Provat BMW i4 idag, lite trång för sin storlek med väldigt trevlig att köra. Både e40 och m50 va trevliga med överraskande att den bakhjulsdrivna e40 va trevligare att köra (något bättre styrning framförallt)

Synd att det är sån dryg leveranstid
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Den är cool för att den verkar så genomtänkt! Inte bara en 0-100 siffra.
Eluttag och "arbetsbord" där man kan ha verktygsladdare, kap/gersåg etc i frunken och eluttag bak osv, med vettigt gränssnitt och enkelt att se hur mycket man förbrukar.
Det är en bil som verkligen går att ha nytta av om man är ute och bygger utedass (ok, jakttorn) i skogen t.ex.
Håller helt med!
 
martin43 martin43 skrev:
Den är cool för att den verkar så genomtänkt! Inte bara en 0-100 siffra.
Eluttag och "arbetsbord" där man kan ha verktygsladdare, kap/gersåg etc i frunken och eluttag bak osv, med vettigt gränssnitt och enkelt att se hur mycket man förbrukar.
Det är en bil som verkligen går att ha nytta av om man är ute och bygger utedass (ok, jakttorn) i skogen t.ex.
Sen drar man på en camper från Tisher så kan man sova på arbetsplatsen också :)
 
G Greger_08 skrev:
Sen drar man på en camper från Tisher så kan man sova på arbetsplatsen också :)
Tänk på vikten, det krävs kanske lastbilskort för den kombinationen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk på vikten, det krävs kanske lastbilskort för den kombinationen...
F-150 får dra 4,5 ton, så det lär behövas mer än B-kort för det, ja. Men då blir det iaf tyst på alla som gnäller över låg dragkapacitet på elbilar.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Här är en rätt bra genomgång av funktioner i bilen. Jag gillar speciellt att den har en massa 220-voltsuttag både på flaket och i kupén så man kan ladda maskiner och annat. Och så att man får en kontorsyta när man fäller ned växelspaken. Och en jättelik frunk! Dessutom så går det att få ut riktigt bra räckvidd eftersom siffran i displayen visar räckvidd med 500 kg last.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Här är en rätt bra genomgång av funktioner i bilen. Jag gillar speciellt att den har en massa 220-voltsuttag både på flaket och i kupén så man kan ladda maskiner och annat. Och så att man får en kontorsyta när man fäller ned växelspaken. Och en jättelik frunk! Dessutom så går det att få ut riktigt bra räckvidd eftersom siffran i displayen visar räckvidd med 500 kg last.
[media]
Vad väger den in på? Cyber Truck i annat än 2WD och SR skulle bli C kort för om jag förstått det rätt.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad väger den in på? Cyber Truck i annat än 2WD och SR skulle bli C kort för om jag förstått det rätt.
Har bara sett siffror på den vassaste platinummodellen, den väger 3,1 ton.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Efter att ha kört runt i norra Bohuslän i ett par dagar så kan jag notera att det nog är för tidigt att skaffa elbil ändå, det är tamejfan omöjligt att få tag i en snabbladdare på dagtid.
Du kör laddhybrid, eller hur? Det låter ju mer som att det är ett problem att köra sådan på el på det vis du kör än att det inte skulle funka med elbil, eftersom att en sådan förmodligen skulle klara sig med att ladda på natten.

Men visst, glesbefolkade områden som också fungerar som genomfartsstråk för semesterbilism kommer vara bland dom svåraste ställena att få lönsamhet i en snabbladdarutbyggnad som inte ger köer säsongsvis.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kör laddhybrid, eller hur? Det låter ju mer som att det är ett problem att köra sådan på el på det vis du kör än att det inte skulle funka med elbil, eftersom att en sådan förmodligen skulle klara sig med att ladda på natten.

Men visst, glesbefolkade områden som också fungerar som genomfartsstråk för semesterbilism kommer vara bland dom svåraste ställena att få lönsamhet i en snabbladdarutbyggnad som inte ger köer säsongsvis.
Vi körde med frugans Fiat 500 som går drygt 20 mil i motorvägsfart. Vi behövde ladda ca 50% från dåvarande läge.

Det som stör mig mest är egentligen inte köerna på snabbladdarna, det är att man har "långsamladdare" som skall ge 11 eller 22 kW, men som i verkligheten ger 3,7 kW. Det är ingen idé att erbjuda mängder med långsamladdare på shoppingcenter mm i norra Bohuslän, det är ju i huvudsak genomresande som vill ladda där man måste betala.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Efter resan i norra Bohuslän så tittade jag nu runt på laddstationer inför en annan kortare resa vid skall göra (80 mil på några dagar är ganska kort för oss). Ungefär 1/4 fungerar inte!

Så då tittade jag runt i Göteborgsonrådet som jämförelse, men även där så fungerar inte runt 1/4 av snabbladdarna.

Är det så här det skall vara? Dvs, skall man förvänta sig att ladda tidigare än planerat för att man inte kan lita på att snabbladdarna fungerar? I så fall så kan man ju bara ladda på platser där flera laddnätverk finns representerade.

Så förutom brist på laddare, med kö som resultat, så måste man förvänta sig att laddarna inte fungerar. Jag tycker mig kunna komma ihåg en enda gång på snart 25 år som bilförare då jag varit tvungen att byta bensinstation för att pumpen inte fungerar.

Men som jag skrev tidigare, att inte "långsamladdarna" levererar den effekt som de är klassade med, det är faktiskt ett större problem. Hade jag kunnat få 22kW under en timme när jag stannar för mat så hade jag inte behövt snabbladdare....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Efter resan i norra Bohuslän så tittade jag nu runt på laddstationer inför en annan kortare resa vid skall göra (80 mil på några dagar är ganska kort för oss). Ungefär 1/4 fungerar inte!

Så då tittade jag runt i Göteborgsonrådet som jämförelse, men även där så fungerar inte runt 1/4 av snabbladdarna.

Är det så här det skall vara? Dvs, skall man förvänta sig att ladda tidigare än planerat för att man inte kan lita på att snabbladdarna fungerar? I så fall så kan man ju bara ladda på platser där flera laddnätverk finns representerade.

Så förutom brist på laddare, med kö som resultat, så måste man förvänta sig att laddarna inte fungerar. Jag tycker mig kunna komma ihåg en enda gång på snart 25 år som bilförare då jag varit tvungen att byta bensinstation för att pumpen inte fungerar.

Men som jag skrev tidigare, att inte "långsamladdarna" levererar den effekt som de är klassade med, det är faktiskt ett större problem. Hade jag kunnat få 22kW under en timme när jag stannar för mat så hade jag inte behövt snabbladdare....
Men har du då en bil som kan ta emot 22 kW AC ? Alltså trefas 32 A.
 
E Elajomannen skrev:
Men har du då en bil som kan ta emot 22 kW AC ? Alltså trefas 32 A.
Japp, det har jag.

Edit: Eller rättare sagt, det är min frus bil. Hon är noga med den detaljen.

Edit2: Fiaten finns i två varianter, med 11kW, men även med 22kW. Vi fick med det senare då vi köpte en fullutrustad demobil.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är det så här det skall vara? Dvs, skall man förvänta sig att ladda tidigare än planerat för att man inte kan lita på att snabbladdarna fungerar?
Nej, och jag kan ärligt säga att jag aldrig varit med om det (däremot har drt hänt mig med långsamladdare). Oavsett det åker jag helst till laddstationer med mer än en stolpe.

Redundans är kung. Och även om jag inte kan minas att jag behövt hoppa över en hel bensinmack så har jag definitivt varit med om avstängda/trasiga pumpar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, och jag kan ärligt säga att jag aldrig varit med om det (däremot har drt hänt mig med långsamladdare). Oavsett det åker jag helst till laddstationer med mer än en stolpe.

Redundans är kung. Och även om jag inte kan minas att jag behövt hoppa över en hel bensinmack så har jag definitivt varit med om avstängda/trasiga pumpar.
Problemet med laddarna är att det ibland bara finns två och de sitter på samma skåp. Jag noterade (nu när jag tittade runt på chargefinder) att det oftast är två laddare brevid varandra som fallit bort när det är problem. Det var också min erfarenhet från norra Bohuslän, det var oftast två år gången som var trasiga.

På många platser finns dock bara en laddare. Detta gäller exempelvis på många snabbmatsrestauranger längs vägen. Då är det stor sannolikhet för både kö och att man står helt utan laddare (om den är trasig).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.