Bananskalare Bananskalare skrev:
Du verkar vara påläst i vad som brukar godkännas... Eftersom jag är lat, har du någon vettig källa?
Ledningsrättslagen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
frågeställningen var specifikt om ledningsrätt. Där jag rättade dig. Ledningsrätten gäller för alltid. Att den kan ändras är inte samma sak att den inte gäller för alltid. Så det är ointressant i frågeställningen. Jämför med körkortet, det gäller för alltid. Om du inte bryter mot lagen förstås. Ett servitut gäller för alltid. Eller fram tills det ändras. Utgångspunkten är att det gäller evigt.
Att det kan ändras är väl bara positivt.
Om man håller på och bildar en ledningsrätt. Så finns den inte ännu. Och kan därför inte blandas in i en färdig ledningsrätt.
Då återstår frågan om vad du rättade mig gällande? Jag har aldrig påstått att ledningsrätt inte gäller ’för alltid’ om en sådan rättighet bildats av en lantmäterimyndighet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Ledningsrättslagen.
Den visar inte hur domstolarna tänker. Utan den är väldigt allmänt skriven.
Jag brukar gilla domar för att veta hur domstolen tänker, När det gäller ledningsrätten är det ännu viktigare.
Ibland kan även tidningar ge ledtrådar
 
TS kände till stolpen när hon köpte tomten och räknade med, efter att ha gjort lite efterforskning och inte funnit något avtal, att det skulle gå att kräva flytt. Helt trivialt verkar detta inte vara.

Några highlights från tråden är väl att:

* Kolla med de grannar som har elmatning från stolpen om de har servitut
* Om markägaren förespeglat att en flytt skulle gå att fixa kan man ju ta upp delning av kostnaden med markägaren om man känt sig vilseledd
* Aldrig fel att begära ut ett P2-underlag (flera andra i tråden har hänvisat till lägre kostnader på annat håll)
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
L Langed100 skrev:
Då återstår frågan om vad du rättade mig gällande? Jag har aldrig påstått att ledningsrätt inte gäller ’för alltid’ om en sådan rättighet bildats av en lantmäterimyndighet.
Det här hittade jag
"Många elbolag trodde förr att dom via elnätsavtalet fick rättighet för all framtid vilket är fel då det är avtal kopplade till den person som skrev på det avtalet och inte har"
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
B Beape skrev:
TS kände till stolpen när hon köpte tomten och räknade med, efter att ha gjort lite efterforskning och inte funnit något avtal, att det skulle gå att kräva flytt. Helt trivialt verkar detta inte vara.

Några highlights från tråden är väl att:

* Kolla med de grannar som har elmatning från stolpen om de har servitut
* Om markägaren förespeglat att en flytt skulle gå att fixa kan man ju ta upp delning av kostnaden med markägaren om man känt sig vilseledd
* Aldrig fel att begära ut ett P2-underlag (flera andra i tråden har hänvisat till lägre kostnader på annat håll)
Glöm inte bort de som föreslår att såga ner stolpen själv
 
kfm kommer inte ta tag i ärendet.
Att såga ner är riktigt korkat att föreslå.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det här hittade jag
"Många elbolag trodde förr att dom via elnätsavtalet fick rättighet för all framtid vilket är fel då det är avtal kopplade till den person som skrev på det avtalet och inte har"
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det här hittade jag
"Många elbolag trodde förr att dom via elnätsavtalet fick rättighet för all framtid vilket är fel då det är avtal kopplade till den person som skrev på det avtalet och inte har"
Jag förstår, du tänkte lite fel bara. För du påstår väl inte att ett elbolag kan få ledningsrätt via ett elnätsavtal utan att lantmäterimyndigheten bildat den.
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
kfm kommer inte ta tag i ärendet.
Hur kom du fram till det?
Det är ju en viktig funktion hos Kfm. Jag har begärt handräckning av Kfm i ett annat ärende. Har man torrt på fötterna så gör de jobbet.

Både TS och elstolpeägaren och dessutom förre markägaren säger ju att det inte finns något avtal som säger att stolpen skall få finnas där.

Låter som ett enkelt case som Kfm kan ta tag i. Kfm tar dessutom sina omkostnader från elstolpeägaren i detta fallet.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den visar inte hur domstolarna tänker. Utan den är väldigt allmänt skriven.
Jag brukar gilla domar för att veta hur domstolen tänker, När det gäller ledningsrätten är det ännu viktigare.
Ibland kan även tidningar ge ledtrådar
Domstolen utgår ju från ledningsrättslagen. Börja med att läsa villkor för upplåtelse 6-11 §§. Behöver du mer får du söka på rättsfall rörande 6 och 9 §§ framförallt. Vi vet ju inte exakt placering av aktuell ledning men TS beskriver det som att den är placerad i mitten på fastigheten. Notera att tillåten markanvändning för denna fastighet är bostad.

Folk verkar ha en tro om att ledningshavare har en ovillkorlig rätt till ledningsrätt men så är det inte. Om sträckan ledningshavaren ansökt om inte är lämplig kan ledningshavaren välja att yrka en annan sträckning, om inte ställs förrättningen in. I det här fallet hade det inte haft någon annan innebörd än just det. Övriga fastigheter blir inte utan el eftersom det är nätägarens skyldighet att leverera elen. Finns det inget avtal kommer Lantmäteriet inte heller att beröra den befintliga ledningen, det är en civilrättslig tvist mellan ledningshavaren och fastighetsägaren.
 
Hej de får inte ha stolpe/el i mark utan servitut. Helt olagligt här i roslagen får de flytta gratis tar lite tid bara. Stå på er ta in jurist så löser de sig
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis styckat av och köpt en tomt. På tomten står det en elstople med både neddragna elledningar i marken (till två hushåll) samt en luftledning till stolpen.

Sandviken Energi har inte rätt till stolpen, varken nyttjanderätt, servitut, ledningsrätt eller annat typ av avtal.

Vi har fått beviljat bygglov samt startbesked.

Nu vill vi ha bort stolpen men de säger att vi behöver bekosta flytten trots att de inte har några rättigheter till att ha stolpen där?!

Vi har fått en offert på 146 650kr för att flytta allt detta. När vi begär att få offerten med specifika detaljer om vad saker kostar så har vi fått svar på detta i ett mail "Arbete (montörstid, montage, beredning, arbetsledning, rasering) 61 914 kr, Maskin (grävning, linjearbete för rasering) 23 214 kr, Material (kabel, kabelskåp, apparater, massor, m.m.) 45 301 kr, Övrigt (transport, lastning, lastbil) 16 221 kr" är det ens ok att de skickar detta som deras "offert med detaljerad specifikation"?
 
TRJBerg
Hur det än är blir det intressant hur det slutar. Om nu TS återkommer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Domstolen utgår ju från ledningsrättslagen. Börja med att läsa villkor för upplåtelse 6-11 §§. Behöver du mer får du söka på rättsfall rörande 6 och 9 §§ framförallt. Vi vet ju inte exakt placering av aktuell ledning men TS beskriver det som att den är placerad i mitten på fastigheten. Notera att tillåten markanvändning för denna fastighet är bostad.

Folk verkar ha en tro om att ledningshavare har en ovillkorlig rätt till ledningsrätt men så är det inte. Om sträckan ledningshavaren ansökt om inte är lämplig kan ledningshavaren välja att yrka en annan sträckning, om inte ställs förrättningen in. I det här fallet hade det inte haft någon annan innebörd än just det. Övriga fastigheter blir inte utan el eftersom det är nätägarens skyldighet att leverera elen. Finns det inget avtal kommer Lantmäteriet inte heller att beröra den befintliga ledningen, det är en civilrättslig tvist mellan ledningshavaren och fastighetsägaren.
jo men du missar poängen... lagen är väldigt allmänt hållen. istället för att diskutera poängen med lagen som jag redan dissat, varför fortsätta? har du inget att hänvisa till säg det istället
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
jo men du missar poängen... lagen är väldigt allmänt hållen. istället för att diskutera poängen med lagen som jag redan dissat, varför fortsätta? har du inget att hänvisa till säg det istället
Haha ok. Jag noterar att du dissar ledningsrättslagen. Tidigare i tråden har du ändå gjort en hel del uttalanden (mestadels felaktiga) om just ledningsrättslagen. Jag är en förespråkare för gällande lag, speciellt ledningsrättslagen faktiskt, eftersom den tillgodoser både enskilda och allmänna intressen och minimerar situationer som denna. Så jag antar att vi inte kommer längre.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
varför skulle han inte få skruva i skruvar i stolpen? eller hänga en kabel i den?
Stolpen är inte en vanlig stolpe utan den tillhör elbolaget.
För att den otillåtet står på någon annans fastighet.?
Med samma resonemang då, om jag knallar in på din fastighet och smäller upp en stolpe, får jag då sedan fortsätta gå dit och skruva upp saker i stolpen? Bygga mig en trädkoja i den kanske?

Som sagt, med vilken rätt får de göra det bara för att de äger stolpen när den inte får stå där den står på någon annans mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.