser vilken fantastisk vinst du kan göra. Ev. har de dessutom en spekulant som vill ha just ditt hus.
Om du väl skriver på så blir det en vanlig försäljning, och antagligen inte alls till det påhittade värdet.
 
  • Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
De vill helt enkelt att du ska ta ett möte så de kan ge dig massa marknadsföringsmaterial och berätta saker som du redan vet. De vill alltså helt krasst att du ska sälja ditt hus och anlita dom som mäklare.
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det är riktiga mäklare som aktivt letar nya objekt. Mäklaren kommer, gör en värdering och passar på att lämna en offert och avtalsförslag. Förhoppningen är väl att du ska minnas besöket när det väl är dags för försäljning.

Har du kollat upp telefonnumren? Är det riktiga mäklare brukar det framgå av typ Hitta eller Eniro.
 
  • Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
Det är väl ungefär som vykorten man får i brevlådan när nån mäcklare lyckats kränga en kåk i närheten..
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Låter som om detta är vanligt då. Skönt, då kan jag i alla fall utesluta stöldligor och bilvärderingsalternativen. Jag bor på landet, så mängden grannar är rätt begränsad. Så något kort har jag aldrig fått.

Första samtalet jag fick så blev jag mest förbannad och kollade aldrig numret. Men det andra verkade gå till ett verkligt företag som dock inte hette som det företag som han presenterade sig att komma från.

Hur som helst ett jävla sätt att försöka lura folk från sina hem som jag ser det. Och är det någon myschlare som anlitat mäklaren i sin tur istället för att komma fram ärligt och fråga så är det ju värre ändå. Kanske funkar i stan där folk verkar se hus som något slags investering men här är ett hus något man bor i.
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Det går att nixa ditt nummer, så slipper du telefonförsäljare (undantaget om du redan är kund hos företaget)
Länk: https://nixtelefon.org/
 
  • Gilla
Lasse Betzholtz och 1 till
  • Laddar…
Har redan provat nix. Det hjälper inte idag. Endera skiter säljarna i nix eller så hittar dom på någon ursäkt för att just deras samtal inte faller under nix regler.

Men nu var det inte telefonförsäljning i allmänhet som jag var intresserad av utan mer att förstå varför någon skulle vilja värdera ett hus "gratis".
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Har redan provat nix. Det hjälper inte idag. Endera skiter säljarna i nix eller så hittar dom på någon ursäkt för att just deras samtal inte faller under nix regler.

Men nu var det inte telefonförsäljning i allmänhet som jag var intresserad av utan mer att förstå varför någon skulle vilja värdera ett hus "gratis".
Du har inte bytt nummer, eller glömt lägga in mobilen?
I annat fall kan du upplysa de som ringer om att de bryter mot marknadsföringslagen.

"Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig – med vissa undantag – att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte rings till denne."

EDIT: som redan skrivits så hoppas de på att du antingen kanske vill sälja eller att du ska börja överväga att sälja och då minnas den trevlige mäklaren som ringde.
Dom är inte ute efter ditt hus specifikt utan ser att det finns ett intresse för ditt typ av hus/läge/whatnot som spekulanter efterfrågar
 
  • Gilla
PerfectlyNormal och 2 till
  • Laddar…
Vad menar du med att mäklarna skulle lura folk från sina hus? Är ju inte så att mäklaren försöker köpa ditt hus (mäklaren, eller mäklares anhöriga får inte ens agera köpare och mäklare samtidigt enligt lag). Och att mäklaren på något sätt skulle hitta på ett högre pris och sen sälja för ett lägre som någon här i tråden tyckte är ju nonsens. Dessutom har ju säljaren sista ordet om allt så det är ju inte så att mäklaren sätter pris själv.

Mäklaren har ett intresse av att få till ett så marknadsmässigt pris som möjligt, dels för det egna ryktet och dels för provisionen.

Det här är med att de ringer är ju helt vanlig marknadsföring. Sen kan man ju ogilla marknadsföring via telefon ändå utan att det för den sakens skull är något skumt, de flesta mäklare tycker nog inte heller att cold calling är så kul och det är nog mer nya mäklare som måste göra sånt.

Från mäklaren perspektiv hoppas man på något av följande, i fallande ordning av hur bra det är:
1. Du gick redan i säljtankar och vill gärna att mäklaren kommer och värderar huset. Mäklaren får berätta om förmedlingsuppdraget och du gillar upplägget och säljer ditt hus med hjälpa av mäklaren.
2. Du går inte i säljtankar just i dag men kanske om två år. Mäklaren gör en värdering och gör ett gott intryck och om två år kommer du ihåg att mäklaren finns och tar kontakt.
3. Du tycker det är kul att få huset värderat (det finns faktiskt rätt många som gör). Mäklaren tjänar inget på detta men får iaf en relation till dig och har mäklaren tur kanske du tipsar någon annan.

Mäklare gör massa saker som inte ”ger något” mer än att de kanske eventuellt sprider ett gott rykte om mäklaren eller bygger en relation med nån. Mäklare behöver ju få in affärer hela tiden så då behöver dom jobba upp en pipeline så även om du inte ska sälja idag så kanske du ska göra det senare.
 
  • Gilla
Dan M och 26 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Har redan provat nix. Det hjälper inte idag. Endera skiter säljarna i nix eller så hittar dom på någon ursäkt för att just deras samtal inte faller under nix regler.

Men nu var det inte telefonförsäljning i allmänhet som jag var intresserad av utan mer att förstå varför någon skulle vilja värdera ett hus "gratis".
De brukar ringa emellanåt med långt emellan från fastighetsbyrån och LF för och erbjuda en värdering. Men jag köpte huset via fastighetsbyrån och gjorde en värdering hos LF som jag är bankkund hos.

Om du inte varit kund hos mäklarna som ringer dig och du inte vill prata med de så kan du snällt be de stryka dig från listan och att ditt nr är nixat.
De brukar lyssna.

Baktanken är att du ska välja de om du ska sälja.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag bor i ett eftertraktat hus, alla mäklare i området hör av sig på ett eller annat sätt regelbundet.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
hsd
Karl.s Karl.s skrev:
Det går att nixa ditt nummer, så slipper du telefonförsäljare (undantaget om du redan är kund hos företaget)
Länk: [länk]
Nähej , det funkar dåligt
 
hsd hsd skrev:
Nähej , det funkar dåligt
Funkar super hos mig. Eller så kanske de för flera år sen inser att de inte var roligt att ringa :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Du har inte bytt nummer, eller glömt lägga in mobilen?
I annat fall kan du upplysa de som ringer om att de bryter mot marknadsföringslagen.

"Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig – med vissa undantag – att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte rings till denne."

EDIT: som redan skrivits så hoppas de på att du antingen kanske vill sälja eller att du ska börja överväga att sälja och då minnas den trevlige mäklaren som ringde.
Dom är inte ute efter ditt hus specifikt utan ser att det finns ett intresse för ditt typ av hus/läge/whatnot som spekulanter efterfrågar
NIX "gäller" inte riktigt på samma sätt efter detta
 
Redigerat:
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.