richardtenggren
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Många verkar inte heller hålla fast vid sina nummer utan byter när de skaffar ny telefon. Skaffade en till telefon med nytt nummer för 3,5 år sedan och jag får än idag sms som är till den förra ägaren av numret; paket från företag som säljer sexleksaker eller påminnelser från Amex om att fakturor förfallit och annat personligt. Tragiskt.
Jag har hållit fast till samma nummer sedan 1997, har haft det som jobbnummer hos tre arbetsgivare nu också :)
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har hållit fast till samma nummer sedan 1997, har haft det som jobbnummer hos tre arbetsgivare nu också :)
Samma här.
 
Mitt nuvarande telefonnummer har jag haft sen 1996, då jag köpte min första mobiltelefon. En Bosch
Kostade 999:- om man tecknade abonnemang hos Telia. Simkortet var lika stort som ett bankomatkort.
En gammal Bosch mobiltelefon från 1996 med utdragbar antenn och numeriskt tangentbord på blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick att ringa (6:-/min) och skicka textmeddelanden (2:-/sms) i övrigt hade den inga som helst finesser.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Mitt nuvarande telefonnummer har jag haft sen 1996, då jag köpte min första mobiltelefon. En Bosch
Kostade 999:- om man tecknade abonnemang hos Telia. Simkortet var lika stort som ett bankomatkort.
[bild]
Det gick att ringa (6:-/min) och skicka textmeddelanden (2:-/sms) i övrigt hade den inga som helst finesser.
Jag hade en liknande, Motorola, budgetmodellen som var tjockare (men det var bara plastskalet som hade luft i, pcba var samma som 7200 tror jag den hette) och den hade inte ens SMS. Hade även en Nokia och en Ericsson innan den, den senare var som en tegelsten med en antenn på sidan som gick att snurra runt. Alla var gsm.

Jag har de fyra sista siffrorna samma sen jag var i 10-årsåldern (80-talet) då vi behövde ett extranr för att köra farsans 75/300 modem på, första siffrorna byttes först då man möblerade om numren i Uppsala så man inte fick ha 1 som förstasiffra, sen flyttade jag till Stockholm och valde då ett nr med så många siffror lika som möjligt. Jag har kvar abonnemanget (hoppas jag) men ingen telefon är inkopplad och fakturan går automatiskt. Måste kolla att de inte stängt av pga jag inte använt på ett par år. :crysmile: Kanske skulle jag koppla in en fax eller starta en BBS? Om det funkar på IP telefon...
 
Kramla
Lika här första via Telia erbjudande nov-96 en Ericson GH 337 och samma nr fortf:geek:
En hand som håller en Ericsson GH 337 mobiltelefon med utskjuten antenn och displayen visar klockslaget 14:22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bild från Google)

//Kramla
 
Keiller Keiller skrev:
Simkortet var lika stort som ett bankomatkort.
Är det inte så att alla som förstår referensen "bankomatkort" också har haft simkort i det stora formatet? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
frause och 6 till
  • Laddar…
Jag sade upp mitt fina 070 nummer när jag blev anställd och fick företagsnummer, sedan när jag startade eget fick jag inte ta med mig det nunmret då fick jag ett tattigt 073 nummer :/
 
  • Ledsen
Jonobe
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag sade upp mitt fina 070 nummer när jag blev anställd och fick företagsnummer, sedan när jag startade eget fick jag inte ta med mig det nunmret då fick jag ett tattigt 073 nummer :/
Jag hade glömt bort man kunde köpa "guldnummer".. Kanske går fortfarande?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
sedan när jag startade eget fick jag inte ta med mig det nunmret
Innan man lämnar över sitt nummer till arbetsgivaren så ser man såklart till att man kommer få tillbaka det när man slutar. :cool:
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Innan man lämnar över sitt nummer till arbetsgivaren så ser man såklart till att man kommer få tillbaka det när man slutar. :cool:
De hade egna nummer
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade glömt bort man kunde köpa "guldnummer".. Kanske går fortfarande?
Tror inte det var en option hos min operatör då 2015. Men man fick välja sex sista iaf.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De hade egna nummer
Det är ju naturligtvis en förhandlingsfråga.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju naturligtvis en förhandlingsfråga.
Inte på det bolaget. Alla skulle ha 0704 44 xx xx

Dock fick en del som slutade efter mig ta med sig numret från arbetsgivaren så de ändrar väl policy. Eller så var de inte så nöjda med att jag startade eget och tog med mig uppdraget och därför erbjöds inte jag
 
Kramla Kramla skrev:
Lika här första via Telia erbjudande nov-96 en Ericson GH 337 och samma nr fortf:geek:
[bild]
(bild från Google)

//Kramla
En Nokia 1611 mobiltelefon från 1997 visas på ett museum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första mobil var en Nokia 1611, som till skillnad från 1610 kunde ha ett solcellsbatteri.
Jag skaffade aldrig ett sådant men väl ett större batteri då det medföljande bara klarade en veckas laddning.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Små mobiltelefoner är väl något alla glömt?
Jag hade en T28 back in the days, hade någon på den tiden T28 var latest&greatest sagt att vi i en framtid skulle släpa runt på telefoner som plankbitar hade folk garvat sig harmynta.
 
  • Gilla
Porsibygg och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.