G GLundén skrev:
Tack! Hur länge kan man köra på en borr innan den måste svalna?
Jag brukar borra 2st hål på 350mm djup och låta svalna ca 15 minuter. Men är det bara den stenhälllen som du visar på bilden räcker det med 1st borr och en slagborrmaskin från jula på 9 jule.Det är väldigt lite du ska ta bort och du kan ju hyra från Cramo både maskin och borr så tar du med kil/kilar.
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jag brukar borra 2st hål på 350mm djup och låta svalna ca 15 minuter. Men är det bara den stenhälllen som du visar på bilden räcker det med 1st borr och en slagborrmaskin från jula på 9 jule.Det är väldigt lite du ska ta bort och du kan ju hyra från Cramo både maskin och borr så tar du med kil/kilar.
Tack! Vi måste nog låta den svalna längre än vi gjort tidigare. Bara att gå påt igen i lugnare takt!
 
PeterFalun
Jag brukar hyra sån här utrustning, ramirent etc...
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Jag hyrde Hiltis största maskin (med nätsladd) fast med lilla SDS-fästet. Hade en Bosch-borr samt hyrde två borrar till. Ena hyrborren körde jag slut på då den inte heller var ny. Varvade mellan alla tre borrarna då de också var olika längd på.

1 dygns hyra kostade mig totalt ca 250:- inklusive allt.
Borrade ca 30 hål utan problem. Tro mig, det är skillnad på maskin och maskin och det är INTE värt att köpa en bara för just ett sånt här tillfälle.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Jag hyrde Hiltis största maskin (med nätsladd) fast med lilla SDS-fästet. Hade en Bosch-borr samt hyrde två borrar till. Ena hyrborren körde jag slut på då den inte heller var ny. Varvade mellan alla tre borrarna då de också var olika längd på.

1 dygns hyra kostade mig totalt ca 250:- inklusive allt.
Borrade ca 30 hål utan problem. Tro mig, det är skillnad på maskin och maskin och det är INTE värt att köpa en bara för just ett sånt här tillfälle.
Tyvärr redan gjort det misstaget och köpt. Man lär sig något hela tiden :)
 
G GLundén skrev:
Tyvärr redan gjort det misstaget och köpt. Man lär sig något hela tiden :)
Åk och hyr en oavsett. Sälj den där på t ex Facebook eller till någon granne eller bara spara den till senare.
 
H Holmspel skrev:
Åk och hyr en oavsett. Sälj den där på t ex Facebook eller till någon granne eller bara spara den till senare.
Maskinen kan ju vara bra att i framtiden. Den är stark men borrstålet är för klent.
 
N
Säger som ovan, hyr en maskin, vet inte var du bor.
Men är lättare i storstäder, undvik cramo då dom är så himla dyra.
MG rental funkar bra i stockholm, men hyr en stor maskin, helst av märke hilti.
Eller denna, men kanske överkurs https://kendrill.se/bergsprackning-bergborrning/bergborrning/cobra-combi/

För ett tag sen så skulle vi ta bort berg inomhus och körde hilti med 35mm borr och snigamit, men varje borr kostade nästan 2000 kr och höll knappt en dag. När vi bytte till 30mm borr gick det dock snabbare.
Vi skulle hyrt cobra istället(den jag länka)
 
Redigerat:
  • Gilla
GLundén
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Säger som ovan, hyr en maskin, vet inte var du bor.
Men är lättare i storstäder, undvik cramo då dom är så himla dyra.
MG rental funkar bra i stockholm, men hyr en stor maskin, helst av märke hilti.
Eller denna, men kanske överkurs [länk]

För ett tag sen så skulle vi ta bort berg inomhus och körde hilti med 35mm borr och snigamit, men varje borr kostade nästan 2000 kr och höll knappt en dag. När vi bytte till 30mm borr gick det dock snabbare.
Vi skulle hyrt cobra istället(den jag länka)
Tack för info, vi har dock löst det med vår julaborr. Vill nästan inte berätta vad vi gjorde för fel i början. En granne kom förbi och sade till oss att sätta på både borr- och slagfynktionen. Då gick det hur lätt som helst och inga fler pajade borrar. Vi hade bara kört med slagfynktionen. Vi kände oss så jäkla korkade men samtidigt glada. Nu är all sten borta!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Säger som ovan, hyr en maskin, vet inte var du bor.
Men är lättare i storstäder, undvik cramo då dom är så himla dyra.
MG rental funkar bra i stockholm, men hyr en stor maskin, helst av märke hilti.
Eller denna, men kanske överkurs [länk]

För ett tag sen så skulle vi ta bort berg inomhus och körde hilti med 35mm borr och snigamit, men varje borr kostade nästan 2000 kr och höll knappt en dag. När vi bytte till 30mm borr gick det dock snabbare.
Vi skulle hyrt cobra istället(den jag länka)
Nu är det väl kanske inte att rekommendera och köra en bensindriven tvåtakts Cobra bergborrmaskin inomhus.
 
K
G GLundén skrev:
Tack för info, vi har dock löst det med vår julaborr. Vill nästan inte berätta vad vi gjorde för fel i början. En granne kom förbi och sade till oss att sätta på både borr- och slagfynktionen. Då gick det hur lätt som helst och inga fler pajade borrar. Vi hade bara kört med slagfynktionen. Vi kände oss så jäkla korkade men samtidigt glada. Nu är all sten borta!
Enbart slag använder man när man bilar, och då använder man med fördel platta mejslar…
 
  • Gilla
GLundén
  • Laddar…
G GLundén skrev:
Tack för info, vi har dock löst det med vår julaborr. Vill nästan inte berätta vad vi gjorde för fel i början. En granne kom förbi och sade till oss att sätta på både borr- och slagfynktionen. Då gick det hur lätt som helst och inga fler pajade borrar. Vi hade bara kört med slagfynktionen. Vi kände oss så jäkla korkade men samtidigt glada. Nu är all sten borta!
Ah, ha, ha, ja, det förklarar saken! :crysmile:

Bra att det löste sig!

Annars är ett vanligt fel att folk kör åt fel håll...
 
  • Haha
GLundén
  • Laddar…
N
GoC GoC skrev:
Nu är det väl kanske inte att rekommendera och köra en bensindriven tvåtakts Cobra bergborrmaskin inomhus.
Huset var helt urrivet, så tror inte avgaserna hade varit ett problem, att täta rummet hade varit hyfsat enkelt.
Om du tänker på oss som jobbar hade det gått att lösa.
Men nu gjorde vi inte det, men det hade blivit billigare för kunden om va hade.
Och TS är utomhus.
 
N neo11 skrev:
Huset var helt urrivet, så tror inte avgaserna hade varit ett problem, att täta rummet hade varit hyfsat enkelt.
Om du tänker på oss som jobbar hade det gått att lösa.
Men nu gjorde vi inte det, men det hade blivit billigare för kunden om va hade.
Och TS är utomhus.
Om du behöver såpass mycket kraft så du kör med en Cobra så är det väl betydligt bättre att använda en tryckluftsdriven bergborr, speciellt om man är inomhus.
Men för att spräcka bort den lilla bergknallen som TS har så borde det fungera med den lilla Jula maskin han köpt, fast med bättre borr.
 
N
GoC GoC skrev:
Om du behöver såpass mycket kraft så du kör med en Cobra så är det väl betydligt bättre att använda en tryckluftsdriven bergborr, speciellt om man är inomhus.
Men för att spräcka bort den lilla bergknallen som TS har så borde det fungera med den lilla Jula maskin han köpt, fast med bättre borr.
Ja, du har säkert rätt.
Men du har nu 44 inlägget i tråden.
Borde du inte istället ge råd till TS istället för att ha åsikter
om mina inlägg som du verkar tycka vara fel?
Har aldrig använt cobra eller tryckluftsborr.
Och du verkar faktiskt vara riktigt korkad, TS är utomhus, inte inomhus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.