C
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Bostadsbrist i Sverige, det byggs mindre, efterfrågan på bostäder kommer inte sjunka direkt.
Det där är, enligt min mening, en klassisk missuppfattning. I ekonomiska termer handlar efterfrågan om köparsidans betalningsvilja. Och betalningsviljan, eller snarare betalningsförmågan i detta fall, på bostadsmarknaden har blivit extremt räntekänslig pga den höga graden av lånefinansiering och boendekostnadernas stora andel av den disponibla inkomsten.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Ja det låter fint det du säger, de som inte behöver flytta kommer inte sälja för vilket pris som helst. Majoriteten kommer klara sig utan problem.
Mindre renoveringar, mindre lyx konsumption? Javisst.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Excel
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Ja det låter fint det du säger, de som inte behöver flytta kommer inte sälja för vilket pris som helst. Majoriteten kommer klara sig utan problem.
Mindre renoveringar, mindre lyx konsumption? Javisst.

Historien upprepar sig, mindre konsumtion riskerar leda till högre arbetslöshet. Fastigheter sjunker i värde, vissa kommer inte klara detta. En fastighetetkrasch/bankkris kan inte uteslutas, oklart om staten kan rädda bankerna denna gång som 2008. troligtvis inte pga Bail In.
 
Mikael_L
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Ja det låter fint det du säger, de som inte behöver flytta kommer inte sälja för vilket pris som helst. Majoriteten kommer klara sig utan problem.
Mindre renoveringar, mindre lyx konsumption? Javisst.
Men en del kommer att vara tvungna att flytta, och går priserna ner i botten så sätter det den nya nivån.

Men ändå tror jag lite som dig, jag tror inte på något likadant fall som 1991-1994, ty då fanns det mycket luft i bostadsmarknaden, dvs hus, fastigheter och BRF-lägenheter som faktiskt stod helt tomma, och bara köptes och såldes såsom rena investeringsobjekt.
Idag är det inte detta läge, utan allt är bebott, många ggr även trångbott, så fallet borde inte kunna bli lika dramatiskt, just av skälet att alla måste hitta någonstans att bo.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men en del kommer att vara tvungna att flytta, och går priserna ner i botten så sätter det den nya nivån.

Men ändå tror jag lite som dig, jag tror inte på något likadant fall som 1991-1994, ty då fanns det mycket luft i bostadsmarknaden, dvs hus, fastigheter och BRF-lägenheter som faktiskt stod helt tomma, och bara köptes och såldes såsom rena investeringsobjekt.
Idag är det inte detta läge, utan allt är bebott, många ggr även trångbott, så fallet borde inte kunna bli lika dramatiskt, just av skälet att alla måste hitta någonstans att bo.
Japp, och därför riskerar ekonomin att helt avstanna när hela lönen går till räntor, mat, busskort, och kanske även lite el. Fast Ingves kommer nöjt förklara att ekonomin går jättebra eftersom inflationen är låg. Vi bäddar för politisk oro och värre i samhället genom att stänga ner ekonomin helt.
 
Excel
Tror också att det kommer avstanna, många som jag känner oroar sig redan nu vid 0,75%. Vid 2% står nybyggnation av villor stilla, priserna på fastigheter ned, färre spenderar pengar på nöjen, fler konkurser. Bankerma får problem, lånar inte ut, nu finns bail in, big four kommer dock räddas av staten. Vissa banker kommer gå under. Deflation 2025 och allmänt geopolitiskt kaos.

RB kommer upprepa samma paket som 2012, denna gång är jag rädd för att det blir svårare att återfå förtroende för fiat.

Planen: “Cash is trash” Guld, ev. silver, utvecklingsländer kommer gå bättre, undvika ha pensionspengarna i SEK, binda huslånet på lång löptid (5-7 år) vid rätt tillfälle.

Synpunkter?
 
Excel Excel skrev:
Tror också att det kommer avstanna, många som jag känner oroar sig redan nu vid 0,75%. Vid 2% står nybyggnation av villor stilla, priserna på fastigheter ned, färre spenderar pengar på nöjen, fler konkurser. Bankerma får problem, lånar inte ut, nu finns bail in, big four kommer dock räddas av staten. Vissa banker kommer gå under. Deflation 2025 och allmänt geopolitiskt kaos.

RB kommer upprepa samma paket som 2012, denna gång är jag rädd för att det blir svårare att återfå förtroende för fiat.

Planen: “Cash is trash” Guld, ev. silver, utvecklingsländer kommer gå bättre, undvika ha pensionspengarna i SEK, binda huslånet på lång löptid (5-7 år) vid rätt tillfälle.

Synpunkter?
Min synpunkt: Överdrivet. Räntan kommer möjligen normalisera sig kring 1,5%. Efter en inledande prissänkning av boenden kommer de att öka i mer sansad takt. Oavsett regering kommer inom ett år inse det oundvikliga och halvera ränteavdraget till samhällets bästa.
 
Jag tror ränteavdraget är helt borta här i Finland. Eller nästan, vilket år som helst bör det sista försvinna.
 
Excel
Sänker man avdragsrätten för lån behöver löneinkomster beskattas mindre, detta också är inflationsdämpande. Men räntorna kommer inte stanna vid 1,5%.
 
  • Älska
Roffe_riff
  • Laddar…
Nä det behövs inte heller och görs inte här heller, går nog bra.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nä det behövs inte heller och görs inte här heller, går nog bra.
När tog man bort det i Suomi? Om du vet.
 
Fasas ut över en period på 10-15 år, togs bort lite av det varje år, dom började med utfasningen runt då jag skaffade hus.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ränteavdraget kommer aldrig att försvinna. Det parti som lägger fram det som ett förslag kommer garanterat att förlora nästa val så det vore politiskt självmord.

Den enda chansen att ränteavdraget slopas är som en del av en total skattereform som alla partier står bakom och en sådan ligger tyvärr långt in i framtiden.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ränteavdraget kommer aldrig att försvinna. Det parti som lägger fram det som ett förslag kommer garanterat att förlora nästa val så det vore politiskt självmord.

Den enda chansen att ränteavdraget slopas är som en del av en total skattereform som alla partier står bakom och en sådan ligger tyvärr långt in i framtiden.
Du kan ha rätt. Men jag tror det kan gå om man paketerar det fint. Underbygga varför man vill göra detta, ha debattsvaren klara när Ebba börjar anklaga författarna för att vara ute efter fastighetsägarna / Svensson.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
I år får jag ännu dra av 5%, 2018 var det ännu 35%, Det gick att genomföra här utan mycket gnäll. Det är bara korrekt att ta bort det anser jag även om det drabbar mig litet. I Sverige verkar man inte kunna tänka i de banorna, dvs. vad som är bra för mig personligen, är kanske inte bra för samhället som helhet i det långa loppet.

https://www.vero.fi/sv/privatperson...rantor_pa_bolan/ranteavdrag_for_forsta_bosta/
 
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.