Mikael_L Mikael_L skrev:
.....jag tror inte på något likadant fall som 1991-1994, ty då fanns det mycket luft i bostadsmarknaden, dvs hus, fastigheter och BRF-lägenheter som faktiskt stod helt tomma, och bara köptes och såldes såsom rena investeringsobjekt.
Idag är det inte detta läge, utan allt är bebott, många ggr även trångbott....
"Luft" i marknaden beror väl inte på om husen står tomma eller är överfulla, utan att värdet är överdrivet.
Och i så fall borde väl det omvända gälla, att trångboddhet driver efterfrågan och därmed pris.
Det du nämner gäller möjligen större fastigheter i attraktiva lägen vilket totalt sett inte är någon jättevolym på bostadsmarknaden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag håller med Dennis.

Så långt jag kan förstå leder billiga lån och stora avdragsmöjligheter för lånekostnader och långa amorteringstider bara till att fastighetspriserna som helhet lägger sig på en högre nivå. Det är ändå samma antal medborgare som köper samma antal fastigheter.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 5 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
I år får jag ännu dra av 5%, 2018 var det ännu 35%, Det gick att genomföra här utan mycket gnäll. Det är bara korrekt att ta bort det anser jag även om det drabbar mig litet. I Sverige verkar man inte kunna tänka i de banorna, dvs. vad som är bra för mig personligen, är kanske inte bra för samhället som helhet i det långa loppet.

[länk]
Dessvärre har du en poäng där. Alltför många särintressen som sätts före ett allmänintresse.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
C
DennisCA DennisCA skrev:
I år får jag ännu dra av 5%, 2018 var det ännu 35%, Det gick att genomföra här utan mycket gnäll.
Å andra sidan har jag för mig att ni slipper reavinstskatt i de flesta fall(?)
 
R
Ni som är för slopat ränteavdrag är förstås för slopad skatt på kapitalinkomster också?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ni som är för slopat ränteavdrag är förstås för slopad skatt på kapitalinkomster också?
Jag tycker man ska slopa ränteavdraget och ha kvar skatten på kapitalinkomster ;)
Tycker det är synd att dom inte vågade när räntan var låg….. nu blir det mer kännbart :thinking:
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Excel
Trappar man ned avdraget så slipper riksbanken höja räntan. Blir ju samma effekt.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
R
T Taxture skrev:
Jag tycker man ska slopa ränteavdraget och ha kvar skatten på kapitalinkomster ;)
Tycker det är synd att dom inte vågade när räntan var låg….. nu blir det mer kännbart :thinking:
Ok, jag tycker det verkar märkligt att vilja ha kvar beskattning medans man vill ta bort avdragen. Det hänger liksom ihop i min värld.

Excel Excel skrev:
Trappar man ned avdraget så slipper riksbanken höja räntan. Blir ju samma effekt.
Varför är det bättre om det ger samma effekt?
 
R RoAd skrev:
Ni som är för slopat ränteavdrag är förstås för slopad skatt på kapitalinkomster också?
Hur hänger det ihop tycker du?
Jag tycker skatten på kapitalinkomst skall vara progressiv enligt samma skala som skatten på löneinkomst.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Slopa ALLA avdrag (reseavdrag, jobbskatteavdrag, ränta o.s.v) och behåll alla skatter så löser sig allt!
Sedan tar vi bort alla bidrag också, var och en sköter sitt..utopia.:thinking:
 
Excel
R RoAd skrev:
Varför är det bättre om det ger samma effekt?
Har inte påstått att det är bättre…
 
C
H heimlaga skrev:
Hur hänger det ihop tycker du?
Räntekostnader = kapitalkostnader. Om kapitalinkomster beskattas är kapitalkostnader avdragsgilla, det är den "naturliga" symmetrin i skattesystemet. På samma sätt som "kostnader av tjänst", typ arbetskläder och sådant är avdragsgillt.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Räntekostnader = kapitalkostnader. Om kapitalinkomster beskattas är kapitalkostnader avdragsgilla, det är den "naturliga" symmetrin i skattesystemet. På samma sätt som "kostnader av tjänst", typ arbetskläder och sådant är avdragsgillt.
Jag ser inget fel i att dra av räntekostnader i företag eller jordbruk eller skogsbruk. Har man en maskin som går och producerar eller ett åkerskifte där rågen växer är det rimligt att man drar av kostnaderna när man skattedeklarerar inkomsten som den har tjänat in under året. Precis såsom jag drar av kostnader för verktyg och arbetskläder.

Däremot kan jag inte förstå varför bostadens kostnader skulle vara avdragsgilla. Det finns för oklara samband mellan boendekostnad och produktivitet för att det skall fungera. Där är samhällsnyttan större i att bromsa fastighetsprisutvecklingen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Excel
H heimlaga skrev:
Jag ser inget fel i att dra av räntekostnader i företag eller jordbruk eller skogsbruk. Har man en maskin som går och producerar eller ett åkerskifte där rågen växer är det rimligt att man drar av kostnaderna när man skattedeklarerar inkomsten som den har tjänat in under året. Precis såsom jag drar av kostnader för verktyg och arbetskläder.

Däremot kan jag inte förstå varför bostadens kostnader skulle vara avdragsgilla. Det finns för oklara samband mellan boendekostnad och produktivitet för att det skall fungera...
Räntekostnader kommer bli en stor utgift för staten. Dessa skatter kommer tas in på något annat sätt. Avdraget borde fasats ut redan 2008. Troligtvis hade bostadspriserna inte varit där de är idag och svensken hade inte varit så hårt belånad.

Jag tradar gärna ränteavdrag mot lägre inkomstskatt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ja...individen vinner på ränteavdrag på bostadslån men hela landet förlorar.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.