Jag klarar mig. En belåningsgrad 0% på permanentboendet och 40% på fritidshuset samt värmepump dockad med panna för möjlighet att köra ved i värsta fall.
Inom ekonomi brukar planerbarhet vara en parameter man värdesätter högt. Det är därför många affärsuppgörelser är i fastpris eller långa avtal.
Man kan ju alltid raljera över dom som "planerat dåligt" men faktum är att många - med all rätta - inte kunnat räkna med eller förutse hur det skulle bli.
Och ångest är fortfarande inte samma sak som motivation.
Så en gnutta medlidande är alltid klädsamt även om jag är den förste att instämma i att man bör ha en bra marginal och inte leva på gränsen.
 
  • Gilla
Marwie84 och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I storstäderna trumfar nog ökningen i räntekostnad den ökning som energipriser direkt för med sig.

Sthml familj i 8M villa med 5M lån + 2 bilar och 3 barn ser med 1.5% höjd ränta, dubbelt elpris, 50% höjt bensinpris och 10% höjt matpris:

6000 kr mer för lånet
2000kr mer för elen
750kr mer för besinen (om dom foerfarande kör fossilt)
1500kr mer för maten

Låna 200k till för att sänka energin 30% sparar 1000kr/mån till en kostnad av 500kr/mån
Ja det låter riktigt illa. Men du skriver dubbelt elpris. Jag går från 50 öre kwh till 248 öre kwh, det är betydligt mer än en fördubbling. Det är ju denna post som är helt bisarr. Att räntan går upp 1-3% borde vara väntat, men den absurda högre priser för el, inte alls

Tycker synd om de som fortfarande värmer upp huset med direkt el, de kommer få det tufft. Själv skaffade jag bergvärme för 15 år sedan men borde kanske valt pellets istället.

Får hoppas att kriget snart är över (men sannolikt) inte. Hur länge klarar västvärlden att stötta Ukraina och genom det få havererad ekonomi? Moraliskt ska vi naturligtvis fortsätta med det vi gör, men till slut är pengarna slut.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M MagHam skrev:
Jag klarar mig. En belåningsgrad 0% på permanentboendet och 40% på fritidshuset samt värmepump dockad med panna för möjlighet att köra ved i värsta fall.
Inom ekonomi brukar planerbarhet vara en parameter man värdesätter högt. Det är därför många affärsuppgörelser är i fastpris eller långa avtal.
Man kan ju alltid raljera över dom som "planerat dåligt" men faktum är att många - med all rätta - inte kunnat räkna med eller förutse hur det skulle bli.
Och ångest är fortfarande inte samma sak som motivation.
Så en gnutta medlidande är alltid klädsamt även om jag är den förste att instämma i att man bör ha en bra marginal och inte leva på gränsen.
Absolut - det är mycket som blir dyrare just nu - inte bara el. Skulle man råka ut för sjukdom eller arbetslöshet kan du det ställa till det såklart. Även för den som varit förutseende och inte grävt pool utan istället investerat i lägre driftkostnader
 
Attitudeswe
M m@nge skrev:
Ja det låter riktigt illa. Men du skriver dubbelt elpris. Jag går från 50 öre kwh till 248 öre kwh, det är betydligt mer än en fördubbling. Det är ju denna post som är helt bisarr. Att räntan går upp 1-3% borde vara väntat, men den absurda högre priser för el, inte alls

Tycker synd om de som fortfarande värmer upp huset med direkt el, de kommer få det tufft. Själv skaffade jag bergvärme för 15 år sedan men borde kanske valt pellets istället.

Får hoppas att kriget snart är över (men sannolikt) inte. Hur länge klarar västvärlden att stötta Ukraina och genom det få havererad ekonomi? Moraliskt ska vi naturligtvis fortsätta med det vi gör, men till slut är pengarna slut.
Elen kostar bara 250öre om man måste försäkra sig med fastpris. Kör man timmdebitering och kan tänka sig offra komfort istället för pengar så blir det sannolikt billigare. Skulle det bli betydligt dyrare än 2.5kr så går nog elbolaget som lovat fastpris i KK ändå och du får betala anvisat pris istället...

Elen kommer bara vara dyr 2-3 år sen är marknaden ikapp och har smällt upp ny kraftproduktion.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Ja det låter riktigt illa. Men du skriver dubbelt elpris. Jag går från 50 öre kwh till 248 öre kwh, det är betydligt mer än en fördubbling. Det är ju denna post som är helt bisarr. Att räntan går upp 1-3% borde vara väntat, men den absurda högre priser för el, inte alls

Tycker synd om de som fortfarande värmer upp huset med direkt el, de kommer få det tufft. Själv skaffade jag bergvärme för 15 år sedan men borde kanske valt pellets istället.

Får hoppas att kriget snart är över (men sannolikt) inte. Hur länge klarar västvärlden att stötta Ukraina och genom det få havererad ekonomi? Moraliskt ska vi naturligtvis fortsätta med det vi gör, men till slut är pengarna slut.
Hellre utfattig hemma än utfattig i koncentrationsläger i Sibirien.

Vi är tvungna att rida ut den här stormen. För att klara det måste vi göra det tillsammans. Hjälpas åt och försöka se till att alla har bostad och värme nödvändiga kläder och sjukvård och att produktionen hålls igång och byggs ut. Stöda Ukraina med allt de behöver för att ge ryssarna stryk så att kriget inte kommer hit.
I Finland vet vi att sånt här kan hända. I Sverige har ni hunnit glömma det. Det här är orsaken till att jag i många år har förespråkat vedeldning och självdragsventiation i måttligt stora hus där onödiga rum går att mer eller mindre kallställa.
 
  • Gilla
RoedeOrm och 19 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Elen kostar bara 250öre om man måste försäkra sig med fastpris. Kör man timmdebitering och kan tänka sig offra komfort istället för pengar så blir det sannolikt billigare. Skulle det bli betydligt dyrare än 2.5kr så går nog elbolaget som lovat fastpris i KK ändå och du får betala anvisat pris istället...

Elen kommer bara vara dyr 2-3 år sen är marknaden ikapp och har smällt upp ny kraftproduktion.
Ja den ”försäkringen” är dyr, fyrdubblad sen 2021, vilket är snudd på hysteriskt. Men det jag vill komma till att ett av världens rikaste länder har en befolkning som måste offra komfort, ransonera för att klara sig. Hur går det med resten av världen med betydligt sämre förutsättningar?

Detta har jag inte hört ngn politiker ens pratat om den senaste tiden, det i sig är oroväckande. Om inte ens de kan försöka bringa lugn så vet jag inte vem som kan?
 
H heimlaga skrev:
Hellre utfattig hemma än utfattig i koncentrationsläger i Sibirien.

Vi är tvungna att rida ut den här stormen. För att klara det måste vi göra det tillsammans. Hjälpas åt och försöka se till att alla har bostad och värme nödvändiga kläder och sjukvård och att produktionen hålls igång och byggs ut. Stöda Ukraina med allt de behöver för att ge ryssarna stryk så att kriget inte kommer hit.
I Finland vet vi att sånt här kan hända. I Sverige har ni hunnit glömma det. Det här är orsaken till att jag i många år har förespråkat vedeldning och självdragsventiation i måttligt stora hus där onödiga rum går att mer eller mindre kallställa.
Problemet är att ryssarna kan hålla på länge, de har ju så att säga fotfolk som ställer upp. Vart går gränsen till att ställa ultimatum, nu får det räcka.
 
Attitudeswe
M m@nge skrev:
Problemet är att ryssarna kan hålla på länge, de har ju så att säga fotfolk som ställer upp. Vart går gränsen till att ställa ultimatum, nu får det räcka.
Vill vi alls ha tillbaka flödena av fossil energi?
 
ha tillbaka?
klart som fan.
Och med råge, nivåer som vi aldrig sett för så bränslet enbart kostar 5 kr..
 
M m@nge skrev:
Problemet är att ryssarna kan hålla på länge, de har ju så att säga fotfolk som ställer upp. Vart går gränsen till att ställa ultimatum, nu får det räcka.
Då så många ryska soldater är döda att ryska folket också tycker att det får räcka. Då kan vi gemensamt ställa ultimatum åt Putin och då kan han gå med på det....... i allra bästa fall kan ryska folket ta hand om Putin och hans oligarkgäng på sådant vis att ingen ser dem i livet igen.
Om vi låter Putin&co ta Ukraina så blir det först folkmord och flyktingströmmat och sedan gör Putin om manövern i nästa land. Jag betalar hellre för hjälp till Ukraina i dag än slåss och dör vid fronten i Finland om 5 år.
 
  • Gilla
  • Älska
RoedeOrm och 19 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
ha tillbaka?
klart som fan.
Och med råge, nivåer som vi aldrig sett för så bränslet enbart kostar 5 kr..
Då blir du tvungen att skaffa fram en eller kanske två planeter till. Dels för att få tillgång på mer olja och dels för att ha en reservplanet att fly till då klimatet går över styr totalt.
 
  • Gilla
Landbogården och 13 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då blir du tvungen att skaffa fram en eller kanske två planeter till. Dels för att få tillgång på mer olja och dels för att ha en reservplanet att fly till då klimatet går över styr totalt.
alla sitter inte och kramar Greta bibeln och håller hand med vänstern..
Vissa av oss vet bättre och det finns tillgångar så det räcker ett bra tag till.
redan 2009 fastslog forskare att olja kommer aldrig att ta slut.
Och att vi har minst 80 år kvar av den olja vi pumpar upp idag dvs den av fossiler.
Men den moderna oljan kommer inte därifrån och kan framställas mycket lättare och över hela världen...

Men sitt och lyssna på samma tugg som vänstern med miljönissar gjort sedan 60 talet.. Sedan fick man höra under 70 talet.. att jorden skulle gå under... sen 80..sen 90.. sen 2000 talet... osv... nä bara rappakalja..
 
Redigerat:
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
RoedeOrm och 8 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Alltså vad säger våra makthavare om denna hemska situation? Vad kan de göra?

Jag tänker att det är helt bisarrt att man får elräkningar om ca 40k/år om man väljer ett fast ettårigt avtal, lite lägre med tvåårigt avtal.

Världsläget är naturligtvis som det är, men detta kommer ju haverera många villaägares ekonomi, även andra. Lägg därtill högre räntor och betydligt dyrare livsmedel.

Om detta kommer fortsätta har vi ett helt annat land 2023, flera som fått i personlig konkurs, arbetslöshet, psykisk ohälsa etc.

Ursäkta mina ”stora växlar”, men det hela är ju som en mardröm. Ett av världens rikaste land har en befolkning som behöver ransonera elkonsumtionen, alltså kraftigt förändra elanvändningen osv. Lägg där till att vi redan är extremt hårt beskattade.
Du drar absolut inte på för stora växlar.. själv hade jag en elräkning på ca 7000kr som damp ner i januari, då var mitt månadsrörliga pris från E.on satt till 1,49kr/kWh (exkl. allt annat) och kåken drog exakt 2032kWh under december när det var lagom kallt hela den månaden här i Mellansverige. Skulle jag lyckas ändra till fast pris från E.on nu (är tyvärr bunden i 2 år till..) så är priset över 3kr/kWh i SE3 och då är det ju bara att börja förbereda sig på dubbla räkningarna kontra förra året. 40000kr per år räcker inte på långa vägar..
 
  • Gilla
per-o
  • Laddar…
Har kollat de olika avtalen under en tid nu, men tycker priset inte ändras ngt, tänker på de fasta avtalen. När brukar nya priser sättas på tex 1, 2, 3 år?

Priset för 3 årigt avtal ligger på ca 180 öre kWh och i sammanhanget billigt. Kommer världsläget vara oroligt under några år kanske det är värt att binda med längre avtalstider?
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Du drar absolut inte på för stora växlar.. själv hade jag en elräkning på ca 7000kr som damp ner i januari, då var mitt månadsrörliga pris från E.on satt till 1,49kr/kWh (exkl. allt annat) och kåken drog exakt 2032kWh under december när det var lagom kallt hela den månaden här i Mellansverige. Skulle jag lyckas ändra till fast pris från E.on nu (är tyvärr bunden i 2 år till..) så är priset över 3kr/kWh i SE3 och då är det ju bara att börja förbereda sig på dubbla räkningarna kontra förra året. 40000kr per år räcker inte på långa vägar..
Vad är du bunden till för pris i 2 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.