J Jerald Stuartson skrev:
Skulle behöva ytterligare en tråd som heter "Huspriserna kraschar!"

Snart är varenda hus i närområdet prissänkt med minst 5%.

Surfade nyss in på ett hus som är sänkt -20% från utgångspris. Vilket motsvarar en sänkning på 2,8Mkr. Vi pratar inga småslantar.
Men är det sänkning från ett önskat pris så är det bara skevt.
Släktingen köpte sitt hus för typ 3995 för 2 år sen ovanför sthlm. Nu vill de ha 4995. Så det blir bara helt skevt och kalla det för krasch om han hamnar över 3995.

Här är det rusning. Nästan alla objekt hittills i juni är det budgivning på. Och objekten är INTE billiga :O
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
R Rkarlsson skrev:
Men är det sänkning från ett önskat pris så är det bara skevt.
Släktingen köpte sitt hus för typ 3995 för 2 år sen ovanför sthlm. Nu vill de ha 4995. Så det blir bara helt skevt och kalla det för krasch om han hamnar över 3995.

Här är det rusning. Nästan alla objekt hittills i juni är det budgivning på. Och objekten är INTE billiga :O
Det är inte önskat pris, inget prissätts med önskat pris i annons. Det är utgångspris som i vissa fall justerats till accepterat pris.

Mäklaren värderar och rekommenderar förmodligen ett lämpligt utgångspris tillsammans med säljaren.
 
C
J Jerald Stuartson skrev:
Var det slår hårdast är förmodligen relativt den det drabbar.
Jo, jag menar såklart hårdast i objekt mening, dvs. största pristapp från toppnotering.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Det är inte önskat pris, inget prissätts med önskat pris i annons. Det är utgångspris som i vissa fall justerats till accepterat pris.

Mäklaren värderar och rekommenderar förmodligen ett lämpligt utgångspris tillsammans med säljaren.
Ja men precis, märk ord.
Utgångspris, dvs en värdering som en mäklare gör baserat på en del referenser, bla vad husen i närområdet gick för. Kvittar hur skicken på husen är.

Antar att det du sett är hus som gått ner med 5% från utgångspriset, dvs absolut inte en enda bostadskrasch ännu.
Det är fortfarande alldeles för få boende i sverige.

Men tråden bör heta "bostadskrasch i Stockholm" :) Det kanske blir rätt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J
R Rkarlsson skrev:
Ja men precis, märk ord.
Utgångspris, dvs en värdering som en mäklare gör baserat på en del referenser, bla vad husen i närområdet gick för. Kvittar hur skicken på husen är.

Antar att det du sett är hus som gått ner med 5% från utgångspriset, dvs absolut inte en enda bostadskrasch ännu.
Det är fortfarande alldeles för få boende i sverige.

Men tråden bör heta "bostadskrasch i Stockholm" :) Det kanske blir rätt.
Du behöver inte vara orolig den kommer till dig också, kraschen. Denna gång är det på riktigt.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Du behöver inte vara orolig den kommer till dig också, kraschen. Denna gång är det på riktigt.
Älskar domedagsfolk som dig.

Nej pojke, den gör bara att jag handlar mindre skit. Vi som tänkt till lite har krigskassa. Köper inte hus för att tjäna pengar utan bo i de.

Ni som mår dåligt av att husen går upp och ner bör ta ut alla kontanter och ha i kakburken.
 
  • Gilla
mardor och 1 till
  • Laddar…
J
R Rkarlsson skrev:
Älskar domedagsfolk som dig.

Nej pojke, den gör bara att jag handlar mindre skit. Vi som tänkt till lite har krigskassa. Köper inte hus för att tjäna pengar utan bo i de.

Ni som mår dåligt av att husen går upp och ner bör ta ut alla kontanter och ha i kakburken.
Domedagsfolk vet jag inte vad det är. Noterar dock att du gillar härskarteknik när det blir jobbigt, "Nej pojke".

Jag är övertygad om att det kommer bli jobbigt för många och denna gång är det inte snabbt övergående. Dock är det bara bra om vi kan kväva hetsen kring konsumtion och att leva i överflöd.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Domedagsfolk vet jag inte vad det är. Noterar dock att du gillar härskarteknik när det blir jobbigt, "Nej pojke".

Jag är övertygad om att det kommer bli jobbigt för många och denna gång är det inte snabbt övergående. Dock är det bara bra om vi kan kväva hetsen kring konsumtion och att leva i överflöd.
Berätta mer om vad du ser i spåkulan framöver?
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ni som mår dåligt av att husen går upp och ner bör ta ut alla kontanter och ha i kakburken.
Vi som har tänkt till ytterligare kan mycket väl tänka oss att köpa fler fastigheter för att tjäna pengar men ser till att ha våra privatabostäder skuldfria eller åtminstånde väl amorterade och belånade <50% av taxvärdet för att kunna sova gott om natten.
Att vara likvid kan vara bra om och när köptilfällen yppar sig, men i kakburken fås varken ränta eller statlig insättningsgaranti så det är ett dåligt råd.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Domedagsfolk vet jag inte vad det är. Noterar dock att du gillar härskarteknik när det blir jobbigt, "Nej pojke".
Eftersom du började med härskartekniken så svarade jag på det.

Problemet idag är att många är uppfödda och glidit på en räkmacka rent ekonomiskt. Om man haft jobb så har man aldrig haft bekymmer (om man inte är en kreditlånetorsk, röker, och allt möjligt skit)

Men många har ju dessutom skaffat på sig utgifter som går nära nog sin inkomst tak. Hur många kan tex lägga undan 40% av lönen?

Men en sak har du rätt i. Det har blivit dyrare att handla mat även för mig, elen har blivit dyrare osv. Men en krasch, det finns inte i vårt hushålls ekonomi.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi som har tänkt till ytterligare kan mycket väl tänka oss att köpa fler fastigheter för att tjäna pengar men ser till att ha våra privatabostäder skuldfria eller åtminstånde väl amorterade och belånade <50% av taxvärdet för att kunna sova gott om natten.
Att vara likvid kan vara bra om och när köptilfällen yppar sig, men i kakburken fås varken ränta eller statlig insättningsgaranti så det är ett dåligt råd.
Rådet gällde bara dessa extremt negativa människor som nästan kraschar av att läsa aftonbladets (eller valfri blaskas) multimegajättekris rubriker.

Jag skulle slå till på en tomt för nån vecka sen tänkte jag, 1 dygn senare var den borta. Så brutal köpkraft är det i vår kommun :(
Men inom en 3-4 års tid kommer hus 2 nr som skall köpas för att hyras ut =)
 
Nu har de långa räntorna börjat gå ner. De peakade runt den 15–20 juni och har sen fallit i ett par veckor. Antingen för att marknaden tror att riksbanken får inflationen under kontroll, att den tror att det blir lågkonjunktur, eller lite av varje.

Skena verkar inflationen hur som helst inte bedömas göra. Den som lever får se.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
J
Inflationen rusar vidare, 8.5%, den som väntat på billigare priser i bygghandeln får nog vänta ett tag till.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Inflationen rusar vidare, 8.5%, den som väntat på billigare priser i bygghandeln får nog vänta ett tag till.
Nej billigare kommer det knappast att bli. Även om inflationen skulle falla tillbaka så går inte priserna ner, de stiger bara långsammare.
 
När folk inte har råd att bygga för att alla pengar går till mat och el kan väl mycket väl priset på byggvaror sjunka
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.