H heimlaga skrev:
Stora problemet är att många är så fastlåsta i konsumtionstänkandet att ökad konsumtion är bättre så när de möter en resurskris får de för sig att konsumera sig ur den också.
Ett grundfel är att man fortfarande mäter framgång i hur stor BNP ett land har.

Man borde mäta i hur bra välstånd man har, bra skola, sjukvård och boendestandard. Utifrån så lågt resursutnyttjande som möjligt.

Jag är för att ha låga handelshinder, men samtidigt är jag orolig över det beroende vi har till att köpa både produkter och insatsvaror från låglöneländer. Se bara vad som händer om ett land stänger sin export.

Men, Sverige är nog fortfarande ett bra land sett ur innovationsperspektiv, vårt klimat stimulerar att ägna sig åt lagom mängd "hjärnarbete" - är det för varmt så orkar man inte göra det. För vår storlek har vi mycket framträdande teknoligi på både IT / spel / fordon / flyg / medicinteknik. Bland de länder med högst andel elbilar. Ett iallafall historiskt väl utbyggt kraftnät.

Det finns dock stora utmaningar framför oss, och hur vi hanterar elen är en viktig faktor. Att värma våra hus och transportera oss i det relativt glesbefolkade landet är utmaningar vi har men som också kan göra oss bättre på att vässa tekniken kring detta. Ser man det som en utmaning så kan vi se till att ligga långt fram på det området.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag köper elbil då priset faller under 100,000 SEK för en begagnad och tekniken är såpas utvecklad att batterierna håller längre än dagens. Jag gissar det blir att köra min 07a diesel tills den stärvar.
Hur länge håller dagens batterier?
 
MB77 MB77 skrev:
Hur länge håller dagens batterier?
Batterierna håller nog längre än kamkedjan eller kopplingen i en fossilbil, dvs två saker som (när de går sönder) gör att fossilbilar skrotas när de är 10-15 år gamla. :)

Hur länge de har samma räckvidd som nya är en annan fråga, men sannolikt nog bra räckvidd för en begagnad bil.

Förutom nu under Putinpriset på bensin så har det gått att få en beg elbil för under 100.000, nu ligger väl de "vettiga" småbilarna med 20+ mil range på under 200.000. Eftersom det säljs 30-50% elbilar just nu kommer det finnas många att välja på om 5 år.
DennisCA DennisCA skrev:
Jag köper elbil då priset faller under 100,000 SEK för en begagnad och tekniken är såpas utvecklad att batterierna håller längre än dagens. Jag gissar det blir att köra min 07a diesel tills den stärvar.
En 07 diesel rasar snart partikelfilter och soppapump på och snart kostar dieseln 30kr/l så det inte är värt att lägga pengar att reparera en gammal surdiesel, så du kan vara lugn Dennis att du snart kan få köra elbil. :D ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Inget partikelfilter i min bil iallafall och dieseln har gått ner. Bara några hundra km kvar till 400,000km, gissar det blir 500,000 innan den byts ut.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Inte skrotar man en fossilbil för att kamkedjan eller kopplingen behöver bytas om bilen annars är i hyggligt skick. Inte folk jag känner i alla fall.
Det är ofta i det skedet som vanligt folk köper en bil.

Min nya dieselbil (årsmodell 05) som jag köpte i vintras behöver ny kamkedja inom ett par år. Troligen blir det ny oljepump och kanske nya lager på samma gång när oljetråget är öppet. Jag räknar kallt med att köra med den i minst 10 år innan nästa bilbyte.
Gamla bilen började komma nära andra kamkedjebytet när jag sålde den och köparen har inga planer på att skrota den. I förrgår var han hit och hämtade nästan hela mitt gamla reservdelslager. Bara reservmotorn blev kvar och den skall han hämta så fort jag har motorrenoverat traktorn så vi kan lasta bilmotorn utan att bära ihjäl oss.

Jag ser det som osannolikt att man inom 10 år kommer att kunna köpa en fungerande elbil för 2000 euro med batterier som antingen går att byta billigt eller som håller i 10 år till. Innan fungerande elbilar i den prisklassen finns står valet mellan fossilbil eller gengas eller att sluta arbeta och gå på bidrag. Man kan inte betala pengar som inte finns och man skall inte ta lån som man inte kan betala.
Blir det lagtvång på elbil blir det en gammal Perkins ur en skrotad skördetröska som står på en släpkärra och driver en generator som kontinuerligt matar en elbil med slutkörda batterier. Eller så skall hantverkarlönerna höjas rejält.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Biogasen tror jag på, nästa bil blir en biogasare, eller så gör jag en egen konvertering. Biogasen skapas lokalt av eget avfall så det är väl så framtidssäkert som det kan bli, och tankstationer finns.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Biogasen tror jag på, nästa bil blir en biogasare, eller så gör jag en egen konvertering. Biogasen skapas lokalt av eget avfall så det är väl så framtidssäkert som det kan bli, och tankstationer finns.
Jag har haft en gasbil, det är inget fel med det, men tankarna är små och dessutom måste allt testas efter X år så att idag plockar nog många bort tankarna och konverterar till bensin eller skrotar. Du kan säkert köpa en sån bil för peanuts. Jag hade den som förmånsbil för 6-7 år sen eller nåt sånt och det var otroligt billigt ägande. Miljömässigt är biogas som du skriver extremt bra mot att rötgasen bara går ut i atmosfären...

Eller en gammal saab som man kör på etanol, om de inte är biopower från början så är det enkelt att konvertera. Men det spar man i dagsläget inga pengar på, men bra för miljön... Dieseln går ju köra på HVO, jag tankade det ett par gånger när jag hade dieselbil, men det sparar heller inga pengar utan är väl för att man vill få bättre miljösamvete...
 
H heimlaga skrev:
Inte skrotar man en fossilbil för att kamkedjan eller kopplingen behöver bytas om bilen annars är i hyggligt skick. Inte folk jag känner i alla fall.
Det är ofta i det skedet som vanligt folk köper en bil.
Så här, de som kan meka själv kan hålla liv i en gammal bil, om den är gammal nog, nu pratar vi nästan 20 år gamla bilar och de var enklare att hålla ordning på själva. Om vi tar en "ny" dieselbil så tror jag inte alls på att hålla den vid liv länge, det är för mycket som kommer gå sönder, sen kan man välja att bypassa all efterbehandling och avgasrening men det tycker jag känns fel.

Om man ska lämna in en bil för kopplingsbyte eller kamkedjebyte blir räkningen ofta på 15-30.000 kr (med storstadspriser). Är då däcken dåliga, rosten börjat komma osv så skrotas bilarna nog ofta, eller säljs till någon som kan reparera själv. Därav att många jättefina bilar skrotas. Om man har en bil där kamkedjan rasslar så lär man inte laga ACn eller byta kopplingen utan skrota bilen. Var gränsen går i ålder vet jag inte. Det handlar väl om vad andra bilar av samma modell är värda. Sen är det olika lätt att byta kamkedja (eller kamrem för all del) - på vissa bilar är det görbart, andra är det ett jättejobb.

Som jag förstår kan man i Norge köpa tex en Nissan Leaf för under 30.000 kr, det är ingen fantastisk räckvidd på dem, men det visar att elbilar inte kommer ha en väldigt annorlunda värdeminskningskurva än fossilbilar.
 
J JohanLun skrev:
Batterierna håller nog längre än kamkedjan eller kopplingen i en fossilbil, dvs två saker som (när de går sönder) gör att fossilbilar skrotas när de är 10-15 år gamla...
Jag har uteslutande kört bilar med kamkedja, 6st har var minst 10år gamla när jag köpte dem och de flesta hade gått över 35k mil när jag sålde dem (rekordet var nog 42k). Ingen behövt byta kamkedja eller koppling.

Väl omhändertagen håller en kamkejda bilen ut om den inte är felkonstruerad.

De där lakritsremmarna däremot har jag bytt otaliga....
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har uteslutande kört bilar med kamkedja, 6st har var minst 10år gamla när jag köpte dem och de flesta hade gått över 35k mil när jag sålde dem (rekordet var nog 42k). Ingen behövt byta kamkedja eller koppling.

Väl omhändertagen håller en kamkejda bilen ut om den inte är felkonstruerad.

De där lakritsremmarna däremot har jag bytt otaliga....
Tyvärr verkar rätt många kamkedjor idag vara felkonstruerade, eller bilarna servats för sällan. Men jag har också haft gamla bilar med kamkedja som aldrig behövts bytas. Dock, det är en faktor som gör att när några sådana dyra jobb som de flesta inte klarar av själva köas upp så är det ingen ide att reparera nåt dyrt på bilen i övrigt, då det även på bra konstruerade och underhållna bilar är nånstans 40k mil de har som bortre gräns innan man bör byta preventivt. Men, ja, behöver de bytas innan 30k är de väl att klassas som ett "fel".

Förutom på audi (och några till) är väl kamremsbyte ett jobb som ofta kostar ett par tusen. Det är det oftast värt att kosta på en bil. Men när notan är 15.000 eller mer så är det nog många som gör sig av med bilen om den är 10 år gammal.
 
J JohanLun skrev:
Tyvärr verkar rätt många kamkedjor idag vara felkonstruerade, eller bilarna servats för sällan. Men jag har också haft gamla bilar med kamkedja som aldrig behövts bytas. Dock, det är en faktor som gör att när några sådana dyra jobb som de flesta inte klarar av själva köas upp så är det ingen ide att reparera nåt dyrt på bilen i övrigt, då det även på bra konstruerade och underhållna bilar är nånstans 40k mil de har som bortre gräns innan man bör byta preventivt. Men, ja, behöver de bytas innan 30k är de väl att klassas som ett "fel".

Förutom på audi (och några till) är väl kamremsbyte ett jobb som ofta kostar ett par tusen. Det är det oftast värt att kosta på en bil. Men när notan är 15.000 eller mer så är det nog många som gör sig av med bilen om den är 10 år gammal.
Fast man har ju sparat åtskilliga tusenlappar på att inte byta kamrem 3-4ggr när/om det blir dags för kamkedjebyte ;)

Då har man ju pengar undanstoppat till bytet…
 
DennisCA DennisCA skrev:
Biogasen tror jag på, nästa bil blir en biogasare, eller så gör jag en egen konvertering. Biogasen skapas lokalt av eget avfall så det är väl så framtidssäkert som det kan bli, och tankstationer finns.
Går oroligt i vintertid. Var annan besiktning tror jag det är så ska alla skydd ner så att tankarna är blottade för rostkontroll. Och har du inte ståltankar ska skydden ner ändå.
Efter x antal år så måste tankarna bytas. Fanns reportage om en volvo 850 eller v70. Var bara att koppla ur gasen och köra på minimal bensintank.

Jag körde med gas i taxi och fy fan säger jag bara. Kallstarter och det tar låååååång tid att få värme i en sån :D
 
J JohanLun skrev:
Så här, de som kan meka själv kan hålla liv i en gammal bil, om den är gammal nog, nu pratar vi nästan 20 år gamla bilar och de var enklare att hålla ordning på själva. Om vi tar en "ny" dieselbil så tror jag inte alls på att hålla den vid liv länge, det är för mycket som kommer gå sönder, sen kan man välja att bypassa all efterbehandling och avgasrening men det tycker jag känns fel.

Om man ska lämna in en bil för kopplingsbyte eller kamkedjebyte blir räkningen ofta på 15-30.000 kr (med storstadspriser). Är då däcken dåliga, rosten börjat komma osv så skrotas bilarna nog ofta, eller säljs till någon som kan reparera själv. Därav att många jättefina bilar skrotas. Om man har en bil där kamkedjan rasslar så lär man inte laga ACn eller byta kopplingen utan skrota bilen. Var gränsen går i ålder vet jag inte. Det handlar väl om vad andra bilar av samma modell är värda. Sen är det olika lätt att byta kamkedja (eller kamrem för all del) - på vissa bilar är det görbart, andra är det ett jättejobb.

Som jag förstår kan man i Norge köpa tex en Nissan Leaf för under 30.000 kr, det är ingen fantastisk räckvidd på dem, men det visar att elbilar inte kommer ha en väldigt annorlunda värdeminskningskurva än fossilbilar.
Man skrotar inte ens havererade bilar.
Man lägger ut de på facebook istället och får pengar för bilen och någon som vill göra skitgörat eller ha delar fixar det.
Sålde 2 havererade bilar vi inte ville röra.
En celica som antagligen hopprepet gav sig, noll motstånd i motorn och alla lampor lös. Fick 6000 kr.
En pt cruiser där toppackningen gick, ett rent helvete om man inte har lyftar och grejjer. Helst en som kan slipa toppen med. Fick 6000 kr för den med, och den blev lagad och rullar än idag. Synd den haverera för det var en av få bilar som är bra för äldre människor =)
 
R Rkarlsson skrev:
Man skrotar inte ens havererade bilar.
Man lägger ut de på facebook istället och får pengar för bilen och någon som vill göra skitgörat eller ha delar fixar det.
Sålde 2 havererade bilar vi inte ville röra.
En celica som antagligen hopprepet gav sig, noll motstånd i motorn och alla lampor lös. Fick 6000 kr.
En pt cruiser där toppackningen gick, ett rent helvete om man inte har lyftar och grejjer. Helst en som kan slipa toppen med. Fick 6000 kr för den med, och den blev lagad och rullar än idag. Synd den haverera för det var en av få bilar som är bra för äldre människor =)
Ok, den normale fordonsägaren reparerar inte bilen, skrot eller skrotnisse tar över.
 
Snarare är det så att varefter en bil blir äldre passerar den från socialgrupp till socialgrupp. Låglönearbetare som prioriterar eget hem och/eller att ha råd med barn framom fin bil och pensionärer med liten pension är grupper som inte kan äga bil i annan form än billig halvskrotbil.
Personer med hög lön eller andra prioriteringar förstår inte det här.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.