J J1jet skrev:
Jag tecknade precis 3 års bundet på 184öre, med 14dagars ångerrätt som man ju får när man tecknar online. 3år med detta priset känns dock riktigt surt, har svårt att se att det här skulle pågå så länge. Men allt är ju uppochner i världen just nu så vem vet.

Funderar på att sitta kvar på rörligt och härda ut vintern som kommer och hoppas på att det vänder, men det kanske är naivt. Att isåfall under sommar månader lägga undan pengar till vinterns räkningar.

Bor i villa på 116+75kvadrat med bergvärme, ligger på runt 12-13000kwh per år. Anstänger jag mig så kan jag säkert komma ner till runt 11000kwh.
Du menar att du inom 14 dagar ska bestämma dig för att behålla dina 3 år eller ångra och köra på rörligt?
 
M m@nge skrev:
Ja inte vet jag, folk protesterar väl i allmänhet om det mesta. Men just detta med energikostnaderna har ju förändrats för mycket på alltför kort tid. Ingen har (i princip) kunnat dels förutspå det, och heller inte haft tid/möjlighet att förändra ens hem så att det bli energisnålare. Det är ju omöjligt att få till åtgärder som medför +-0, ja om man inte helt stänger av värmen etc.
Ni var många som inte ville se det. Det blev någon sorts kollektiv förnekelse där alla hjälptes åt att övertyga varandra om att det här inte kan hända.
En klok karl ändrar sig när han har fel. Det är ingen skam att ha haft fel tvärtom skall man vara stolt över sina nya insikter. Nu är det dags att göra det bästa av situationen. Vad har du för möjligheter att antingen elda med ved eller kallställa rum? Hur mycket belysning kan du spara? Går det att få igång en fungerande eldstad innan vintern kommer?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Du menar att du inom 14 dagar ska bestämma dig för att behålla dina 3 år eller ångra och köra på rörligt?
Ja precis, jag går och väger fram och tillbaka.... Det känns ändå lite fel att binda sig till det priset måste jag erkänna, men är riktigt orolig över hur det kan utveckla sig till vintern. Förra vintern med mitt rörliga pris så var det bara i december som priset var högre än 180öre, då landade det på 192örekwh.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
För att hålla kvar mig erbjöd de då 65 öre/kWh i tre år, så nu tickar mitt elpris på till 2025. Någon gång ska man ha flyt.
Nice, ringde precis Vattenfall och frågade lite försynt om de kunde göra något för att jag skulle stanna som kund men det var de inte intresserade av så jag skrev precis på för fast pris med Falkenberg energi, till helt horribelt pris (180 öre/kWh) men iaf bättre än Vattenfalls egna. (192 tror jag de hade) :cry:
Grannen som band för länge sedan blev uppringd av elbolag nyligen som ville han skulle byta dit men de kunde inte matcha hans 32 öre... Funderar på att dra en lång förlängningssladd till hans hönshus... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 4 till
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Ja precis, jag går och väger fram och tillbaka.... Det känns ändå lite fel att binda sig till det priset måste jag erkänna, men är riktigt orolig över hur det kan utveckla sig till vintern. Förra vintern med mitt rörliga pris så var det bara i december som priset var högre än 180öre, då landade det på 192örekwh.
Exakt samma här, är du jag? :crysmile:
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Exakt samma här, är du jag? :crysmile:
Haha:rofl:. Du och jag är nog som gemene oroliga villaägare med rörligt pris just nu skulle jag tro:sweat:
 
H heimlaga skrev:
Ni var många som inte ville se det. Det blev någon sorts kollektiv förnekelse där alla hjälptes åt att övertyga varandra om att det här inte kan hända.
En klok karl ändrar sig när han har fel. Det är ingen skam att ha haft fel tvärtom skall man vara stolt över sina nya insikter. Nu är det dags att göra det bästa av situationen. Vad har du för möjligheter att antingen elda med ved eller kallställa rum? Hur mycket belysning kan du spara? Går det att få igång en fungerande eldstad innan vintern kommer?
Jag kan stödelda i min täljstensugn, har några m3 ved kvar. Sen kan man såklart sänka/stänga av radiatorn i något rum.

Men har man 250 m2 uppvärmd yta med två tonåringar blir det problematiskt. Även om jag har bergvärme och mestadels treglasfönster förbrukar vi totalt ca 15-16000 kWh. Om vi utför ovanstående åtgärder kanske vi kommer ner till 12-13000 kWh (i bästa fall), men blir ju fruktansvärt dyrt ändå.

Har solpaneler på ingång som ska upp nu under hösten så nästa år kommer kännas bättre. Dessa kommer i teorin ge 12500 kWh.
 
F
G OMathson skrev:
Om du hyr är du väl inte skuldfri, värden har troligen skulder och höjer hyran när energi och räntor går upp.
Sen spelar det nog ingen roll då vi som är skuldfria och äger våra fastigheter med reltativt högt värde kommer bli de som får betala oavsett, varifrån ska pengarna annars tas om inte ifrån de som har? Äganderätten är inget som Sossar och övriga vänstern bryr sig om:thinking:

Alla drabbas ju av inflationen oavsett. De flesta använder el, mat, välfärden, rättsväsendet i viss mån. Både sjukhus, skolor och andra inrättningar blir dyrare. Inte osannolikt att vi ser betydligt högre skatter efter valet.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
G
F Fideliox skrev:
Alla drabbas ju av inflationen oavsett. De flesta använder el, mat, välfärdfärden i viss mån. Både sjukhus, släkolor och andra inrättningar blir dyrare. Inte osannolikt att vi ser betydligt högre skatter efter valet.
Jo så är det och höjda skatter är ju alltid lösningen (för vissa).
Tycker att de som "slarvar bort pengar" borde vara med på tv, tex programmet Lyxfällan, gäller även regeringar som slarvar bort andras pengar.
 
G
M m@nge skrev:
Jag kan stödelda i min täljstensugn, har några m3 ved kvar. Sen kan man såklart sänka/stänga av radiatorn i något rum.

Men har man 250 m2 uppvärmd yta med två tonåringar blir det problematiskt. Även om jag har bergvärme och mestadels treglasfönster förbrukar vi totalt ca 15-16000 kWh. Om vi utför ovanstående åtgärder kanske vi kommer ner till 12-13000 kWh (i bästa fall), men blir ju fruktansvärt dyrt ändå.

Har solpaneler på ingång som ska upp nu under hösten så nästa år kommer kännas bättre. Dessa kommer i teorin ge 12500 kWh.
Blir väl inget från dem förrän till nästa vår så först sex (ca) månaders kostnad (avskrivning/ränta osv) innan någon avkastning över huvud taget.
 
G OMathson skrev:
Blir väl inget från dem förrän till nästa vår så först sex (ca) månaders kostnad (avskrivning/ränta osv) innan någon avkastning över huvud taget.
Nej, de kommer inte ge ngt förrän till våren nästa år. Solpanelerna är också med i kalkylerna om jag ska binda eller köra rörligt? Spelar kanske ingen roll?
 
halper halper skrev:
Fast vad ska man protestera mot? Det finns ju bara två alternativ: högre pris eller ransonering. Det går inte att sänka priset och hålla utbudet konstant. Så var ska man protestera? Och mot vad? Att de som använde lite el förra vintern subventionerade dem som använde mycket, genom det där socialbidraget som delades ut?

I det här läget är det kanske värt att tänka på vad man röstar på. Kolla upp vilka som hade vettiga tankar om energisystemet för 5, 10 och 20 år sedan. Nu till hösten kommer alla partier säga vad folk vill höra, men det intressanta är vilka som inte "inte såg det komma". (Det vill säga såg det komma.)

Att man vägrar att pilla på momsen på både drivmedel och el kanske.

Blir ju bra mycket extra klirr i kassan för staten som dom kan trycka in i deras svarta hål.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
När kan det tänkas komma ngn info om hur det blir med nordstream 1 efter ”underhållet”? Öppnas den upp borde det bli lite billigare eller?
 
Ska vässa mina argument så att jag får med partnern på att minska onödig belysning, tvätta på billiga timmar mm, mm
Något som partnern inte velat bry sig om hittills.

2 i hushållet på 230 kvm.
Förbrukar ca 13000 kWh per år på endast hushållsel.
Uppvärmning och vv via vedanläggning för 31 öre per kWh (köpt björkved, kapad, kluven, hemkörd) Åtgång ca 45000 kWh

Tar ner lite egen klenved ochså för vedspisen och kakelugnen för myseldning.

Men de där 13000 kWh hushållsel, hur mycket borde 2 personer ligga på? Har fört in siffrorna i Greenleyappen och där ser det ut som om vi bara ligger lite över men appen har inte inställning för vv via ved, bara uppvärmning, så det kanske är där felet ligger?
 
john68 john68 skrev:
Ska vässa mina argument så att jag får med partnern på att minska onödig belysning, tvätta på billiga timmar mm, mm
Något som partnern inte velat bry sig om hittills.

2 i hushållet på 230 kvm.
Förbrukar ca 13000 kWh per år på endast hushållsel.
Uppvärmning och vv via vedanläggning för 31 öre per kWh (köpt björkved, kapad, kluven, hemkörd) Åtgång ca 45000 kWh

Tar ner lite egen klenved ochså för vedspisen och kakelugnen för myseldning.

Men de där 13000 kWh hushållsel, hur mycket borde 2 personer ligga på? Har fört in siffrorna i Greenleyappen och där ser det ut som om vi bara ligger lite över men appen har inte inställning för vv via ved, bara uppvärmning, så det kanske är där felet ligger?
Oj det var mkt hushållsel. Vi är fyra personer med 16000 kWh inkl allt. Så jag gissar att hushållselen är ungefär hälften.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.