tveksamt tveksamt skrev:
En gång till då. Jag pratar inte om allemansrätten. På en fastighet (där hemfridszon kan uteslutas) kan reparatören mycket riktigt gå fram till stolpen, vi är helt överens om den saken.
Det jag frågar efter och önskar att du skulle försöka ge ett svar på är med vilken rätt reparatören spikar upp grejer i stolpen (om vi antar det utrett att stolpen inte får stå där alls)? Eftersom allemansrätten inte är applicerbar på just detta (uppspikandet) [här är vi också överens] så spelar det ju ingen roll att reparatören kan använda sig av detta för att komma fram till stolpen.

Så frågan jag försöker få dig att svara på är alltså:
I en stolpe som inte får stå där den gör, med vilken rätt får ägaren till stolpen skruva upp mer prylar i stolpen?
Jag tänker så här om du läser mina inlägg ordentligt så kanske du får svar på dina frågor. Tänk på att din jämförelse med att slänga in skräp på din tomt och en elstolpe är olika saker
 
M Manfreds skrev:
Givetvis. Men jag finner det osannolikt att ledningen behöver ha den exakta placeringen den har idag. De två personerna kommer inte att bli utan el för att Lantmäteriet inte medger ledningsrätt i det aktuella läget. Oavsett utgång i frågan kommer de inte att bli utan el, det är bara en fråga om vem som står kostnaderna och vilka kostnader det rör sig om.
Det är omöjligt att sia om utgången för mig. Jag har ingen känsla alls för hur rätten tänker.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
nu börjar du sväva ut i det blå.
Jag rättade dig när det gällde ledningsrätten. Det var ingen diskussion om stolpar eller inte.
Stå för att du hade fel. istället för att blanda in saker som inte var med.
På vilket sätt svävar jag ut i det blå? En ledningsrätt är en rättighet som bildas av att en lantmäterimyndighet med Ledningsrättslagen som grund. När en sådan är bildad gäller den för all framtid eller tills dess en lantmäterimyndighet ändrar den. I ledningsrätten kan ledningar och dess tillbehör finnas med såsom stolpar, du kan även få ledningsrätt för telemaster.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är omöjligt att sia om utgången för mig. Jag har ingen känsla alls för hur rätten tänker.
Verkar iofs vara mkt känsla generellt men bra att du har landat i det.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tänker så här om du läser mina inlägg ordentligt så kanske du får svar på dina frågor. Tänk på att din jämförelse med att slänga in skräp på din tomt och en elstolpe är olika saker
Jag har läst dina svar flera gånger och nej, jag hittar inget svar på min fråga.
Kan du kanske citera det av dina inlägg som svarar på frågan?

Det jag syftar på med skräp är det material som reparatören tar med sig och lämnar kvar på platsen, dvs det som hängs/fästs i stolpen. Eftersom markägaren inte alls vill ha det där och det (under antagandet att stolpens inte får vara på platsen) har heller ingen rätt att vara där är det att betrakta som skräp i markägarens ögon.
Jag kunde absolut ha varit tydligare med detta, det får jag ta på mig.

Kan vi med detta nu lämna skräpdiskussionen bakom oss och du svarar på min fråga?
Om vi anser det helt klart att stolpen inte får vara på platsen, med vilken rätt får då ägaren till stolpen lämna efter sig ytterligare material på platsen, hängandes/spikat/skruvat/fäst i sagda stolpe?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag passar på tillfället att fråga om någon som följer tråden själv har provat att begära särskild handräckning hos KFM för att avlägsna ledningar utan känd ledningsrätt. Nackdelar? Fördelar?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Här kan ni kanske ha en möjlighet att kräva att stolpen flyttas så länge ni inte har ett eget nätavtal med Sandviken Energi. Frågan är hur välvilliga de blir när ni sedan vill ansluta er fastighet till nätet efter att ha tvingat bort stolpen.
Det kryphålet fungerar bara om stolpen är uppförd på senare tid.
 
B billy_baver skrev:
Jag passar på tillfället att fråga om någon som följer tråden själv har provat att begära särskild handräckning hos KFM för att avlägsna ledningar utan känd ledningsrätt. Nackdelar? Fördelar?
Lycka till med det. Bara för att det inte finns avtal eller ledningsrätt så innebär det inte automatiskt att nätbolaget saknar rättighet till stolpen och ledningen. TS bör ju även tänka på att de väl själva behöver en anslutning om de inte avser köra ”off grid” på sitt kommande hus, och det är ju tänkbart att det kommer ta en oerhört lång tid för Sandvikens Energi att lösa den anslutningen om det är massa krångel med ledningsflyttar i området.
 
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis styckat av och köpt en tomt. På tomten står det en elstople med både neddragna elledningar i marken (till två hushåll) samt en luftledning till stolpen.

Sandviken Energi har inte rätt till stolpen, varken nyttjanderätt, servitut, ledningsrätt eller annat typ av avtal.

Vi har fått beviljat bygglov samt startbesked.

Nu vill vi ha bort stolpen men de säger att vi behöver bekosta flytten trots att de inte har några rättigheter till att ha stolpen där?!

Vi har fått en offert på 146 650kr för att flytta allt detta. När vi begär att få offerten med specifika detaljer om vad saker kostar så har vi fått svar på detta i ett mail "Arbete (montörstid, montage, beredning, arbetsledning, rasering) 61 914 kr, Maskin (grävning, linjearbete för rasering) 23 214 kr, Material (kabel, kabelskåp, apparater, massor, m.m.) 45 301 kr, Övrigt (transport, lastning, lastbil) 16 221 kr" är det ens ok att de skickar detta som deras "offert med detaljerad specifikation"?
Sandviken Energi har s k koncessionsrätt för sitt distributionsområde, det vill säga att de kan mycket väl lägga luftledning över det skogsparti som sedermera blev er tänkta villatomt, för de andra tomterna fanns ju och hade behov av el.
Det smartaste är att sätta sig ned med deras beredare av elnätet och få fram en gemensam lösning där man kan justera lite på samordningskostnaden av elnätet.
 
S Shalalai skrev:
Lycka till med det. Bara för att det inte finns avtal eller ledningsrätt så innebär det inte automatiskt att nätbolaget saknar rättighet till stolpen och ledningen. .
Särskild handräckning förefaller dock att vara ett billigt sätt att tvinga fram alla rättigheter (ifall de öht existerar). Och om de inte existerar så ...

Min fråga är om någon här - som part på valfri sida - har personlig erfarenhet av metoden

S Shalalai skrev:
TS bör ju även tänka på att de väl själva behöver en anslutning om de inte avser köra ”off grid” på sitt kommande hus, och det är ju tänkbart att det kommer ta en oerhört lång tid för Sandvikens Energi att lösa den anslutningen om det är massa krångel med ledningsflyttar i området.
Jag har noterat att denna argumentering återkommer på tråden. MEN - Att en nätägare har monopol innebär inte att han kan obstruera bäst han vill. Det finns skyddslagstiftning. Visst kan våra elbolag vara krångliga. Men inom koncessionsområdet MÅSTE alla kunder behandlas lika.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Någon annan kanske har skrivit detta …
Ta kontakt med en advokat som är kunnig inom området så får ni korrekt svar, istället för alla dessa gissningar, troenden och åsikter. Det är värt pengarna. Kolla även med ert försäkringsbolag om de kan ta kostnaden för juridisk rådgivning i detta.
 
2009 köpte vi en tomt och planerade hur vi bygger vårat vinkelhus så att vi får mest soltimmar till altanen. När planen var klar och allt fanns på papper så ser vi att det fanns ett elskåp som stod i mitten där infarten ska vara. Ringde till Luleå energi, påtalade om mitt problem. Nästa dag hade de flyttat den, helt gratis, några meter så att den inte var i vägen mer.
I längden vinner elbolagen på att vara serviceminded.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag har läst dina svar flera gånger och nej, jag hittar inget svar på min fråga.
Kan du kanske citera det av dina inlägg som svarar på frågan?

Det jag syftar på med skräp är det material som reparatören tar med sig och lämnar kvar på platsen, dvs det som hängs/fästs i stolpen. Eftersom markägaren inte alls vill ha det där och det (under antagandet att stolpens inte får vara på platsen) har heller ingen rätt att vara där är det att betrakta som skräp i markägarens ögon.
Jag kunde absolut ha varit tydligare med detta, det får jag ta på mig.

Kan vi med detta nu lämna skräpdiskussionen bakom oss och du svarar på min fråga?
Om vi anser det helt klart att stolpen inte får vara på platsen, med vilken rätt får då ägaren till stolpen lämna efter sig ytterligare material på platsen, hängandes/spikat/skruvat/fäst i sagda stolpe?
varför skulle han inte få skruva i skruvar i stolpen? eller hänga en kabel i den?
Stolpen är inte en vanlig stolpe utan den tillhör elbolaget.
 
L Langed100 skrev:
På vilket sätt svävar jag ut i det blå? En ledningsrätt är en rättighet som bildas av att en lantmäterimyndighet med Ledningsrättslagen som grund. När en sådan är bildad gäller den för all framtid eller tills dess en lantmäterimyndighet ändrar den. I ledningsrätten kan ledningar och dess tillbehör finnas med såsom stolpar, du kan även få ledningsrätt för telemaster.
frågeställningen var specifikt om ledningsrätt. Där jag rättade dig. Ledningsrätten gäller för alltid. Att den kan ändras är inte samma sak att den inte gäller för alltid. Så det är ointressant i frågeställningen. Jämför med körkortet, det gäller för alltid. Om du inte bryter mot lagen förstås. Ett servitut gäller för alltid. Eller fram tills det ändras. Utgångspunkten är att det gäller evigt.
Att det kan ändras är väl bara positivt.
Om man håller på och bildar en ledningsrätt. Så finns den inte ännu. Och kan därför inte blandas in i en färdig ledningsrätt.
 
  • Gilla
Avig
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Verkar iofs vara mkt känsla generellt men bra att du har landat i det.
Du verkar vara påläst i vad som brukar godkännas... Eftersom jag är lat, har du någon vettig källa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.