Behöver hjälp med att välja värmesystem här...
Bor i ett hus som är 85 kvm + 85 kvm källare, huset är tilläggsisolerat, samt nydränerat med isodränskivor. Kan nämna att jag bor i mellansverige (Uppland).
Har i dag vattenburet system, sitter en gammal kombipanna Egor Duplomat från 1978.
I dag värmer jag huset med elpatron.
Min totala elförbrukning ligger på ca 25 000 kwh.

Har varit inne på alla alternativ, bergvärme, luft/vatten, pellets i befintlig panna, ny vedpanna med ack tank(ar).

Någon som nyligen installerat ny värmekälla, med liknande förutsättningar?
Vad kostade de?
 
En c:a 6 kw värmepump med om möjligt en ytjordvärmeslinga 400 m (eller borrhål 120m), trolig kostnad runt 100-120 000 årlig energiförbrukning c:a 6-8 000kwh eller ungefär lika mycket i kronor, det skulle jag skaffa
 
En pellets brännare instalerad och klar i den gamla pannan kan du få för 25 000. Då pannan har ganska litet askutrymme kan du få aska ur en gång per vecka på vintern.
 
Aska ur pannan 1-2 ggr per vecka känns inte som något problem, eldade tidiare med ved i denna panna och askade då ur dagligen, samt sprang och små eldade ständigt under de kallaste dagarna.
Hur mycket pellets kan det gå på ett år, samt vilken brännare kan vara lämplig?
 
Jag är inte haj på pellets men kolla in PELLETS.INFO :: Index
Där finns det folk som kör med pellets brännare i samma panna som du.
 
Om du funderar på pellets så tycker jag att du ska räkna in en ny panna i kostnaden, 30 år är en respektingivande ålder på en panna, energimässigt kostar en kwh tillverkad av pellets dubbelt så mycket som en kwh tillverkad av en vp, värmepumpen kan du lämna ensam hemma och åka bort på semester och ha det varmt och skönt när du kommer hem utan att behöva bry dig, med vp behöver du inte ha nått bulkföråd ingen sotare mm.
Jag bytte för c:a 2 år sedan ut min fungerande vedpanna mot en värmepump och har inte ångrat mig en sekund
 
Ofta har folk sin åsikt baserad sina egna val oavsett om det är bäst för dig.
Jag föreslår att du knappar in dina uppgifter på Konsumentverket/Energikalkylen och ser vad dom rekomenderar dig.
 
Pelletsbrännaren känns i dagsläget som det som betalar sig snabbast, 2-3 år...
Vilket betyder att efter år 3 så börjar jag spara pengar i jämförelse med direktverkande el...
Visst lite jobb tillkommer, men tror också att huset och framförallt källaren mår bättre av ett sådannt
uppvärmningssystem.
Men nästa fråga då.... ska jag fortsätta med min gamla Egor Duplomat från 1978, lite mer jobb att aska ur, samt sämre verkningsgrad.... eller ska man satsa på nytt?
Det är ju inget fel på pannan, det som känns lite tråkigt (missförstå mig rätt).
Om jag väljer att komplettera med bara en pelletsbrännare, någon ni är speciellt nöjda med, eller missnöjda mig?
 
Det finns ju gott om nyare kombipannor till salu. Typ en Nibe City som är 10år bör ju få högre verkningsgrad än din Egor.
 
Om konsumentverkets energikalkyl så hyser jag inte allt för höga tankar, så oavsett vad ni räknar på försök att skaffa lite kunskap från annat håll.
 
elmont skrev:
Om konsumentverkets energikalkyl så hyser jag inte allt för höga tankar
Hm jag tycker att den ger en bra fingervisning, kan du utveckla vad som är dåligt med den?
 
Jag har roat mig med att göra en kalkyl på mitt hus, där har jag ju så att säga facit i hand. Huset som är byggt 1980 är ett "standard hus" utan några konstigheter. Jag har tidigare eldat ved, kört med vattenburen elvärme och för två år sedan monterade jag in en bergvärmeanläggning.
Jag har hela tiden haft en separat elmätare som mäter energiförbrukningen för värme och varmvatten.
När jag har kört på enbart el har min förbrukning legat på c:a 24-25000kwh/år och enligt konsumentverket skulle min förbrukning ligga på c:a 40000-4500kwh= 35500kwh/år.
Och med värmepump skulle min förbrukning vara c:a 14000kwh den faktiska är ganska exakt 7200kwh/år .
Deras kostnadskallkyl skulle ge mig, med bergvärmen, en årlig kostnad av c:a 40 000. Men om jag räknar med räntor och avskrivning på tio år blir den faktiska kostnaden c:a 24 000kr/år och det är en alltför stor skillnad för att jag skulle kunna anse deras kalkyl som seriös.
Ett stort fel som jag omedelbart såg var att man bara räknar med 54% energi teckning av en bergvärmepump, det var ett sätt att räkna som förekom för 10-20 år sedan i dag räknar man med en täckningsgrad på c:a 95% och högre (om man vill vara seriös).
En annan del av kalkylen är borrhålets avskrivnings tid, är hålet rätt dimensionerat kommer det att räcka i all tid framgent och om man då ändrar på avskrivningen på den relativt stora delen av investeringen (30-40%) så blir kalkylen ännu billigare.
Och om det lilla jag har tittat på slår så snett får jag naturligtvis inte förtroende för resten av deras kalkyl.
Så mitt råd kvarstår sök info på annat håll.
 
H
bjorkskog skrev:
Har varit inne på alla alternativ, bergvärme, luft/vatten, pellets i befintlig panna, ny vedpanna med ack tank(ar).
Jag var i samma situation för ett år sedan. Tog en billig och kvick lösning och köpte en pelletsbrännare med veckoförråd och skruv för 18000 kr.
Räknar jag in sotningsavgifterna ( 2 st på vardera 750 kr) så har jag inte gjort någon större förtjänst gentemot om jag hade fortsatt med direktel. Räknar jag dessutom in vad 18000 kr skulle ha inbringat på fondsparande under ett år så har jag inte gjort någon förtjänst alls, bara bundit pengar.
Idag skulle jag satsa på jordvärme om tomten medger nedgrävande av en tillräckligt lång slang.
I annat fall fick det nog bli en Aqua Inverter luft-vatten pump + lite stöd från direktel när temperaturen går under -15 grader.
 
Vi har liknande förutsättningar, hus från 66, 95 kvm boyta + 95 kvm källare. Vi valde ny vedpanna då vi har möjlighet att få tag på i stort sett gratis vedråvara. Att vi skulle ha någon typ av eld var en grundförutsättning då jag tror att det är bäst för huset (då det är konstruerat för det).

Vi är mycket nöjda med vår vedanläggning, och kan konstatera att det hade lönat sig även om vi hade köpt veden. Installationskostnaden var ganska exakt 100 000 och driftskostnaden är för oss lite jobb för att ta hand om veden (dock betydligt mindre nu än med gamla pannan...) samt sotning.
 
Synd attdet inte finns någon enkel lösning.... var länge inne på att sätta in en ny vedpanna... och ackumulatortankar... men det tar ju sån enorm plats... känner att eldning av något slag är bäst för huset, men och andra sidan så tar det mer plats...
Har tänkt bo kvar i Huset, har ingen avsikt att flytta, så investeringen är på lång sikt...
Någon med liknande förutsättningar som har installerat berg eller jordvärme, kul och höra vad eran elförbrukning hamnar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.