Hej!

Jag äger en stuga som ingår i en ekonomisk förening. Denna förening har uppsatta regler som följs lite si så där. Jag bryr mig inte mycket om det men nu när jag ville göra något liknande som några andra gjort så fick jag nej av ordförande med styrelse i ryggen.

Därför undrar jag vad jag kan vända mig nu då det verkar omöjligt att diskutera detta med styrelsen?

Mvh
Bambi
 
Hemmakatten
Vad är det du vill göra?

Handlar det om att bygga ut huset eller bygga till eller göra något annat på din egen tomt så har styrelsen inget att säga till om där, utan det är du själv med tillåtelse och eventuellt bygglov från kommunen som bestämmer.
 
Hej!
Jag har en hörntomt där det går "allmänning" utanför. Ekonomiska föreningen har köpt loss området från kommunen. De flesta tomter har "allmänning" runt sin tomt som de bekostat själva precis som jag gjort med min och man sköter den själv. NU vill jag sätta upp häck/buskage på min "allmänning" som andra i området gjort men jag får blankt NEJ, trots att mina grannar fått JA!

Anledningen att jag vill sätta häck är för insyn men mest för att det dammar så mycket från vägen.

Jag tycker inte det är så kul att jag får NEJ när grannarna precis jämte mig får JA, så jag undrar hur jag går vidare nu då det inte verkar lösa sig att prata med ordförande/styrelse?

mvh
Bambi
 
A
Du ska väl minst kunna kräva argument för varför grannarna fått tillåtelse och inte du?
 
Du kan nog inte KRÄVA att få göra något på en yta som faller utanför din egen tomt. Men som sagt du bör ju kunna få ett rakt svar på varför just dina planer får avslag om liknande har gått igenom på andra likvärdiga ställen.

Du kanske kan gå runt och knacka dörr och samla lite stöd i form av underskrifter från grannar så att också du har något i ryggen när du pratar med ordföranden?

/Kale
 
Hej!

Får hjälp från grannar är nog svårt då många av dem har satt utanför tomten och det verkar som de vill vara ensamma om det, plus att det blivit gruperingar som "håller varann om ryggen" i området. De vill ha lite extra men verkar inte vilja att andra ska ha det, det är där problemet ligger! Hade alla fått nej hade det varit lättare att acceptera.

Det jag vill ha hjälp med är vart jag ska vända mig när jag inte accepterar styrelsens beslut?

mvh
Bambi
 
Varför kan du inte plantera buskaget/häcken på egna tomten? Det verkar som om det skulle bespara dig mycket sinnesfrid och ont blod mellan dig och styrelsen.
 
För att jag bekostat allmänningen själv och onödigt att låta en så fin yta gå till spillo, särskilt när andra utnyttjar sin allmänning vid sin tomt, ska det inte vara rättvist i en förening, lika för alla?
 
En förening är ju inte bara en styrelse som bestämmer. Även om det tar tid så vänta till nästa årsmöte och skriv förslag om hur du tycker att frågan skall hanteras/klarläggas. I sådant forum blir det svårare för grupperingar att hålla varandra om ryggen eftersom beslutet/frågan skall dokumenteras i protokollet. Enda sättet att komma undan är ju då att förhindra att frågan tas upp så se till att följ eventuella formalia, som att förslag/motioner skall vara inkomna viss tid innan årsmötet, osv. Kolla stadgarna för föreningen.
 
Hej!

Ett problem till är att ordförande/styrelse säger att de som planterat på "allmänningen" gjort det innan föreningen bildades, vilket kanske någon gjort men långt ifrån alla. Området är ett nybygge, kanske fyra år gammalt och föreningen funnits i ca två år, vi har sett vissa planterat på "allmänningen" sista året. Är det olika regler för de som planterat innan föreningen bildades eller är det samma regler för alla?

MvH
Bambi
 
Det är ju svårt att svara på din fråga om det är rimligt eller inte eller om det är olika regler för olika husägare eftersom vi inte har alla fakta i fallet. Bara för att man godkänner en plantering på ett ställe så behöver man ju inte godkänna det på ett annat. Det kan ju finnas åsikter om hur de olika allmänningarna ska se ut och vilken karaktär de ska ha, hur de ligger i förhållande till annan bebyggelse och andra ytor. Och när du säger allmänning så är det ju just det, en yta som används kollektivt i en sammanslutning. Men det kanske finns andra regler i er förening.

Om det inte sköts shysst och med lika regler för alla, så kan du väl lika gärna gå ut och göra lite gerillaplanteringar. Om inte styrelsen sköter reglerna så varför ska du rätta dig efter deras beslut?
 
Hej!

Likabra att ta mitt andra problem med stugan oxå! Vår granne år jättetrevlig å pratar med allt å alla och är jätteglad. Tycker bra om henne, men, en dag när vi kom ner till stugan så hade hon satt häck runt sin tomt och fortsatt upp i våran gemensamma tomtgräns utan att fråga oss om vi ville ha häck där och vilken sort vi skulle vilja OM. Denna häck har hon satt nät runt både in å utvändigt även hon tyckte det var fult för att skydda mot kaniner, nu har hon tagit bort på sin sida men låter våran sida har kvar hennes nät.

Jag tänkte ok, det rörde sig kanske om fyra meter och tänkte på grannsämjan.

Vi kommer ner några veckor senare, då har hon slagit upp en utbyggnad som troligtvis ska bli inglasad balkong på, med full takhöjd som klipper kvällssolen på vårat trädäck. Jag tycker detta är mindre kul och påpekade att vi inte kommer acceptera detta. Jag hoppas hon har förståelse för detta då jag vill ha bra grannsämja utan att bli överkörd.

Hoppas få lite kommentarer och synpynkter på detta!

MvH
Bambi
 
Angående häcken, så länge allting befinner sig på hennes sida tomtgränsen har hon rätt att plantera vad som helst och låta det växa hur högt som helst. I princip.

Tillbyggnaden kräver väl bara grannmedgivande om den tillexempel ligger nära tomtgräns eller liknande, är ingen expert på detta dock. Ring och hör med kommunen och be att få kolla bygglov/bygganmälan. Är det svartbygge så kan du väl bara anmäla det om du störs av det.

/Kalle
 
Häcken sitter mitt i tomtgränsen, lika mycket på min tomt som hennes, annars hade jag inte brytt mig. Det som stör mig nu är att hon tagit bort det fula nätet på hennes sida men inte vår.

Utbyggnaden är närmare vår tomt än tillåtet plus att solen skuggas av hennes utbyggnad från sju på kvällen.

Ska prata med henne ännu en gång men kommer vi inte överens så kommer juh förmodligen grannsämjan att förstöras, tyvärr, känns som jag måste tuffa till mig och ställa ner foten.

MvH
Bambi
 
Hej!

Då jag antar att ni har mer erfarenhet än mig av sådant här så ställer jag frågan rakt ut.

Hade ni bett er granne plocka ner sitt bygge för att det tog din kvällsol hela Juli från 19:00, det är juh trots allt då man grillar och äter?

Mvh
Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.