Ni får försöka leta upp myntautomater från camping och installera för duschvatten. Helst med mynt som inte gäller längre och som delas ut på fredag inför helg. Endast "du" har nyckel till automat(y)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Nu ska man ju helst inte in och mecka för mycket med bidrag och subventioner, men jag kan inte låta bli att tänka på att man kanske kunde dela upp ROT-avdraget så att de åtgärder som syftar till att energiförbättra befintliga hus får lite mer avdrag (kanske både arbete och material) och de som syftar till tillbyggnad får lite mindre (inte jättemiljövänligt att bygga till i många fall redan stora hus).

Alternativt att man kopplar det till husets energiprestanda, ligger man mycket under nybyggnadskraven så kan man få mer stöd för tilläggsisolering och värmepump i de fall man inte redan har det.

Men det är väl mer troligt att vi som bor i gamla hus med bristande isolering får nån slags straffskatt istället (utöver elpris-oket dvs) :crysmile:

Vet att SBAB försöker uppmuntra sånt genom att sänka räntan med 0,5 procentenheter om man gör energiförbättrande åtgärder.
Sossepolitik, varför ska den stora skaran vara med och betala för enskilda klantskallars misslyckanden?
 
Personligen sitter jag med bundet elavtal till mitt ena hus några år till, ska inte gnugga in priset för er. Tanken är att få en, gärna två, fungerande eldstäder för vedeldning så det är förberett när elavtalet löper ut.

Det andra huset, som dessvärre befinner sig i SE4, har jag rörligt pris på elen, eftersom jag tyckte prisförslagen på bundet elavtal var för dyra i höstas :surprised:. Räddade dock den gångna vintern genom ett vintersäkrings-avtal till rimligt pris (ungefär hälften av priset nu i juni). Så hur blir den kommande vintern? Ska försöka få installerat en luft/luftvärmepump för att hålla grundvärme, sen får vi åka dit och elda i samtliga eldstäder så ofta vi kan för att hålla elkostnaderna på en måttligt hårresande nivå.

Min misstanke, om jag ska se till Sydsveriges fastighetsägare som grupp, är att fritidshusen i SE3 och SE4 kommer bli illa åtgångna av vinterkylan. Många kommer prioritera bort grundvärmen i sina fritidshus (permanentboendet är förstås viktigast att hålla någorlunda varmt), och försöka kallställa husen. Det kommer visa sig till våren vilka hus som är lämpliga att kallställa och vilka som inte är det. Det är tyvärr alltför många som åker till stugan över påsk och får obehagliga överraskningar i form av vattenskador. Många av dem kommer svära fula ramsor över sina försäkringsbolag, när de nekas ersättning med hänvisning till att grundvärme minst 10-15 grader i huset på vintern är ett försäkringsvillkor.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
J Jannejoel skrev:
Hösten är normalt ingen bra tidpunkt för att binda. Om du tror att du klarar vintern på rörligt så flytta fram bindninden till vår eller försommar då det brukar vara billigare att binda.
Såg någon undersökning på detta för ett tag sedan (säkert ett år sedan). Då visade det sig vara rykten. Fanns inget som påvisade att det var bättre eller sämre någon tid på året. Vilket ju är logiskt eftersom man binder för hela år normalt och elbolagen är proffs så de fattar ju också att det är vår/sommar/höst/vinter.
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Februari har generellt sett varit aningen billigare. Men sambandet är svagt.

Men väldigt många tror att sommaren är en lämplig tid att binda.
 
H heimlaga skrev:
Vi klarade det tillsammans då alla hjälptes åt.
WORDS (y)
 
Hade sån tur att vi band 3års avtal i Oktober förra året och fick 47 öre. Så man har lite mer tid på sig att förbereda olika scenarion. Sen har jag även beställt en ny VP som skall ersätta en Nibe 1210-7 som gått in 20 år iår. Men helsikes leverans tider nu.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Sossepolitik, varför ska den stora skaran vara med och betala för enskilda klantskallars misslyckanden?
Du verkar vara en balanserad person. För övrigt så finns ju redan ROT-avdraget, mitt förslag var ju snarare en omfördelning av redan befintliga skattemedel inom ROT-programmet. Och om jag inte missminner mig något fruktansvärt så är det borgerliga regeringar som genomdrivit ROT-avdragen rent politiskt, med motiveringen att göra tidigare svartjobb vita. Men ska man vara krass så är det ju i praktiken en skattesänkning för den mer välbeställda delen av befolkningen som äger sina egna bostäder. Dvs ganska anti sosse-politik.

Edit: och sen vet jag inte om jag nödvändigtvis tycker att det är så bra med en massa avdrag egentligen. Jag gillar inte att betala mer skatt än jag behöver, därför tycker jag det är bra. Men å andra sidan kunde man skippat alla ”nånting”-avdrag och istället höja grundavdraget motsvarande mängd. Det hade gynnat alla, även låginkomsttagare, lika mycket istället för endast bara de som har råd med ägt boende. Men det kanske är sossigt? Du sitter säkert på facit för den frågan.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
.....Min misstanke, om jag ska se till Sydsveriges fastighetsägare som grupp, är att fritidshusen i SE3 och SE4 kommer bli illa åtgångna av vinterkylan. Många kommer prioritera bort grundvärmen....
Ja, tanken finns hos mig.
Fylla radiatorsystemet med glykol och tappa ur vattenledningar, vattenlås och toaletter.
Kanske inte kallställa helt men +10 grader kan bli dyrt att hålla.
Sen kommer såklart premierna att öka redan nästa år p g a dom som inte ens tänker på att vatten fryser sönder saker.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hade sån tur att vi band 3års avtal i Oktober förra året och fick 47 öre. Så man har lite mer tid på sig att förbereda olika scenarion. Sen har jag även beställt en ny VP som skall ersätta en Nibe 1210-7 som gått in 20 år iår. Men helsikes leverans tider nu.
Får ens folk som bor i SE1 och SE2 vara med i den här tråden? Det är ju typ som doping ;)...

(Lycka till med värmepumpen!)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
1 10_tummar skrev:
Skyll inte bara på EU och tyskarna. Vår elkris är till stor del hemlagad, av maktkåta sossar och galna miljöpartister.

Hade vi inte förtidsavvecklat fungerande kärnkraft hade vi kunnat skära guld med täljkniv nu.
Vi är alltså med i EU, sedan ett tag.
Och har då förbundit oss att dela El mellan länder i unionen.
Det stora problemet är ju att det sista decenniet gått åt till att göra Europa beroende av sol, vind och rysk gas.
Men nu är läget som det är, då får man se till att lösa för sig själv så gott det går.
Kommer att elpris på 15-20 kr per kwh vissa toppar i vinter, inget konstigt alls, engelsmännen hade ännu högre i vintras.
Finns ingen Quick fix!
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hade sån tur att vi band 3års avtal i Oktober förra året och fick 47 öre. Så man har lite mer tid på sig att förbereda olika scenarion. Sen har jag även beställt en ny VP som skall ersätta en Nibe 1210-7 som gått in 20 år iår. Men helsikes leverans tider nu.
Fastpris kommer vara ett minne blott inom en snar framtid, börja förbered nu istället för att vänta
 
Sverige har blivit ännu ett EU-land på dekis där sådant som vi tog för självklart för 50 år sedan idag är en lyxvara. Som t ex att kunna värma upp sin bostad.

Mitt avtal går ut sista oktober och jag kommer köra timpris. Aldrig att jag binder 3 år på 3 kr eller vad det nu blir.

Det är bara att inse att man får avstå el stora delar av dygnet, precis som i Afrika, och följa timpriserna varje dag.

Kommer att installera vattenburet system med bvp och planerar att vrida upp termostaten de timmar det är lågpris och övriga timmar får värmen vara avstängd plus att jag har kamin på varje våning och några kubik i vedboden men jag märker att ved börjar bli svårt att få tag i.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Sverige har blivit ännu ett EU-land på dekis där sådant som vi tog för självklart för 50 år sedan idag är en lyxvara. Som t ex att kunna värma upp sin bostad.

Mitt avtal går ut sista oktober och jag kommer köra timpris. Aldrig att jag binder 3 år på 3 kr eller vad det nu blir.

Det är bara att inse att man får avstå el stora delar av dygnet, precis som i Afrika, och följa timpriserna varje dag.

Kommer att installera vattenburet system med bvp och planerar att vrida upp termostaten de timmar det är lågpris och övriga timmar får värmen vara avstängd plus att jag har kamin på varje våning och några kubik i vedboden men jag märker att ved börjar bli svårt att få tag i.
Vill inte vara bror duktig, men går det verkligen att räkna hem kostnaden för byte till vattenburet?
Funkade inte för mig
 
B Borgen2021 skrev:
Vi är alltså med i EU, sedan ett tag.
Och har då förbundit oss att dela El mellan länder i unionen.
Det stora problemet är ju att det sista decenniet gått åt till att göra Europa beroende av sol, vind och rysk gas.
Men nu är läget som det är, då får man se till att lösa för sig själv så gott det går.
Kommer att elpris på 15-20 kr per kwh vissa toppar i vinter, inget konstigt alls, engelsmännen hade ännu högre i vintras.
Finns ingen Quick fix!
Alla länder stänger exporten/klipper kablarna och fimpar laddning till alla elfordon sen får vart land fokusera på det viktiga och ombesörja sin egna elförsörjning till fastigheter och verksamheter istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.