M m@nge skrev:
Vad är du bunden till för pris i 2 år?
Jag är nog bara "bunden" till E.on, inte priset.. jag var nämligen sen på bollen när det gamla avtalet gick ut så de satte mig på nåt jäkla klimatsmart avtal och förlängde per automatik (till förhöjd kostnad så klart). Det enda de gick med på var att jag band mig till dom i 3 år och då, i bättre tider, valde jag rörligt avtal.
 
M m@nge skrev:
Har kollat de olika avtalen under en tid nu, men tycker priset inte ändras ngt, tänker på de fasta avtalen. När brukar nya priser sättas på tex 1, 2, 3 år?

Priset för 3 årigt avtal ligger på ca 180 öre kWh och i sammanhanget billigt. Kommer världsläget vara oroligt under några år kanske det är värt att binda med längre avtalstider?
1,80 lät lite för bra. Vart hittar du det :surprised:
 
  • Skärmdump från mobil visar elpris för "Elområde 3 Södra Mellansverige, 304,00 öre/kWh
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättespännande att se den gradvisa förändringen i tonen på forumet! Mitt minne är lite skraltigt men förra hösten så började det med diskussioner kring spot-priset och vid det läget var det inget som "gemene man" såg, brydde sig om eller påverkades av. När det sedan började synas på det konsumtionsvägda snittmånadspriset ("rörligt") så var det fler som blandade sig in i diskussionen. Tidvis så fanns det inslag av hånfull skadeglädje från en del personer som tyckte att man fick skylla sig själv för att man inte hade bundit. Redan då påtalades det att den som skrattar först inte nödvändigtvis skrattar bäst, ty skulle det fortsätta på detta vis så skulle naturligtivs det fasta priset påverkas också. Detta avfärdades eller ignorerades, i stort sett.

När nu de som måste binda om sina avtal också får betala högre priset så fastnar skrattet lite i halsen.

Man kan fördröja effekterna, men det är liksom svårt att komma undan att betala vad det kostar...
 
  • Gilla
nissebrun och 11 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
1,80 lät lite för bra. Vart hittar du det :surprised:
Tror han har kollat på att binda i 3 år, där ligger kostnaden idag på 180-190öre.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
1,80 lät lite för bra. Vart hittar du det :surprised:
Elområde Örebro.
 
  • Skärmdump från elskling.se som visar elpriser från olika leverantörer för elområde Örebro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Elområde Örebro.
Hade ju varit något om det inte vore för min bindning till vidriga E.on.. vet just inte hur juridiskt hållbara deras instängningsmetoder är, finns det kryphål och fraser som gör att man ändå har rätten att byta bolag?
 
Vad säger er spåkulor? Kommer världen vara upp o ner under lång tid?

Kommer under hösten/vintern montera solpaneler och även om jag binder till 180 öre kwh kommer jag ju fortfarande kunna sälja till förtjänst och använda det kapitalet för dyrare räkningar under vintern.
 
M m@nge skrev:
Vad säger er spåkulor? Kommer världen vara upp o ner under lång tid?

Kommer under hösten/vintern montera solpaneler och även om jag binder till 180 öre kwh kommer jag ju fortfarande kunna sälja till förtjänst och använda det kapitalet för dyrare räkningar under vintern.
Spåkulor kostar pengar och utgifter är jag mot av princip.
Själv räknar jag med att det tar någonstans mellan 5 och 15 år innan världen blir normal igen och det nya normala blir annorlunda än det gamla.
 
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Spåkulor kostar pengar och utgifter är jag mot av princip.
Själv räknar jag med att det tar någonstans mellan 5 och 15 år innan världen blir normal igen och det nya normala blir annorlunda än det gamla.
Ja det kan dröja länge, sant.

Hur gör du själv? Rörligt?
 
F
M MagHam skrev:
Med aktiva ungdomar i övre tonåren och idrottskläder som ska tvättas osv så räcker inte alltid en tvätt per natt. Går man över till tim-abonnemang så kanske ytterligare en maskin är en bra idé.
Behöver man tvätta efter varje användning? Jag springer 3 gånger i veckan, tvättar de kläderna var tredje månad.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
F
halper halper skrev:
Jättespännande att se den gradvisa förändringen i tonen på forumet

Ja nu är ju 180öre/kwh ett pangpris när man för ett år sedan hade skrattat åt det priset.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Elpriserna hade varit 30 - 50% lägre i område 3&4 om inte S, C och MP lagt ned Ringhals 1&2 enligt energiforsk..
Dessutom avvecklar vi nu de 1,900 små vattenkraftverk för att mp folk på länsstyrelserna inte förstår bättre och kommer att ge bort all billig produktion i norr för att göra stål.

Priserna i område 3 kommer att bli brutala i vinter
10kr + per kw

Inför man inte priskontroll kan det bli en demokratihotande utveckling i Europa. Civil unrest... Då är priskontroll bättre även om man principiellt är emot

Alternativ
Investera i solceller
Investera i flispanna
Hoppas på prisreglering
Sälja och Lämna Europa
 
  • Gilla
  • Haha
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
Man ger inte bort produktion i norr. Man säljer den till samma villkor som till alla andra.

Det är energi vi pratar om inte effekt. Enheten är då kWh.

Om du ska prisreglera, vem ska då bli utan el när den inte räcker?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
.....ge ryssarna stryk så att kriget inte kommer hit.
I Finland vet vi att sånt här kan hända. I Sverige har ni hunnit glömma det.....
Alla svenskar är inte glömska och naiva. Men vi har en verklighetsfrämmande och naiv maktelit.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Allt är Dyrt verkar det nya normala bli i Sverige. Kanske dags att sälja villan när priserna går upp igen och man är klar med renoveringarna….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.