M Manfreds skrev:
Haha ok. Jag noterar att du dissar ledningsrättslagen. Tidigare i tråden har du ändå gjort en hel del uttalanden (mestadels felaktiga) om just ledningsrättslagen. Jag är en förespråkare för gällande lag, speciellt ledningsrättslagen faktiskt, eftersom den tillgodoser både enskilda och allmänna intressen och minimerar situationer som denna. Så jag antar att vi inte kommer längre.
Jag dissar inte lagen var får du det ifrån?
Jag hade bara önskat att du kunde prestera lite mer än att länka till lagen. Eftersom du vill få det att låta som att du har sån pejl på det hela det var att du hade någonting att komma med. förarbetet till lagen hade varit nått att länka till det ihop med lagen så kan man få en känsla om vad som gäller.
Om det hade varit en så bra lag så borde den inte godkänna en redan befintlig stolpe.
Dessutom borde den inte kunna tvinga någon att ge med sig. Eftersom allmänhetens intresse väger tyngre än ditt intresse. Jag undrar om du verkligen läst den? Den kan tvinga av dig delar av din mark, så länge det gynnar allmänheten. Vad du tycker är oväsentligt.
Nu är detta väldigt extremt, jag vet. Men det är för att visa att din favvolag inte är så snäll.
 
tveksamt tveksamt skrev:
För att den otillåtet står på någon annans fastighet.?
Med samma resonemang då, om jag knallar in på din fastighet och smäller upp en stolpe, får jag då sedan fortsätta gå dit och skruva upp saker i stolpen? Bygga mig en trädkoja i den kanske?

Som sagt, med vilken rätt får de göra det bara för att de äger stolpen när den inte får stå där den står på någon annans mark?
Jag ger upp helt enkelt.
 
När ni har bestämt hur ni vill bebygga tomten så ska ni be dem flytta ledningarna så de inte är i vägen för er. Jag har svårt att se att de kan hävda att ni ska betala flytt av deras ledningar med tillbehör när de inte kan visa att de har rätt att ha dem där. Upplever att bolag är tillmötesgående och försöker rätta till sina misstag. Så stå på er och ta inte den kostnaden.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag dissar inte lagen var får du det ifrån?
Jag hade bara önskat att du kunde prestera lite mer än att länka till lagen. Eftersom du vill få det att låta som att du har sån pejl på det hela det var att du hade någonting att komma med. förarbetet till lagen hade varit nått att länka till det ihop med lagen så kan man få en känsla om vad som gäller.
Om det hade varit en så bra lag så borde den inte godkänna en redan befintlig stolpe.
Dessutom borde den inte kunna tvinga någon att ge med sig. Eftersom allmänhetens intresse väger tyngre än ditt intresse. Jag undrar om du verkligen läst den? Den kan tvinga av dig delar av din mark, så länge det gynnar allmänheten. Vad du tycker är oväsentligt.
Nu är detta väldigt extremt, jag vet. Men det är för att visa att din favvolag inte är så snäll.
Ledningsrättslagen är en AVVÄGNING. Har du ens läst mina inlägg eller villkor för upplåtelse ledningsrätt? Det finns tvångsmedel OCH skyddsregler, det är ingen ovillkorlig rätt att ta vilket område som helst i anspråk. För att hjälpa dig kommer jag kopiera två paragrafer som skulle aktualiseras om ansökan om ledningsrätt blir aktuellt. Jag är inte säker på att polletten kommer att trilla ner men läs igenom iaf.

6 § Ledningsrätt får ej upplåtas, om ändamålet lämpligen bör tillgodoses på annat sätt eller olägenheterna av upplåtelsen från allmän eller enskild synpunkt överväger de fördelar som kan vinnas genom den.
9 § Inom område som inte omfattas av detaljplan, får ledningsrätt inte upplåtas om upplåtelsen skulle försvåra områdets ändamålsenliga användning, föranleda olämplig bebyggelse eller motverka lämplig planläggning av området.

Jag ska nu avslöja min bedömning i klartext. Utifrån vad TS beskriver verkar 6 § ej uppfylld, det är en för stor olägenhet på TS fastighet och det bör finnas lämpligare placering. Det strider mot 9 § eftersom det hindrar ändamålsenlig användning, dvs bostad vilket är beviljat. Med reservation för att vi inte vet de exakta förhållandena.

Ett exempel på att ledningsrätt inte beviljas ovillkorligen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag ger upp helt enkelt.
Du har med andra ord misslyckats.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att "såga ner stolphelvetet" kommer klassas som skadegörelse och kommer bara bli dyrt för ts.. vill man bygga på platsen så är det ju inte skitsvårt att gissa vem som sågat av den och kostnaden för reparationer och akut utryckning läggs till på ts faktura... det syns skillnad på stolpar som blåser av och dom som man sågar ner..
Nu är rättsläget i dagsläget lite annorlunda än vad du tänker dig.
Att gissa vem som tagit ner stolpen håller inte i en domstol, särskilt inte med tanke på hur lått personer som med vanligt sunt förnuft skulle hänga i galgen, istället blir lättvindigt frisläppta för att bevisläget inte varit tillräckligt vattentätt.
Dessutom går det säkert att få någon att för en mindre summa pengar sköta det.
 
A AndersS skrev:
Därför att det är så beslutat, likväl som andra viktiga samhällsfunktioner inom privat näringsliv.;)
Tanken med privatiseringar var ju att det skulle uppstå fler alternativ och därmed mer konkurrens och lägre kostnader.
Inte monopolställningar och hutlösa kostnader, där abonnenterna får betala elnäten flera gånger om.
 
  • Gilla
arktos
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag ger upp helt enkelt.
Det är nog bäst när du ändå inte kan svara på en enkel fråga.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Jo Energibolaget uttrycker att "ni kommer inte ha möjlighet att bygga altan eller garage då de kommer vara i vägen för både de nedgrävna ledningarna samt luftledningen"

Finns absolut inget servitut eller ledningsrätt eller någonting. Energibolaget uttrycker "vi har inga problem med att ha kvar stolpen med alla ledningar på er tomt, så om ni vill ha bort allt detta så får ni bekosta det själv".
En tolkning av det påståendet skulle kunna var att man gör flytten själv.

Sedan kan jag undra hur du/ni fått bygglov av kommunen när energibolaget kommer med en massa påståenden om i dagsläget ganska självklara tillbehör till ett hus.
 
M Manfreds skrev:
Att det inte finns någon inskriven rättighet på er fastighet betyder inte nödvändigtvis att den är uppförd utan rättighet. Det finns en jäkla massa gamla oinskrivna rättigheter och nyttjanderättsavtal. De kan även vara gamla muntliga avtal. Om er fastighet är avstyckad fortsätter sådana rättigheter att gälla, även om Lantmäteriet tex missat att "flytta med" rättigheten till er fastighet. Ni kan ju testa att driva frågan, men det allra troligaste är att den är uppförd i samförstånd.
Kan man förmoda att förekomsten av stolpen påverkat markpriset så att tomten var mycket billigare än vad den annars skulle ha kostat?
Björn Dahlroth
 
M Manfreds skrev:
Ledningsrättslagen är en AVVÄGNING. Har du ens läst mina inlägg eller villkor för upplåtelse ledningsrätt? Det finns tvångsmedel OCH skyddsregler, det är ingen ovillkorlig rätt att ta vilket område som helst i anspråk. För att hjälpa dig kommer jag kopiera två paragrafer som skulle aktualiseras om ansökan om ledningsrätt blir aktuellt. Jag är inte säker på att polletten kommer att trilla ner men läs igenom iaf.

6 § Ledningsrätt får ej upplåtas, om ändamålet lämpligen bör tillgodoses på annat sätt eller olägenheterna av upplåtelsen från allmän eller enskild synpunkt överväger de fördelar som kan vinnas genom den.
9 § Inom område som inte omfattas av detaljplan, får ledningsrätt inte upplåtas om upplåtelsen skulle försvåra områdets ändamålsenliga användning, föranleda olämplig bebyggelse eller motverka lämplig planläggning av området.

Jag ska nu avslöja min bedömning i klartext. Utifrån vad TS beskriver verkar 6 § ej uppfylld, det är en för stor olägenhet på TS fastighet och det bör finnas lämpligare placering. Det strider mot 9 § eftersom det hindrar ändamålsenlig användning, dvs bostad vilket är beviljat. Med reservation för att vi inte vet de exakta förhållandena.

Ett exempel på att ledningsrätt inte beviljas ovillkorligen.
Sin slutsats är intressnt. Men har du läst några domar eller artiklar i ämnet som stödjer din slutsats? Eller bygger den enbart på lagen?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det är nog bäst när du ändå inte kan svara på en enkel fråga.
Du får skruva skruvar i en elstolpe.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sin slutsats är intressnt. Men har du läst några domar eller artiklar i ämnet som stödjer din slutsats? Eller bygger den enbart på lagen?
Jag nöjer mig med att utgå från lagtexten här.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du får skruva skruvar i en elstolpe.
En gång till då, enligt vilken rätt/lag får man skruva upp saker i en stolpe som olovligt står på någon annans mark?
 
tveksamt tveksamt skrev:
En gång till då, enligt vilken rätt/lag får man skruva upp saker i en stolpe som olovligt står på någon annans mark?
Om frågan nu är så viktig för dig, starta en egen tråd. Jag hat inte angagerat mig i frågan om skruvar i olagligt placerade stolpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.