Mikael_L
L Lutte skrev:
inga alternativ om man nu inte vill betala hutlösa summor i skatt åt dom där jävla idioterna som styr landet.
Energiskatten är förvisso högre på el än på flytande fossilt bränsle (räknat som procentuellt påslag på det oskattade priset)
Men det oskattade priset på el är ju så mycket lägre och verkningsgraden i bilen så mycket bättre så det är där vinsten ligger, inte i någon lägre skattesats.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Energiskatten är förvisso högre på el än på flytande fossilt bränsle (räknat som procentuellt påslag på det oskattade priset)
Men det oskattade priset på el är ju så mycket lägre och verkningsgraden i bilen så mycket bättre så det är där vinsten ligger, inte i någon lägre skattesats.
Så kan det mycket väl vara, men dagens pålagor på bränsle samt den inblandning av förnybart som ligger långt över eu kraven gör inte saken bättre.

Sen betala däromkring 20k i skatt på en diesel som bara för några år sen var miljövänlig eller kring 10 för en bensinare är ju förjävligt!

Så man är tyvärr tvingad till elbil eller behålla sin gamla om man inte först vill bli rånad den 25e varje månad och sen rånad igen via sitt val av fordon.

Men hur som haver ska det bli intressant att prova att ha en elbil, men till långresor blir det att fortsätta köra fossilt så man slipper stå och ladda i en evighet för att ta sig vidare.

99% av våra mil är kring stan och som längst bara någon enstaka mil så det ska nog gå bra så länge man kommer ihåg att knyta fast bilen på kvällen.
 
sunnis
Fairlane Fairlane skrev:
Varför är så många laddare trasiga?
Kör folk på de? Sabotage? Dålig kvalitet? Något annat?

En föredetta kollega tankade för många år sedan bilen och gick in och köpte kaffe på macken. Sen satte han sig vara i bilen och körde iväg....
Jajamen slangen satt kvar i bilen. Den pumpen fick lagas, men det kan ju inte vara så laddstolpar går sönder?!
Bra fråga, det är inte bara att de är trasiga, ibland kan det ta flera veckor eller månader innan de faktiskt lagas. Precis lika uselt som mycket annat som har med publik DC laddning att göra så är det sällan laddaren är inaktiverad med tydlig felkod att den är ur funktion. Vet en snabbladdare som varit kass i flera veckor nu, det står att den är tillgänglig och det stannar bilister där dagligen som testar att ladda och sedan ringer ner telefonsupporten och tar upp kötid. Så otroligt onödigt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Snart måste väl någon tillverkare klara av att värka fram den utmärkta idén att utrusta bilarna med 2 uttag på olika ställen på bilen.
Detta tänkte jag ut för flera månader sen, redan efter att varit elbilsägare endast någon enstaka månad.

Sen följer väl fler tillverkare efter.
E tron hade ibörjan en på varje sida (hö/vä främre flygel), låt vara att det bara var en som var CCS, den andra ”bara” typ 2. Den fanns ett tag utan att någon tagit efter och nu har även Audi tagit bort det vad jag vet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De har dock missat en sak, man kan inte ladda med släpvagn. Jag kan nog räkna de laddare jag sett som är anpassade för släpvagn på ena handens fingrar...
Det vore ju bättre om det var som en traditionell mack att man kör in och sedan vidare ut framåt när man är klar. Och ett tak över som skydd mot regn. Även om du inte har släp så blir det rörigt att köa när bilar ska backa in/ut. Det sämsta jag sett var laddstolpar på en McDonalds där drive through kön kick bakom laddplatserna. De som köade för laddning (det var fullt) trängdes med de som köade för att beställa :rolleyes:.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
a sidan bak är sämst, kablarna räcker oftast inte över från andra sidan eller ända bak om man parkerar med fronten in. Fram räcker ofta kabeln över huven ändå.
Nästan alla avgasbilar har väl också tankluckan på ena sidan bak. Har inget minne av att det varit ett problem.

Det är infrastrukturen som är för dålig, inte ladduttagen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nästan alla avgasbilar har väl också tankluckan på ena sidan bak. Har inget minne av att det varit ett problem.

Det är infrastrukturen som är för dålig, inte ladduttagen.
Så kan man också se det. Min reflektion om ladduttagets placering var baserad på att laddplatser aldrig har utrymme för mer än en bil åt gången. Därav svårigheten att ladda bilen med släp på också.

En lustig detalj är att elbilar inte har någon marketing för vilken sida ksddluckan är på, åtminstone har jag inte sett detta på någon.
 
Vår E-up! har markering för vilken sida laddluckan sitter. En klassisk triangel vid batterinivå mätaren. Men har sett att Audi e-tron har modeller med dubbla laddluckor. En på var sida, så att det kvittar på vilken sida laddstationen befinner sig.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Vår E-up! har markering för vilken sida laddluckan sitter. En klassisk triangel vid batterinivå mätaren. Men har sett att Audi e-tron har modeller med dubbla laddluckor. En på var sida, så att det kvittar på vilken sida laddstationen befinner sig.
Är det som en gammal Jaguar XJ med dubbla bensintankar? :thinking: Alltså två batterier som laddas från var sin sida? :D
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Tillbaks från första lång/semesterresan med elbil och det har väl ändå gått hyggligt. Laddat på ionity i Varberg och Fredericia (Danmark). Varberg kändes som kaos. 75% norskar och kö till laddarna. På vägen till Danmark var kön på ett ställe men på hemvägen hade den flyttat på sig och var istället från andra hållet. Det här behöver styras upp. Sen detta med var man har laddkontakt stämmer ju inte alltid så bra med layouten på laddplatserna. Det är trångt och man kan inte ställa sig bakom nån som laddar heller som på en vanlig bensinmack där man "vet" att det tar kanske 2-3minuter att bli klar. Det är ju en enorm skillnad om nån är där för att tanka till 80% eller 100%, hur snabbt bilen laddas osv. Nä, behövs definitivt fler laddare på varje ställe, mer utrymme, skyltning mm.
 
P Pin skrev:
Är det som en gammal Jaguar XJ med dubbla bensintankar? :thinking: Alltså två batterier som laddas från var sin sida? :D
Hmm... Minns när jag som ung kille fick förtroendet att köra hem en xj 12, hette den kanske. Det var i alla fall 12 cyl. Från Umeå och ner till Malmö. Jorå, dubbla tankar. Kostade redan då flis att fylla upp den, men det var det värt. Man kände sig lite speciell när man kom glidande i den. Fråga mig inte om årsmodell för det minns jag inte , däremot minns jag att jag ett antal år senare fick möjligheten att göra en liknande resa i en xj 220! Snabbare bil naturligtvis men inte alls det det där speciella som en åttitals xj 12 hade. Funderar faktiskt skarpt att försöka köpa mig en, ja som motvikt till Kian. Då skulle grannarna VERKLIGEN få något att gotta sig åt ( gubben har en affisch i garaget, men ej fått tummen ur )
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det som en gammal Jaguar XJ med dubbla bensintankar? :thinking: Alltså två batterier som laddas från var sin sida? :D
Tror nog det bara är "ett" batteri. Många celler. Men allt kan laddas från valfri sida. Sån lyx fins inte på uppen. Dock visade räckvidden +38mil efter senaste laddningen.
 
Sambon skaffade en e208 ett år sen och jag lånade den till jobbet 35 mil bort 2 gånger., veckopendlade. Första laddningen gick fint, hade 7-8 appar och ett gäng Rfid. Sen började strulet på de andra laddställen jag var på. På en station kunde jag inte avsluta laddning med appen, ringde och det var kö. Tryckte nödstopp. Inget händer. Fortsätter ladda och kabeln sitter fast. Kommer fram på telefon och de felsöker , startar om laddaren och den släpper. Skitjobbigt 5 av 6 gånger. Tröttnar hittar en beg Model 3 med drag och FSD. Funkar kanon med självkörningen 5 h bilresa känns som 1 h körning. På ett år har jag inte köat, 1 trasig laddare så jag fick byta plats. Laddat 4000 kwh på ett år sammanlagt på båda bilarna hemma. Vi laddar båda samtidigt på ett 16 Amp uttag. En 11 kw laddare med fasövervakning sitter på trefasen. Kan tas med men inte gjort det än. Har 19 kwp solceller så det märks knappt att bilarna drar. Några saker som jag inte gillar. Supercharger är för snabb. Hinner inte äta och ta en kaffe på ett laddstopp. Skulle vilja att man kan ställa in typ 45 min. Ofta laddar den klart på 10-30 min. Blinkersspaken är lite för hårt ställd. Den kunde ju för fan blinka själv vid automatik omkörning. Skitdåligt! Var och fyllde på med bensin till gräsklipparen typ 6 liter, svårt att räkna hem den investeringen. det kostade ju mer än vad det går på att ladda bilen! 200 kr är svårt att komma upp i.

hur långt går den på en laddning? Vanligaste frågan. Längre än min blåsa klarar och det tar 8 sekunder att ladda. Jag ska ju ändå stanna och käka på långresor. Har man större batteri så tar det ju längre tid att ladda upp det.
nog raljerat!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fronten är bäst, men tillverkarna undviker gärna det pga risken för inträngande fukt. Detta har lett till att några tillverkare nu placerar dem på sidan på framskärmen.

Ena sidan bak är sämst, kablarna räcker oftast inte över från andra sidan eller ända bak om man parkerar med fronten in. Fram räcker ofta kabeln över huven ändå.

Jag hade nog valt att göra ett smartare lock och ändå placera uttaget i fronten.
Det är uppenbarligen en smaksak. Jag hade tidigare en golf GTE som hade laddintaget mitt fram. Nu har jag en ID4 som har laddintaget på sidan i bak. För mig är det en öppen fråga om sidan fram eller sidan bak är bäst. Men i mitten fram är tveklöst sämst. Om man kör in i en parkeringsruta så måste man stanna långt ut i rutan för att kunna gå framför bilen och koppla in kabeln. På sidan måste man ändå alltid lämna plats för att kunna öppna dörrarna.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fronten är bäst, men tillverkarna undviker gärna det pga risken för inträngande fukt. Detta har lett till att några tillverkare nu placerar dem på sidan på framskärmen.

Ena sidan bak är sämst, kablarna räcker oftast inte över från andra sidan eller ända bak om man parkerar med fronten in. Fram räcker ofta kabeln över huven ändå.

Jag hade nog valt att göra ett smartare lock och ändå placera uttaget i fronten.
Håller inte med dig. Jag tycker det är allra bästa som på en vanlig bil, dvs bak på sidan. För man backar in bilen på sin parkering och min laddbox sitter på garageväggen så jag hade ju haft kabel över hela uppfarten (nåja lång kabel)
Inga problem vid laddstolpar ute om man kan backa.

Där jag laddar på maxi är alla 3 kablar i samma stolpe (eon) men även om jag backar in så hamnar kabeln på fel sida. Inga problem med räckvidden på kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.