D Daniel 109 skrev:
Lokaledstäder släpper ut mer skit är en central panna. Visserligen är det stor skillnad på eldstad och eldstad. Men sämre är det.
Centrala eldstäder kan/brukar vara mer beroende av långväga transporter av bränslet, lokalodlat biobränsle kan ju i bästa fall hämtas på den egna fastigheten och stundtals transporteras medelst vedkorg från torkplatsen vid stubben direkt till en accumulerande eldstad i bostaden, det är en enkel process som bör spara såväl el som diesel.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fastän hemtransporten är några kilometer med traktor till så blir det troligen bättre miljömässigt än att fakta hundratals kilometer till kraftverk
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
galento
M m@nge skrev:
Med det priset du har behöver du knappast elda :) I dagens galna värld är 66 öre ”nästan gratis”.
Ja otroligt vad priserna skenat så vi hade nog tur att vi band priset. Men vi tycker
att veden ger en skön värme så det är ett bra tillskott.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JuliaUppsala skrev:
I vilken elzon bor du? Vilket bolag är det?
2 , Skellefteå kraft , hade rena röta med timingen och hittade ett bra avtal hösten -21 just innan priserna accelererade till omloppsbana.
 
H heimlaga skrev:
Fastän hemtransporten är några kilometer med traktor till så blir det troligen bättre miljömässigt än att fakta hundratals kilometer till kraftverk
Men det är ju två olika behov som ska lösas.
Bor man på landsbygd eller mindre ort så man kan köra hem från skogen är det effektivt.
När det gäller värmeverk är det ofta i större tätorter och städer där det är mera effektivt med större transporter och storskalig produktion till många bostäder samt flerfamiljshus.
I närheten av fritidshuset finns "närvärme" där en såganläggning har en värmeanläggning som producerar värme för en produktionsanläggning och ett mindre samhälle.
 
  • Gilla
StefanLa och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Lyxen var att ha billig värme som kom med tankbil eller längs tråd eller i rör utan att man själv behövde göra någonting. En totalt bisarr situation då man sätter den i sitt sammanhang.
Jag tror att det blir en återgång till normalläget där värme kräver ansträngning eller kostar pengar.
På längre sikt kan det rentav bli aktuellt att återgå till det normala och börja lasta metersved på pråmar och frakta till städerna. Det är inte så länge sedan den trafiken tog slut. Jag känner folk som har varit med och lastat och lossat.
Så du menar att vi kommer gå >60år tillbaks i tiden?
 
F fribygg skrev:
Centrala eldstäder kan/brukar vara mer beroende av långväga transporter av bränslet, lokalodlat biobränsle kan ju i bästa fall hämtas på den egna fastigheten och stundtals transporteras medelst vedkorg från torkplatsen vid stubben direkt till en accumulerande eldstad i bostaden, det är en enkel process som bör spara såväl el som diesel.
Nu handlade det ju om städer. På landsbygden håller jag med om att fjärrvärme inte är en bättre lösning.
 
H heimlaga skrev:
Alla gör det inte.
Jag med min skadade rygg kan inte göra det längre för jag blir plötsligt kall om ryggen när den är våt och så har jag fantomsmärtor nästa dag. Jag blev tvungen att börja låta vattnet rinna medan jag tvålar in mig.
Beklagar! Sådana undantag finns förstås och det är en helt annan fråga.
Min gamla farfar hade problem med fötterna, han frös oavsett vad, han var tvungen att ha dem inlindade en elektrisk värmefilt för att kunna sova. Spelade ingen roll att det var trettio grader varmt i sovrummet. Inte så att man hade sparat in på den elkostnaden i vinter om han hade varit i livet fortfarande.
 
MultiMan
MB77 MB77 skrev:
Så du menar att vi kommer gå >60år tillbaks i tiden?
Vi har ju haft partier som varit ansvariga i Sverige under rätt lång tid som har sådan politik i sitt partiprogram, så helt otänkbart är det ju inte om det tillåts fortsätta med hjälp av väljarna (och odemokratiska uppgörelser partier emellan).
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu handlade det ju om städer. På landsbygden håller jag med om att fjärrvärme inte är en bättre lösning.
Ok, jag uppfattade att du skrev att lokaleldstäder var sämre än storskalig eldning.

Även om du skulle bo i 1920 tals villa eller våning i staden kan nyttjande av befintliga kakelugnar och ved du skaffat på närhåll och kanske kunnat bära eller köra på skottkärra sannolikt konkurrera miljömässigt med flisad grot som transporterats över kommungräns och eldas i fjärrvärmeverk utan kraftproduktion.

Kraftvärmen är ju missgynnad av politiska skäl trots att den bidrar till ett minskat fosilberoende och har möjlighet att generera el redan till denna höst/vinter.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Själv skruvade jag ner bergvärmepumpen till nyårsafton, så i vintras höll den runt 16 grader inomhus. Detta kompenseras genom att vi eldar i kamin och vedspis lite mer. (Vi har ved till priset av eget arbete.) På så sätt har vi ändå haft komfortabel temperatur inomhus, bortsett från precis på morgonen. I källaren har jag ställt ner ytterligare så det ligger på runt 12 grader.

På detta sätt ligger vi hittills 25% under förra årets förbrukning. Jag gissar att skillnaden kommer öka ytterligare när det börjar bli kallt till hösten. Nu på sommaren är det inte så stor skillnad. Vi ser ut att landa på runt 8000 kWh i årsförbrukning. Inte illa för ett hus från 1933 och runt 170 uppvärmda kvadratmeter.
Har precis beställt kamin. Så ska testa det du beskrev nu i vinter. Har ung. samma förutsättningar. Måste dock köpa in veden.

Som någon skrev innan så kommer ingen i politiken kunna lova något till oss i se3-se4. Vad hade krävts av en politiker för att lösa kommande månadernas bekymmer? Ta bort skatten på el?

Läste någonstans om greedflation, finns detta även med i energisektorn? Känns nästan så.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har du LED belysning blir det marginell besparing av att släcka.

10 % lätt på att sänka temp till 20 C.

Kamin är bra men finns det utrymme för mer LV-pump?
har 2 st llvp. Vi har tagit bort alla element när vi renoverade inne. Llvp är vi jätte nöjda med för både värmen och ac på sommaren. M
 
B b8q skrev:
Då vet du att det kan vara något års(!) väntetid på att få en bergvärmepump installerad nu, va?
Ja det vet ja. Min installatör står i kö hos leverantörerna och uppdaterar mig om tillgången. Han har redan varnat om att det kan bli svårt att installera innan vintern, därav att jag laddar upp vedförrådet om det måste bli en vinter med endast LLVP.
 
F fribygg skrev:
Men för 50 år sen var det väl färre bostäder än i dag som hade bostadsuppvärmning baserad på el? Oljan stod väl för 3/4 delar av värmen innan energikrisen - 73 och folk hade ju fortfarande vedpannor kvar så el kan inte varit dominerande för bostadsuppvärmning innan kärnkraftsprogrammet genomförts.

Jag tror att vi får basera uppvärmningen på ved, det är kanske en 'lyx' att som vi i Sverige ha möjligheten att värma oss med förnybart biobränsle tills vi byggt nya reaktorer eller hittat på och byggt nått ännu bättre sätt att generera energi, många andra lär få elda fossilt med de konsekvenser det innebär för miljö och ekonomi.
Jo, och därför förordar jag att vi återigen börjar titta på ved i Sverige. Egentligen är jag emot ved eftersom det kräver mycket arbete men elen kommer att vara dyr minst 20-talet ut pga tyskarnas vansinniga planering. Men det senaste från vänsterhåll är ju att skogen skall stå för att låta tyskarna elda mer kol. Ingen i riksdagen som ser till Sveriges bästa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Till er som väljer att inte binda era elavtal nu. Ser ni något typ av ljus i tunneln de närmaste åren? Tror ni att priserna kommer att sjunka efter denna vintern ? Och isåfall varför skulle priserna sjunka? Eller har ni planer på att göra er så oberoende som möjligt av inköpt el ?

Jag går själv och väger fram och tillbaka nämligen. Binda (till 180 öre i 3 år, se3) eller hålla ut denna vintern och hoppas på att priserna sjunker efter vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.