N neo11 skrev:
Ja, du har säkert rätt.
Men du har nu 44 inlägget i tråden.
Borde du inte istället ge råd till TS istället för att ha åsikter
om mina inlägg som du verkar tycka vara fel?
Har aldrig använt cobra eller tryckluftsborr.
Och du verkar faktiskt vara riktigt korkad, TS är utomhus, inte inomhus!
44 inlägg ?, mig veterligen har jag gjort ett och ifrågasatte lämpligheten med att köra en Cobra inomhus och att det är i stort sett overkill med det till den lilla bergknallen. Men visst det är en rejäl maskin, och ja jag har släpat runt på en sådan och borrat ganska många hål både i sten och jord.
 
  • Gilla
GLundén
  • Laddar…
N
Jag skrev att du gjort 44e inlägget i tråden, inte att du gjort 44 inlägg.
Och JA. jag gjorde fel som föreslog cobra till den lilla berggknallen.
Ville väl bara visa på alternativ och förslag för andra som ska ta bort berg och läser denna tråd.
Dom kanske har större berg att ta bort.
 
  • Gilla
GLundén
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Jag skrev att du gjort 44e inlägget i tråden, inte att du gjort 44 inlägg.
Och JA. jag gjorde fel som föreslog cobra till den lilla berggknallen.
Ville väl bara visa på alternativ och förslag för andra som ska ta bort berg och läser denna tråd.
Dom kanske har större berg att ta bort.
Nej jag gjorde 13:e inlägget och frågade om maskinen var rätt inställd då den med bra borr enkelt skulle kunna borra de hålen som krävs för att spräcka den lilla bergknallen.
 
Redigerat:
  • Gilla
GLundén
  • Laddar…
G GLundén skrev:
Tack för info, vi har dock löst det med vår julaborr. Vill nästan inte berätta vad vi gjorde för fel i början. En granne kom förbi och sade till oss att sätta på både borr- och slagfynktionen. Då gick det hur lätt som helst och inga fler pajade borrar. Vi hade bara kört med slagfynktionen. Vi kände oss så jäkla korkade men samtidigt glada. Nu är all sten borta!
Jag blev faktiskt lite orolig när jag läste om dina svårigheter. Jag hade just köpt borr på Biltema, skulle borra ett tiotal 10mm hål i granit. Har mest kört i betong tidigare med Biltema borrar.

Men mina hål gick på ca en halv minut per hål, så jag tänkte på den här tråden, något måste vara fel.
 
G GLundén skrev:
Tack för info, vi har dock löst det med vår julaborr. Vill nästan inte berätta vad vi gjorde för fel i början. En granne kom förbi och sade till oss att sätta på både borr- och slagfynktionen. Då gick det hur lätt som helst och inga fler pajade borrar. Vi hade bara kört med slagfynktionen. Vi kände oss så jäkla korkade men samtidigt glada. Nu är all sten borta!
Var det jag undrade om ni gjort i inlägg #13.
 
Ett tips om inköp av prisvärda bergborr så har jag vid flera tillfällen köpt både borr och kilar från HME Tools som finns på nätet och är väldigt prisvärt. Typ 250kr för 20mm 350längd SDSmax som passar bra till spräckkilar. Brukar köra med 3borr parallellt som varvas för kylningen och då kan man köra många hål på varje borr. Upplever själv att 2skärigt håller längre men det kan säkert ha med sten/bergtyp oxå att göra.
 
Spräckkilar funkar riktigt bra tycker jag.
 
  • Stor sten med borrade hål för spräckkilar, redo för delning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med insatta spräckkilar, hammare och borrburk på byggprojekt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenblock med sprickor från användning av spräckkilar, verktyg och sprayburk syns på bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.