D Daniel 109 skrev:
Är det inte fyra?
Ja de tar det fallhöjd som finns. Så det går inte att bygga ut mer. Det är med andra ord fullt utbyggt. Eller har du sett något outbyggt fall i götaälv?
finns det inte fall får man väl dämma upp och skapa fall/tryck som kan driva en turbin eller ett par. massor av konstgjorda sjöar i hela norrland så det är inte ett oprövat grepp.

Resonerar så här att har man våldtagit hela norrland i decennier, dämt varenda vatten, skövlat skogarna, kört folk från hus och hem, tagit mark i beslag och förstört naturen för alla som bor där så kan man väl göra samma sak i söder. Det är ju ett val folk gör liksom att bajsa i nån annans dass så att man slipper lukten själv om du förstår hur jag menar.

drar det så klart lite till sin spets. Men tyvärr är det ju så att el är en bristvara, och det är lättja som är orsaken. Man vill inte ha det där fula här där man bor utan nån annanstans. Det blir ju där nån annan bor. Orimliga argument generellt i tråden. Jämna ut energipriserna i zonerna?! Ja men bidra då istället så jämnar det ut sig automatiskt. Problemet löst. :) typiskt ”man kan inte ha kakan och äta den” problem tycker jag.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
...Men tyvärr är det ju så att el är en bristvara, och det är lättja som är orsaken...
Nej, det är inte lättja, det är dumhet, rädsla och okunskap.

Det finns befintligt energislag som inte förfular eller tar särskilt mycket plats, ger el i princip alltid bortsett från bränslebyte och allmänt underhåll. Tyvärr hade vi en partiledare för ett grönt parti en gång för längesen, som faktiskt bodde i närheten av mig, men som skrämde upp både sig själv och stora delar av svenska folket. Hade vi istället lyssnat på ingenjörerna som kan tekniken och låtit de ta hand om vårt elnät, så hade dagens svåra situation aldrig inträffat. Vår mix med vattenkraft var världsledande och vi hade t o m rejäla kraftverk i SE4, där den behövdes.
 
  • Gilla
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
yes. Vill man ha ström så förstör man varenda mil vattendrag av större art. Precis som i norr. Ånge kommun där jag är ifrån har 9000 innevånare på 10 mils bredd ungefär. 14 vattenkraftverk, 150 vindsnurror godkända för byggnation eller redan uppförda. Ytterligare 100 är i planeringsstadiet. Många i eller kring bebyggelse.
Ah.Alla de där vindsnurrorna står i era trädgårdar? och att man ska bara hålla käften om man inte accepterar att ha en mölla i ena tomtgränsen?
 
R Rkarlsson skrev:
Ah.Alla de där vindsnurrorna står i era trädgårdar? och att man ska bara hålla käften om man inte accepterar att ha en mölla i ena tomtgränsen?
Möllor placeras med fördel på Lidingö och runt människobyn
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, det är inte lättja, det är dumhet, rädsla och okunskap.

Det finns befintligt energislag som inte förfular eller tar särskilt mycket plats, ger el i princip alltid bortsett från bränslebyte och allmänt underhåll. Tyvärr hade vi en partiledare för ett grönt parti en gång för längesen, som faktiskt bodde i närheten av mig, men som skrämde upp både sig själv och stora delar av svenska folket. Hade vi istället lyssnat på ingenjörerna som kan tekniken och låtit de ta hand om vårt elnät, så hade dagens svåra situation aldrig inträffat. Vår mix med vattenkraft var världsledande och vi hade t o m rejäla kraftverk i SE4, där den behövdes.
ja absolut har det gjorts tokiga val historiskt. Nya kärnkraftverk hade dels kunnat råda bot på bristen och beta av kärnavfallet ner till iaf ett par hundra års slutförvaring ”bara”. Och man har tänkt att ”det löser sig” när den väl skulle avvecklas. ”Det kommer att utvecklas nytt” sa man ju. Jo tjena. Det gick inge vidare. Så nu har vi vindkraften. Sitter med grisen i säcken. Norrland satsar och bygger massiva parker för att möta behoven. Men som jag länkade ovan är det dött läge i södra sverige. Inte en anmälan på 3-4 år i skåne. För att man inte vill ha snurrorna inpå knuten. De ska stå nån annanstans och låta.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Möllor placeras med fördel på Lidingö och runt människobyn
Ja en 200 meter hög rackare hade varit fint på Lindingö och Djursholm. Lite på södermalm och vasastan hade passat med. De har ju höghusen för det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ah.Alla de där vindsnurrorna står i era trädgårdar? och att man ska bara hålla käften om man inte accepterar att ha en mölla i ena tomtgränsen?
hålla käft eller betala högre pris för lyxen att slippa. Jepp så funkar det. Dom som accepterar att förfula sin utsikt och göra avkall på lugnet och fågelsången de får lägre elpris.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
hålla käft eller betala högre pris för lyxen att slippa. Jepp så funkar det. Dom som accepterar att förfula sin utsikt och göra avkall på lugnet och fågelsången de får lägre elpris.
Men man kan ju undra om du är på riktigt. Vi hade ett gäng träskallar från s, c, V som stängde barsebäck.

Norrland om något bör ju göra något åt de sketna serverhallarna som de tog till sig, ren ocker mot sin svenska befolkning att mina shitcoins för enorma mängder energi. Men en vanlig arbetare ska betala skiten =)
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja en 200 meter hög rackare hade varit fint på Lindingö och Djursholm. Lite på södermalm och vasastan hade passat med. De har ju höghusen för det.
Man experimenterar med solcellsbeklädnad i städer i holland tror jag det var. Täcka höghusen i solceller skulle vara otroligt effektivt. Och taken på alla villor. Subventionera solceller istället för flygresor eller att pyttsa ut en tusing till alla småhushåll bara på måfå hade varit smart. Statlig solcellsfabrik med kraftigt subventionerade priser och egna montörer för att få upp skiten superfort överallt.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Man experimenterar med solcellsbeklädnad i städer i holland tror jag det var. Täcka höghusen i solceller skulle vara otroligt effektivt. Och taken på alla villor. Subventionera solceller istället för flygresor eller att pyttsa ut en tusing till alla småhushåll bara på måfå hade varit smart. Statlig solcellsfabrik med kraftigt subventionerade priser och egna montörer för att få upp skiten superfort överallt.
Självklart ska hyreshus ha sådant. Ingen ser det ändå förutom flygplanen. Villorna ska såklart vara frivilligt.

de ska inte subventioneras överhuvudtaget. Allt nyttjas så brutalt fel så det får vara stopp på att ge bidrag åt folk. Bland de värsta någonsin var att subventionera elcyklar. tramsigt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men man kan ju undra om du är på riktigt. Vi hade ett gäng träskallar från s, c, V som stängde barsebäck.

Norrland om något bör ju göra något åt de sketna serverhallarna som de tog till sig, ren ocker mot sin svenska befolkning att mina shitcoins för enorma mängder energi. Men en vanlig arbetare ska betala skiten =)
Haha. Är du på riktigt? Det står massor av serverhallar i hela sverige… dom flesta står inte i norrland. ingen minar bitcoins i facebooks serverhall i luleå, för jag antar att det är den du syftar på?!
Det bor fullt av vanliga arbetare i norrland med. Är det bättre att dom betalar för din el i söder alltså tycker du?
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Haha. Är du på riktigt? Det står massor av serverhallar i hela sverige… dom flesta står inte i norrland. ingen minar bitcoins i facebooks serverhall i luleå, för jag antar att det är den du syftar på?!
Det bor fullt av vanliga arbetare i norrland med. Är det bättre att dom betalar för din el i söder alltså tycker du?
Jag syftar på Bitcoin. Inget med facebook även om den är ren ocker med.
Syftar på Boden. Bitcoin i Boden – här utvinns valutan som drar mer el än Sverige (aftonbladet.se)

Det är bättre att ett land delar på det de producerar. Men många norrbaggar kör på mer hat än vi i söder. Vi diggar egentligen folk därifrån förutom de som påpekar att vi får skylla oss själva.

Riv de här hittepåhallarna så får ni med sympati.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Självklart ska hyreshus ha sådant. Ingen ser det ändå förutom flygplanen. Villorna ska såklart vara frivilligt.

de ska inte subventioneras överhuvudtaget. Allt nyttjas så brutalt fel så det får vara stopp på att ge bidrag åt folk. Bland de värsta någonsin var att subventionera elcyklar. tramsigt.
Så… hur ska folk ha råd då, och gemensamt lösa energikrisen tycker du? Eller är det nån annan som ska lösa det igen nu?! Fria marknaden? Det går ju superbra som man märker… inget behov av incitament för att alla ska hjälpas åt.. nej nej. Sånt trams behövs inte.

Elcyklar subventionerades för att få ner bilanvändandet. Eftersom det blev ramaskri när man ville höja bränslepriser istället. Piska eller morot. Ingen förändring om man inte använder nått av de två verktygen. Man vill ha ner antalet bilar på vägen för att slippa bygga ut vägarna. Vilket kostar mycket mer än att subventionera cykelåkande.

förslagen är att täcka husen med solceller. Från topp till tå. DET ger effekt.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Haha. Är du på riktigt? Det står massor av serverhallar i hela sverige… dom flesta står inte i norrland. ingen minar bitcoins i facebooks serverhall i luleå, för jag antar att det är den du syftar på?!
Det bor fullt av vanliga arbetare i norrland med. Är det bättre att dom betalar för din el i söder alltså tycker du?
Microsofts hallar i Gävle står i SE3, men tack vare ett guldkantat avtal för att locka dom och all (knappt hundra) arbetstillfällen till regionen betalar dom långt ifrån några 1-3:- per kWh som oss vanliga dödliga.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Så… hur ska folk ha råd då, och gemensamt lösa energikrisen tycker du? Eller är det nån annan som ska lösa det igen nu?! Fria marknaden? Det går ju superbra som man märker… inget behov av incitament för att alla ska hjälpas åt.. nej nej. Sånt trams behövs inte.

Elcyklar subventionerades för att få ner bilanvändandet. Eftersom det blev ramaskri när man ville höja bränslepriser istället. Piska eller morot. Ingen förändring om man inte använder nått av de två verktygen. Man vill ha ner antalet bilar på vägen för att slippa bygga ut vägarna. Vilket kostar mycket mer än att subventionera cykelåkande.

förslagen är att täcka husen med solceller. Från topp till tå. DET ger effekt.
Låt staten bygga på hyreshusen helt klart.

Cyklarna visste man ju från början att de skulle bli kattskit av. Cyklandet blev inte mer än bilåkande. De som hade pengar plocka ut bidraget och sålde cyklarna och körde vidare med bilen.

Funkade kanske i en storstad, funkar inte på landsbygden att ge bidrag på elcyklar. Det är dessutom inte så miljövänligt om man vill se åt de hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.