M m@nge skrev:
Oj det var mkt hushållsel. Vi är fyra personer med 16000 kWh inkl allt. Så jag gissar att hushållselen är ungefär hälften.
Hmm då finns det mycket att spara på..
 
  • Gilla
Christoffer Schön
  • Laddar…
Normalt antar man runt 5000 kWh/år hushålls-el för en familj på fyra personer. LED och lågenergibelysning har minskat hushålls-elen en del. Varmvatten för fyra personer med elektrisk beredare ca 4500 kWh/år.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
När kan det tänkas komma ngn info om hur det blir med nordstream 1 efter ”underhållet”? Öppnas den upp borde det bli lite billigare eller?
Min prognos är att Nordstream kommer att stängas igen utan förvarning i december-januari-februari någon gång. Det är ryska kleptokratgängets normala taktik när de försöker sätta press på länder. Jag har svårt att tänka mig varför de plötsligt skulle byta taktik.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
G
john68 john68 skrev:
Ska vässa mina argument så att jag får med partnern på att minska onödig belysning, tvätta på billiga timmar mm, mm
Något som partnern inte velat bry sig om hittills.

2 i hushållet på 230 kvm.
Förbrukar ca 13000 kWh per år på endast hushållsel.
Uppvärmning och vv via vedanläggning för 31 öre per kWh (köpt björkved, kapad, kluven, hemkörd) Åtgång ca 45000 kWh

Tar ner lite egen klenved ochså för vedspisen och kakelugnen för myseldning.

Men de där 13000 kWh hushållsel, hur mycket borde 2 personer ligga på? Har fört in siffrorna i Greenleyappen och där ser det ut som om vi bara ligger lite över men appen har inte inställning för vv via ved, bara uppvärmning, så det kanske är där felet ligger?
Har ni många gamla vitvaror? 13000 låter väldigt mycket, bör gå att få ner till under 6000.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Min prognos är att Nordstream kommer att stängas igen utan förvarning i december-januari-februari någon gång. Det är ryska kleptokratgängets normala taktik när de försöker sätta press på länder. Jag har svårt att tänka mig varför de plötsligt skulle byta taktik.
Stängas igen!? Den är ju ”stängd” nu pga underhåll. Frågan var ju om den ens kommer öppnas efter ”underhållet”?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Stängas igen!? Den är ju ”stängd” nu pga underhåll. Frågan var ju om den ens kommer öppnas efter ”underhållet”?
Det är frågan.
Fast det skulle vara typiskt för deras taktik att öppna den igen och försöka få västvärlden att falla tillbaka i tryggheten och glömma problemet och sedan utan förvarning stänga igen när det är som kallast.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Jag funderar ännu på din elförbrukning Mange.
Jag tycker du skall göra med dina tonåringar som min pappa gjorde med mig då jag var tonåring och det var ebb i kassan. Vi satt tillsammans och han gick igenom det ekonomiska läget med mig i det stora hela och förklarade ungefär vilka de stora utgiftsposterna var och hur han och mamma skulle försöka minska sina andelar. Sedan bad han mig fundera på hur jag kunde minska min andel. Där rök ett antal tidningsprenumerationer och föreningsmedlemskap och någon hobby som jag behövde skjutsas till. Framför allt så förstod jag att nu gällde det att undvika utgifter och så undvek jag utgifter samtidigt som jag hjälpte till mera med veden och renoveringen som var på hälft. Vi klarade det tillsammans då alla hjälptes åt.
 
  • Gilla
TickyNucker och 16 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag funderar ännu på din elförbrukning Mange.
Jag tycker du skall göra med dina tonåringar som min pappa gjorde med mig då jag var tonåring och det var ebb i kassan. Vi satt tillsammans och han gick igenom det ekonomiska läget med mig i det stora hela och förklarade ungefär vilka de stora utgiftsposterna var och hur han och mamma skulle försöka minska sina andelar. Sedan bad han mig fundera på hur jag kunde minska min andel. Där rök ett antal tidningsprenumerationer och föreningsmedlemskap och någon hobby som jag behövde skjutsas till. Framför allt så förstod jag att nu gällde det att undvika utgifter och så undvek jag utgifter samtidigt som jag hjälpte till mera med veden och renoveringen som var på hälft. Vi klarade det tillsammans då alla hjälptes åt.
Det här borde alla göra med sina barn, inte bara när det är kris.
 
  • Gilla
TickyNucker och 10 till
  • Laddar…
Halverat min redan låga förbrukning i stugan. Luftluftvärmepump, vedspis, braskamin, nyuppsatt kakelugn, elelement. Lagar mat på vedspisen, duscha snabbt, inget på standby, ingen torktumling, elda I kakelugn kamin o vedspis på höst, vinter vår. Använder inte övervåningen. 70 m2 på bottenplan. Om jag vill vara på övervåningen tänder jag en brasa. Blir snabbt varmt. I köket Blir det väldigt varmt ovanför vedspisen. Ska installera en sheila maid för torkning av kläder.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Ska vässa mina argument så att jag får med partnern på att minska onödig belysning, tvätta på billiga timmar mm, mm
Något som partnern inte velat bry sig om hittills.

2 i hushållet på 230 kvm.
Förbrukar ca 13000 kWh per år på endast hushållsel.
Uppvärmning och vv via vedanläggning för 31 öre per kWh (köpt björkved, kapad, kluven, hemkörd) Åtgång ca 45000 kWh

Tar ner lite egen klenved ochså för vedspisen och kakelugnen för myseldning.

Men de där 13000 kWh hushållsel, hur mycket borde 2 personer ligga på? Har fört in siffrorna i Greenleyappen och där ser det ut som om vi bara ligger lite över men appen har inte inställning för vv via ved, bara uppvärmning, så det kanske är där felet ligger?
Vad gör ni av så mycket el?
Vi har förvisso mindre bostad, ca 120kvm, men på två vuxna och ett barn gör vi av med ca 12-13000 totalt, inkl. uppvärmning och vv.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det bör gå att hålla bara några plusgrader i mindre nödvändiga rum. Full värme på 16 grader i kök, sovrum och badrum. Har du radiatorer och synliga rör går det att installera avstängningskranar och tappa ur vattnet ur systemet i onödiga rum. Det brukar också gå att blanda kylarvätska i vattnet om man är rädd att det skall frysa någonstans för att man har för låg grundvärme. Öppen planlösning går att dela upp med lätta mellanväggar och billiga begagnade dörrar.

Bonden ärvde åkerjorden och odlar den och hyr ut det tämmeligen värdelösa huset billigt i befintligt skick så länge det är beboeligt. Målet är ett eget hus men jag är inte där ännu...... och innan jag är där kan det tyvärr hända att föräldrarna är på åldringsboende och deras hus ledigt. På grund av ryggskadan så tappade jag 18 år av livet ekonomisk sett.
jag höll typ 17-18 grader under december månad, långt under min comfortzone och det resulterade ändå i en rätt så bitter elräkning med ett elpris på "blott" 1,49kr/kWh. Radiatorslingan är tyvärr byggd från scratch och ingjutet i plattan. Vidare har jag LVVP som inte arbetar allt för optimalt om man stryper flödet på den eminenta enrörs-slingan.. underbara 70-tals hus.
 
H heimlaga skrev:
Jag funderar ännu på din elförbrukning Mange.
Jag tycker du skall göra med dina tonåringar som min pappa gjorde med mig då jag var tonåring och det var ebb i kassan. Vi satt tillsammans och han gick igenom det ekonomiska läget med mig i det stora hela och förklarade ungefär vilka de stora utgiftsposterna var och hur han och mamma skulle försöka minska sina andelar. Sedan bad han mig fundera på hur jag kunde minska min andel. Där rök ett antal tidningsprenumerationer och föreningsmedlemskap och någon hobby som jag behövde skjutsas till. Framför allt så förstod jag att nu gällde det att undvika utgifter och så undvek jag utgifter samtidigt som jag hjälpte till mera med veden och renoveringen som var på hälft. Vi klarade det tillsammans då alla hjälptes åt.
Vi har haft och har såna diskussioner. Det är svårt, framförallt när det kommer till tjejer och deras krav på dusch av långt hår :) Själv är jag mer eller mindre snaggad så det bekymret har inte jag.

Det som är det i särklass största abret i denna situation är att det gått vansinnigt fort. Förra året när elen också var extrem dyr var det inget krig i Ukraina.

Så detta borde rimligen våra folkvalda politiker (med deras sakkunniga) dels förutsett men även tillse att det normaliseras.

Är helt med på att vi måste ställa om mot fossilfritt men det måste ske i den takt som vi klarar av. Vem är hjälpt av att många blivit arbetslösa, psykisk ohälsa etc? Det kommer bli mycket påfrestande för samhället också.

Det måste vara en balans. Detta är ju helt kopiöst dåligt planerat, om det nu ens är planerat överhuvudtaget?
 
G
M m@nge skrev:
Vi har haft och har såna diskussioner. Det är svårt, framförallt när det kommer till tjejer och deras krav på dusch av långt hår :) Själv är jag mer eller mindre snaggad så det bekymret har inte jag.

Det som är det i särklass största abret i denna situation är att det gått vansinnigt fort. Förra året när elen också var extrem dyr var det inget krig i Ukraina.

Så detta borde rimligen våra folkvalda politiker (med deras sakkunniga) dels förutsett men även tillse att det normaliseras.

Är helt med på att vi måste ställa om mot fossilfritt men det måste ske i den takt som vi klarar av. Vem är hjälpt av att många blivit arbetslösa, psykisk ohälsa etc? Det kommer bli mycket påfrestande för samhället också.

Det måste vara en balans. Detta är ju helt kopiöst dåligt planerat, om det nu ens är planerat överhuvudtaget?
Jo först lägger vi ner befintlig kärnkraft för den har ju verkligen med fossilt att göra, sen bygger vi några vindsnurror (som ibland Kina äger) mha massor av betong, metall, neodym (för det hanteras ju då miljövänligt) ev epoxy, glasfiber osv ca 1000st per nerlagd reaktor för det är ju mycket bättre och fossilfritt. Sen kopplar vi ihop oss med en extremt fossilberoende kontinent som helt plötsligt inte kunde köpa gas och sen bidde det inte då bra, vi såg det inte komma, kanske vi får tillbaka några hundralappar av ett gäng tusenlappar i skatt nästa vinter. Nä fy fan!
 
  • Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jo först lägger vi ner befintlig kärnkraft för den har ju verkligen med fossilt att göra, sen bygger vi några vindsnurror (som ibland Kina äger) mha massor av betong, metall, neodym (för det hanteras ju då miljövänligt) ev epoxy, glasfiber osv ca 1000st per nerlagd reaktor för det är ju mycket bättre och fossilfritt. Sen kopplar vi ihop oss med en extremt fossilberoende kontinent som helt plötsligt inte kunde köpa gas och sen bidde det inte då bra, vi såg det inte komma, kanske vi får tillbaka några hundralappar av ett gäng tusenlappar i skatt nästa vinter. Nä fy fan!
Ja din analys kanske är korrekt. Men jag kan inte förstå hur det kunnat gå så långt och framförallt så fort. Oavsett vad man röstar på vill våra folkvalda vårt bästa (fri tolkning), jag menar hur kan de ha haft så fel?

Man borde kunna utkräva ansvar och ”gör om gör rätt”? Koppla loss kabeln till kontinenten, starta upp våra kärnkraftverk etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Ja din analys kanske är korrekt. Men jag kan inte förstå hur det kunnat gå så långt och framförallt så fort. Oavsett vad man röstar på vill våra folkvalda vårt bästa (fri tolkning), jag menar hur kan de ha haft så fel?

Man borde kunna utkräva ansvar och ”gör om gör rätt”? Koppla loss kabeln till kontinenten, starta upp våra kärnkraftverk etc.
Jag håller med dig. Har tänkt mycket på hur hårt detta måste drabba folk. Tycker ändå att jag med familj har det bra ställt samt ett relativt energisnålt hus, så visst vi klarar av tillfälliga toppar i elpriserna även fast det verkligen är kännbart. Men folk som inte har samma marginaler i ekonomin samt en förbrukning på 20,000+kwh/år måste ju nästan gå under. Kan bli en hemsk vinter för många som inte är lika insatta som många här och börjar fila på energiförbrukning mm.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.