Det gäller att slå näven i bordet tidigt i förhållandet och förklara att det där med feminism skiter vi i. Om resultatet inte duger får hon rimligtvis göra det bättre själv?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
and.wei och 36 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Det gäller att slå näven i bordet tidigt i förhållandet och förklara att det där med feminism skiter vi i.
Som jag ser det låter det där som ett säkert sätt att se till att det blir en separation.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 45 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det låter det där som ett säkert sätt att se till att det blir en separation.
inga feminister i mitt hus!
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Fadai och 13 till
  • Laddar…
Vi är ganska samspelta, ofta kommer frun med idéer och ibland planterar jag tanken ett tag i förväg så hon får fundera över det (gäller ofta behovet av ett nytt verktyg… :D) Däremot drar vi aldrig igång större saker utan att vara överens om målbild o övergripande plan.
Ska det byggas lr fixas något så gör jag det i 95% av fallen men frun är drottningen av spackling, tapetsering & målning och när d dyker upp problem bollar vi dem o hittar en good enough-lösning.
Trädgården är hennes domäner, där är jag enbart hantlangare men allt fysiskt i form av bära sten, virke osv delar vi skapligt lika på. Jag ”tvingar” henne även att lära sig nya verktyg, t ex så hon själv kan ta fram vinkelkapen f stenläggning lr kap/ger för blomlådor etc.
Kort sagt är vi båda nöjda med både uppdelning & resultaten :)
 
  • Gilla
  • Älska
CCPusher och 60 till
  • Laddar…
BirgitS
Johan1975z skrev:
inga feminister i mitt hus!
Klaga då inte på att kvinnor inte bryr sig om renoveringar och ekonomi. Du får skylla dig själv. Anser man att kvinnor inte har samma värde, rättigheter etc. som män så får man inte lära känna de kvinnor som bryr sig om ekonomi och renoveringar.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
CCPusher och 84 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Klaga då inte på att kvinnor inte bryr sig om renoveringar och ekonomi. Du får skylla dig själv. Anser man att kvinnor inte har samma värde, rättigheter etc. som män så får man inte lära känna de kvinnor som bryr sig om ekonomi och renoveringar.
Tyst på dig! Jag klagar inte så kom inte med falska anklagelser. Jag är nöjd med min tjej och för mig funkar det. Hon lagar bra mat också.

Fattar inte varför du drar upp saker som värde o trams. Kvinnor är i regel inte intresserade av ekonomi, teknik, bygg m.m i samma utsträckning som män. De har inte ett lägre värde för det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Älska
delikat och 29 till
  • Laddar…
För mig handlar inte feminism om millimeterrättvisa där man ska dela lika på allt. Kvinnor ska inte tvingas byta däck på bilen hälften av gångerna och män inte tvingas laga hälften av maten.

Det viktiga är att man ges MÖJLIGHET att få göra det om man så önskar. Om det sedan visar sig att jag är mer intresserad av att ansvara för mat och trädgård och min partner föredrar att ansvara för bilservice och renovering (eller tvärtom), så är det ju bara att dela upp sysslorna på ett sätt så att båda blir så nöjda som möjligt.
 
  • Gilla
Byggknekten och 48 till
  • Laddar…
BirgitS
Johan1975z skrev:
Fattar inte varför du drar upp saker som värde o trams. Kvinnor är i regel inte intresserade av ekonomi, teknik, bygg m.m i samma utsträckning som män. De har inte ett lägre värde för det.
Att anse att kvinnor har samma värde samt ska ha samma möjligheter och rättigheter som män är själva kärnan i feminism. Så om du anser det så är du feminist.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Rasputitsa och 48 till
  • Laddar…
wildeside
:crysmile: Det här är en tråd som ska följas med nyfikenhet.
Hur lång tid tar det innan den spårar ur helt och hållet.
Det har iaf redan börjat
 
  • Gilla
  • Haha
preben89 och 34 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
För mig handlar inte feminism om millimeterrättvisa där man ska dela lika på allt. Kvinnor ska inte tvingas byta däck på bilen hälften av gångerna och män inte tvingas laga hälften av maten.

Det viktiga är att man ges MÖJLIGHET att få göra det om man så önskar. Om det sedan visar sig att jag är mer intresserad av att ansvara för mat och trädgård och min partner föredrar att ansvara för bilservice och renovering (eller tvärtom), så är det ju bara att dela upp sysslorna på ett sätt så att båda blir så nöjda som möjligt.
Väl talat - precis så vi resonerar här hemma
 
  • Gilla
sjacobs och 3 till
  • Laddar…
Damen hjälper till såklart! (På roliga projekt;)) Annars, tacksamhet. Precis som en annan är jävligt tacksam för att slippa vattna blommor, inreda, tvätta mm gångerna man slipper det:rofl:
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Jag och frugan ÄR mitt uppe i ett tillbygge på ca 90kvm samt en renovering av ca 110kvm...

Vi har fått hjälp men vi har jobbat konstant varje helg och varje kväll sedan i Januari. Till detta lägger vi till en tös på snart 2 år som vi inte har barnvakt till mer än typ 1gång var 6e månad.

Det HAR varit kämpigt! Men man måste bara prata med varandra och se till att man gör det som ett team

Vi är alla duktig och intresserade av olika moment och detta måste man uppmuntra! Det är även viktigt att sätta sig ned och faktiskt uppskatta vad man gör under resans gång.

Nu är vi snart i mål med allt (augusti) och jag får nog säga att vi har haft mindre dispyter under dessa 6mån än bad vi normalt har
 
  • Gilla
  • Älska
Pierre Thomasson och 30 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Att anse att kvinnor har samma värde samt ska ha samma möjligheter och rättigheter som män är själva kärnan i feminism. Så om du anser det så är du feminist.
Kärnan i feminismen stavas offerkultur.
Feminism är lite ”ute” nu också. Hbt och sånt har fyllt den platsen.

förresten, jag blev tvingad till lumpen 1,5 år av mitt liv. Jag har inte samma medellivslängd som kvinnor heller. Jag har lagt ner säkert en miljon på alla flickvänner. Men jag gnäller inte, och det var mitt råd till ts.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
videopac och 15 till
  • Laddar…
Heij83
Vi har byggt nytt i 3,5 år och är snart klara.

Min fru har markservice, tvättar, lagar mat, och tar stort ansvar för barnen.
Jag klagar inte på om det inte är städat och hon gnäller inte om det inte är 100% rakt.

Vi har en 13 åring varannan vecka, en 5 åring, och under tiden har vi fått tvillingar så kärlekslivet funkar det med :cool: . Ev gård med höns, kaniner, grisar och getter.
Hon är ”hemmafru” pluggat och varit mammaledig, jag jobbar 100% och lite till.

Mitt tips är att vara överens innan om att det kommer ta tid, det kommer vara jobbigt och ha ett gemensamt mål. Jag tror att många gånger så kanske det är mest mannens önska att bygga medan frun bara hänger på, då blir det tufft.
Ta tid till varandra, tappa inte passionen och våga lämna bygge/renovering för att åka iväg, helst på tumanhand.
 
  • Gilla
U i CAR och 10 till
  • Laddar…
Låter som om du har haft fel kvinna... ;.) Är man inte med och jobbar så ska man inte heller gnälla på om det inte är 100% rakt (om man är överens om jobbet innan). Här är det mest jag som står för det praktiska, men så gnäller heller inte frugan om det inte är 100% heller.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.