Nej, man sparar inte, därför att sköljvattnet är kallt, och om du då fyller på med veduppvärmt varmvatten så börjar det ganska snabbt att bli en negativ kalkyl.

Ta reda på hur mycket av vattnet i diskmaskinen som faktiskt värms upp, och så börjar du räkna sedan.
 
Jag gjorde en kalkyl med min bergvärmepump innan vi kopplade in diskmaskinen. Har för mig att kostnaden för varmvattenkörning var 45% av kallvattenkörning vid automatläget på diskmaskinen. Skall försöka leta fram siffrorna.
Vad jag har märkt är att disktiden går ner från 120min till 75 min med varmvatten.
 
Swetrot skrev:
Nej, man sparar inte, därför att sköljvattnet är kallt, och om du då fyller på med veduppvärmt varmvatten så börjar det ganska snabbt att bli en negativ kalkyl.

Ta reda på hur mycket av vattnet i diskmaskinen som faktiskt värms upp, och så börjar du räkna sedan.
Men just nu va de ju elförbrukningen med vedeldning och då behöver den ju inte varma upp nåt vatten med el alls så den elen måste ju sparas
 
Jag körde med kallvatten när jag bodde i lägenhet, flyttade sedan till hus och nu kör jag med varmvatten.
Samma diskmaskin och den diskar precis lika bra nu som då.
 
Bor i bostadsrätt så varmvattnet "e ju gratis" men elen betalar jag själv, så min diskmaskin går på varmvattnet, när vi köper hus kommer den att installeras på kallvattnet då man ändå betalar för både el och varmvattn...
 
  • Gilla
Boogieman
  • Laddar…
Det finns diskmaskiner som har två anslutningar, en för varmvatten och en för kallvatten.
En sådan maskin borde ju vara optimal om man eldar med ved.
 
vedeldaren skrev:
Det finns diskmaskiner som har två anslutningar, en för varmvatten och en för kallvatten.
En sådan maskin borde ju vara optimal om man eldar med ved.
Låter ju perfekt. Vilka då?
 
O skrev:
Låter ju perfekt. Vilka då?
Jag tror det var Miele eller nån som hade några modeller av dessa, men i gengäld är dom säkert svindyra i inköp
 
Å andra sidan, om det nu var en Miele så får du en ruskigt fin maskin ;)
 
På min nyinköpta bänkdiskmaskin står det att den "...MÅSTE anslutas till KALLVATTEN..."
Jag har bara utlopp för vatten på varmvattenröret och inte sugen på att betala en rörmokare för att sätta utlopp på kallvattenledningen.
Jag jag kört några diskar och det blir rent och fint. Borde jag vara orolig? Kommer maskinen slitas ut mycket fortare, eller vad är det som kan hända? Maskinen är en
Logik Bänkdiskmaskin LDW8P18N
 
nej den kommer inte att slitas ut fortare ,det som kan vara ev problem är att äggviteämne stelnar i varmvatten och att disken inte blir riktigt ren
t
 
S Skåne Menino skrev:
På min nyinköpta bänkdiskmaskin står det att den "...MÅSTE anslutas till KALLVATTEN..."
Jag har bara utlopp för vatten på varmvattenröret och inte sugen på att betala en rörmokare för att sätta utlopp på kallvattenledningen.
Jag jag kört några diskar och det blir rent och fint. Borde jag vara orolig? Kommer maskinen slitas ut mycket fortare, eller vad är det som kan hända? Maskinen är en
Logik Bänkdiskmaskin LDW8P18N
Man bör följa monteringsanvisningen. Det kan vara så att anslutningslangen eller andra detaljer inte klarar varmvatten i längden.
Det bästa är om du dubbelkollar med deras tekniska support. Det står inget om max vattentemperatur i bruksanvisningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man bör följa monteringsanvisningen. Det kan vara så att anslutningslangen eller andra detaljer inte klarar varmvatten i längden.
Det bästa är om du dubbelkollar med deras tekniska support. Det står inget om max vattentemperatur i bruksanvisningen.
Tack för tipset. Det står inget om maxtemp på vattnet, och det nämns inte på sidan med viktig info, utan mer i förbigående i installationsdelen. Jag har skrivit till teknisk support och frågat varför det kravet finns.
 
Redigerat:
T tergo skrev:
nej den kommer inte att slitas ut fortare ,det som kan vara ev problem är att äggviteämne stelnar i varmvatten och att disken inte blir riktigt ren
t
Tack för inputen. Jag har ändå skrivit till tillverkaren för att kolla.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Det är bäst att följa instruktionen vid installation. Varför?

Risken för läckage kan öka.

En installation till varmvatten är inte "fackmannamässig" och lär inte täckas av någon försäkring. Vattenskador kan bli mycket dyra...

Om maskinen är designad för att köras med kallvatten kommer den att fungera bäst och hålla längst om den kopplas in med kallvatten.
- Varmvatten istf kallvatten kan göra så att material/kopplingar inte håller med läckage som följd. Hur lång tid det tar innan det sker "beror på". Det kan gå snabbt. Men det kan oxo snabba på åldrande av tex plast som blir sprött och spricker. När då då? Om 1mån, 6mån, 1år, 3år, 5år. Vem vet? Men troligen upptäcker du det först när reparationskostnaden för vattenskadan är högre än kostnaden för en korrekt installation. Murphys femtielfte lag...
- Eftersom materialval i maskinen beräknat för kallvatten och eftersom alla program är beräknade för det. Ex om programmet i ett moment fyller kallvatten och värmer till en viss temp uppnåtts är det en uppenbar risk att momentet avslutas tidigare än avsett med sämre diskresultat som effekt.

Eventuella lågtemperaturprogram kommer kanske inte att fungera om inkommande vattentemp är högre än inställt.

Som sagt ovan kommer div proteiner inte att diskas bort eftersom kallvatten krävs. Kanske inte syns direkt...

Kostnaden för att värma vatten i onödan drabbar såväl plånbok, som miljö.

När tillverkaren bemödat sig med att skriva "...MÅSTE anslutas till KALLVATTEN..." lär det finnas en anledning eller flera. Om det inte spelade någon roll skulle denna text inte finnas. Om det bara blev sämre diskresultat eller dyrare i drift hade de kunnat skriva "...BÖR anslutas till KALLVATTEN..." Formuleringen tyder på att det har en väsentlig betydelse. Eller tror någon på fullt allvar att de skulle skriva så annars?

Skulle jag gissa är orsaken att material åldras snabbare vid högre temperatur och att de därför anser att risken för läckage ökar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.