T
Min Automower har fungerat klockrent hittills. Idag skulle jag dra om begränsningskabeln. Jag skarvade kabeln och drog exkrakabel.

Nu efter att jag ska starta den så blinkar laddstationen blått, vilket betyder att det är fel någonstans utmed kabeln.

Jag har kollat skarvningen och den känns stabil. Kommer flytta laddstationen i framtiden så jag har dragit mer kabeln än jag behövde till laddstationen. Det som är över har jag rullat ihop i slutet av kabeln vid laddstationen. Är det ok att göra så?

Jag tänker att felet antingen beror på skarvungarna eller kabelupprullningen. Har ingenting att prova signalen med dock så jag vet inte vart felet är.

Några förslag?

Skarvad begränsningskabel för robotgräsklippare synlig på ett gräsmattor med klarsynliga skarvhylsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Automower laddstation med en upprullad kabel bredvid på en yta av grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan att mäta blir det bara gissningar.

Kabelhärvan ser inte optimal ut, större kabelmängder ihoprullade i en spole kan störa funktionen.

Kontrollmät slingan med ett instrument (kostar 100-200 kr) för exakt besked.

Illustration av hur man använder ett multimeter för att mäta motståndet i en gränslinga kopplad till en robotgräsklipparens laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kabelhärvan ser inte optimal ut, större kabelmängder ihoprullade i en spole kan störa funktionen.
Håller med. Börja med att rulla ut överskottet. Kan du inte lägga det utanför klippområdet så kan du lägga den längs begränsningskabeln så att det ligger tre trådar bredvid varandra. Då tar två ut varandra och den tredje stoppar klipparen.

Därmed inte sagt att du inte kan mäta också, men spolarna borde du ta bort oavsett, så lika bra att börja där.
 
T
Har testat att rulla ut begränsningskabel nu. Tyvärr fortfarande något signalfel.

Den där signaltestaren som länkades till tidigare, kan den visa vart ett ev fel är på kabel? Att det är ett fel, det vet jag redan. Frågan är vart?
 
Dom där skarvarna är väl ökända för att vara svåra att få ihop..
 
C
plåtrickard plåtrickard skrev:
Dom där skarvarna är väl ökända för att vara svåra att få ihop..
Nä, även om det går att misslyckas med dem är de inte svåra att få ihop.
 
T Ejmelie skrev:
Den där signaltestaren som länkades till tidigare, kan den visa vart ett ev fel är på kabel? Att det är ett fel, det vet jag redan. Frågan är vart?
Just det var en multimeter och kostar från en hundring. Bra-att-ha-grej för lite av varje som är trådbundet, främst el, men nej, du kan inte mäta var du har ett kabelbrott med den. Bara om du har det.

För att lokalisera avbrottet kan du använda en kabeltestare likt den här. Kostar från ett par hundra. De enklaste (kanske alla) är dock beroende av att kabeln ligger väldigt marknära för att alls känna någon signal. Är kabeln nedgrävd ordentligt är de svårare att mäta med.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
plåtrickard plåtrickard skrev:
Dom där skarvarna är väl ökända för att vara svåra att få ihop..
Nja de borde inte vara det. Men ska kolla att tv-kablarna synd på ”andra sidan” kopplingen och att kopplingen trycks ihop ordentligt. Borde inte vara så svårt. Men jag har kontrollerat kopplingarna och de ser helt korrekt ut.
Men uppenbarligen fungerar det inte.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just det var en multimeter och kostar från en hundring. Bra-att-ha-grej för lite av varje som är trådbundet, främst el, men nej, du kan inte mäta var du har ett kabelbrott med den. Bara om du har det.

För att lokalisera avbrottet kan du använda en kabeltestare likt den här. Kostar från ett par hundra. De enklaste (kanske alla) är dock beroende av att kabeln ligger väldigt marknära för att alls känna någon signal. Är kabeln nedgrävd ordentligt är de svårare att mäta med.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just det var en multimeter och kostar från en hundring. Bra-att-ha-grej för lite av varje som är trådbundet, främst el, men nej, du kan inte mäta var du har ett kabelbrott med den. Bara om du har det.

För att lokalisera avbrottet kan du använda en kabeltestare likt den här. Kostar från ett par hundra. De enklaste (kanske alla) är dock beroende av att kabeln ligger väldigt marknära för att alls känna någon signal. Är kabeln nedgrävd ordentligt är de svårare att mäta med.
Får bli en sån. Måste ta redan på vart felet ligger.
 
T
199kr på Bauhaus. Helt ok ändå.

Grimsholm Green kabelsökare MS6812 för robotgräsklippare på bilens instrumentbräda med prislapp från Bauhaus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
199kr på Bauhaus. Helt ok ändå.

[bild]
Använd den med hörlur är mitt tips...
Iallafall om du ska söka med den
 
T
Det började inget bra. Den visade att slingan visst hade signal rakt igenom. Vad fasen kan det då vara? :thinking:

Cable tracker med röda och svarta ledningar på grått och svart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nu du Ohm-mäter slingan med multimetern du inte köpte när du ändå var på Bauhaus…
 
  • Haha
  • Älska
tensiden och 2 till
  • Laddar…
T
Eftersom kabelvisaren inte visar att den är av så blir jag väl tvungen att köpa en Ohm mätare också.
Hur använder jag den rent praktiskt för att ta reda på om det är fel och vart felet i sånt fall kan tänkas vara?
 
Det du mäter med en ohmmätning är motståndet i kabeln. Det kan väl egentligen ge tre svar: att motsåndet är helt normalt och alltså något annat är fel; att motståndet är väldigt högt och du nog har ett kabelbrott även om någon slags signal gått fram eller att motståndet är lite för högt, vilket indikerar att du har en för lång slinga.

Vilka värden det är som indikerar vad får någon som kan det i huvudet gärna fylla på med.

Vad du kan testa så länge är om de två halvorna sv slingan båda ger grön signal. Då kopplar du guidekabeln till ena stiftet för begränsningskabeln och ena begränsningskabeln på den andra. Och sen gör du samma sak med andra halvan.

Lyser ena grön men inte den andra har du dellokaliserat ett eventuellt problem. Lyser båda gröna vet du att det inte är något fel på kabeln i sig, men sannolikt är den för lång då.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.