G givetvis skrev:
Hur fungerar det att flytta en bil som är oregistrerad/avregistrerad på ens tomt (Alltså ingen ägare finns på papperet) har någon svar på det?
fast vad handlar det om för bil? Nån gammal bil som stått sen 50talet och ramlat ur registret eller nån pundarbil som hamnat där nyligen ? Det låter som det första med tanke på att du vet att den är avregistrerad? Har den stått länge så är det markägarens egendom och man gör vad man vill med den.
 
S Stefan1972 skrev:
fast vad handlar det om för bil? Nån gammal bil som stått sen 50talet och ramlat ur registret eller nån pundarbil som hamnat där nyligen ? Det låter som det första med tanke på att du vet att den är avregistrerad? Har den stått länge så är det markägarens egendom och man gör vad man vill med den.
Ja vad är det för bilar?
 
Fast om bilen är avregistrerad och saknar ägare så borde den väl gå att anmäla som hittegods och därmed övergå i din ägo efter 3 månader?
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast om bilen är avregistrerad och saknar ägare så borde den väl gå att anmäla som hittegods och därmed övergå i din ägo efter 3 månader?
det behöver man inte......står det länge så är det markägarens gods. Är samma med alla gamla bilar som hittas ute i skog och mark. Även om man kan spåra den ev tidigare ägaren så är det ändå markägaren man får fråga om man vill ha bilen. Detta då om den fallit ur registret då........
 
S Stefan1972 skrev:
det behöver man inte......står det länge så är det markägarens gods. Är samma med alla gamla bilar som hittas ute i skog och mark. Även om man kan spåra den ev tidigare ägaren så är det ändå markägaren man får fråga om man vill ha bilen. Detta då om den fallit ur registret då........
Om markägaren fick göra vad den vill med allt som står på dennes mark hade denna tråd inte existerat, än mindre ha 470 inlägg...
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast vad handlar det om för bil? Nån gammal bil som stått sen 50talet och ramlat ur registret eller nån pundarbil som hamnat där nyligen ? Det låter som det första med tanke på att du vet att den är avregistrerad? Har den stått länge så är det markägarens egendom och man gör vad man vill med den.
Det handlar om en volvo 245 som stått där 4-5 år kanske. Så jag vet inte vad som bedöms som länge?
 
Då var även detta ärende utagerat.

Jag hade lite tur i oturen, både bilarna var registrerade på företag (två olika) och båda företagen hade gått i konkurs, vilket inte var fallet då tråden startades för flera år sedan.

Jag fick nån idé om att eftersom företagen gått i konkurs är det alltså ingen som äger dem och man borde kunna anmäla dem som upphittade och om ingen gjorde anspråk så blev det mina bilar, men det gick inte enligt polisen. Speciella regler för bilar tydligen.

Hur som helst så lyckades jag hitta konkursförvaltarna till båda bolagen, två olika advokater. Båda två löste det snabbt efter att jag pratat med dem, skickade bärgare och tog bort bilarna.

Himla tur att det inte var någon privatperson som ägde dem, då hade det blivit bökigare helt klart.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 26 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast om bilen är avregistrerad och saknar ägare så borde den väl gå att anmäla som hittegods och därmed övergå i din ägo efter 3 månader?
Det tänkte jag också, men icke, enligt polisen.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Då var även detta ärende utagerat.

Jag hade lite tur i oturen, både bilarna var registrerade på företag (två olika) och båda företagen hade gått i konkurs, vilket inte var fallet då tråden startades för flera år sedan.

Jag fick nån idé om att eftersom företagen gått i konkurs är det alltså ingen som äger dem och man borde kunna anmäla dem som upphittade och om ingen gjorde anspråk så blev det mina bilar, men det gick inte enligt polisen. Speciella regler för bilar tydligen.

Hur som helst så lyckades jag hitta konkursförvaltarna till båda bolagen, två olika advokater. Båda två löste det snabbt efter att jag pratat med dem, skickade bärgare och tog bort bilarna.

Himla tur att det inte var någon privatperson som ägde dem, då hade det blivit bökigare helt klart.
Bra hanterat!
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Kan man då sammanfatta det lite kort med att den lagliga vägen tog 4år och löste sig genom att det fanns en aktiv konkurs med i spelet.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sig till slut. Och stort plus att du återkopplade i tråden.👍
 
  • Gilla
YuGi och 8 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Kan man då sammanfatta det lite kort med att den lagliga vägen tog 4år och löste sig genom att det fanns en aktiv konkurs med i spelet.
Ja, tragiskt att det inte finns vettiga lagar kring sånt här ... Det borde liksom ligga i allas intresse att bli av med gamla skrotbilar och återvinna det som går att återvinna.

Jag försökte ringa bilbärgare för att bli av med bilarna, men de vägrade hämta dem eftersom bilarna inte var mina.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Fast det finns ju lagar och regler på det viset. Grejen är ju bara att utgångsläget är att alla bilar har en ägare. Så de möjligheterna måste ju utredas först oavsett.
 
Det är så skönt att faktiskt få uppdateringar på sånt här, och dessutom ökar min beundran för trådskaparens tålamod.
Det hade inte jag kunnat leverera..
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
P
R Rem skrev:
Det tänkte jag också, men icke, enligt polisen.
En bil saknar väl inte ägare för att den är avregistrerad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.