J JohanLun skrev:
Jag tycker det ändå är relevant att diskutera hur man sparar kostnader i sin hushållsekonomi. För många är mat, resor och boende de största kostnaderna som är svåra att helt eliminera. Visst, man kan bo så att man kan gå eller cykla och därmed inte ha någon bil alls.

Men i fråga om "nyinvesteringar" som görs för att sen "spara" eller "tjäna" pengar är det relevant att fundera på dessa faktorer. Dvs ska jag byta bil för att få lägre driftskostnader? Kör man mycket kan en elbil eller en bil via leasing / förmånsbil vara ett bra alternativ. Kör man lite så kan en gammal bil vara -mycket- billigare.

Om man "investerar" i solceller så kan elbilen bli mer lönsam, så det är en del i ekvationen. Solceller kvalar absolut in i diskussionen i denna tråd, och många gånger verkar det vara samma personer som satsar på elbil som satsar på solceller.

Uppvärmning av huset är en stor del. Och den är ju högst relevant för denna tråd.

Timpris, rörligt elpris eller fast elpris - även här har både solceller och uppvärmningssätt av huset en stor betydelse för vad man väljer.

Jag skulle själv gärna satsa på solceller, om jag haft ett hus som var bättre lämpat för det. För att få till nog med celler skulle det bli för dyrt (huset står i fel riktning) plus det är ett äldre hus med lertegel, så den estetiska aspekten har jag också att ta hänsyn till. När det kommer mer diskreta celler med något bättre effektivitet så kanske jag kan få ihop en kalkyl och ett utseende som gör att det blir värt det...

Men åter till uppvärmningen. Värmepump ser jag som den absolut viktigaste biten i ekonomin kring uppvärmningen. Där tror jag de flesta bör börja.

Att börja med fönster och dörrar, det är dyrt och ger en relativt låg besparing sett till utgiften. Många gånger är livslängden kortare än tiden för att "investeringen" har betalat sig. Man får en betydligt bättre avkastning att ha pengarna i fonder än att byta fönster. Räntan är högre än besparingen. Men för mig är nog "kulturvärdet" det viktigaste här. På 100 år gamla hus påverkar ofta fönsterbytet utseendet på huset både exteriört och interiört, dessutom brukar fönstren vara av en exceptionell kvalitet så de har potential att hålla flera hundra år. På 20-30 år gamla hus finns inte mycket kulturvärde och fönstren kommer heller inte hålla flera hundra år, men inte heller bör man vinna speciellt mycket energi på bytet så där är det väl mer relevant att se det som en reparation (och inte en "förbättring") även om man byter hela fönstret.
En sak som är ganska intressant. Nu är jag inte bättre själv kanske, men passar på när man är på väg från jobbet.
Men sätt dig utanför en matbutik, kanske svårt för dig som bor i sthlm =)
Men jag bor i en by på runt 5000 personer, där man nästintill känner till var alla bor.

Det finns troligtvis extremt mycket att spara bara där som ett hushåll, de flesta kör faktiskt till båda matbutikerna vi har trots de bor inom 2 km (det hushåll som har längst till största butiken har 1,6km med bil.)

De här små resorna kan man helt eliminera anser väl jag. På vardagar passa många på att ta butiken på väg hem men helgerna när de flesta är lediga är där fortfarande lika många bilar.

Ang solceller så verkar det hett just nu. Grannen ska installera en anläggning som han byggt en ställning på ena tomten som ska försörja huset han bor i.
Han frågade mig i våras om han fick hugga ner 2 träd för han ville ha celler på sitt andra hus som han hyr ut. Och jag sa faktiskt ja.
Så vårt kvarter lär ju bli ganska "i framtiden" inom några års tid =)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag har pga elkostnader sänkt årsförbrukning en från 7300 kWh till 5200 kWh bara genom att snåla. Mörk övervåning fram till att jag lägger mig. Fyller diskmaskinen mer ekonomiskt, utnyttjar ugnen i kombination med fler middagar, stänger av TVn mer frekvent (utom stora älgvandringen då den gick i princip dygnet runt ;)) , kortare duschar etc etc. Jag misstänker att det här snålandet troligen måste fortsätta i framtiden men visst har det lönat sig!
(Värmer huset med pelletskamin; varmvatten på el, viss golvvärme på el, köksmaskiner på el, bastu på el som används flera ggr /veckan).

Däremot har jag förbrukat 10% mer pellets.
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Som någon redan nämnt så säger äldre betyg i EuroNcup rätt lite eftersom kraven för betygen skärps med tiden. D.v.s. en bil som fick fem stjärnor 2005 kanske skulle få tre nu.

Äldre betyg är bara relevanta om man jämför med en bil av ungefär samma årsmodell.
Framförallt är antalet stjärnor en värdelös jämförelse.

Min förra bil fick bara två stjärnor och ansågs av diverse motorjournalister livsfarlig att krocka i. Knappt att den borde finnas på vägarna enligt en del.
Men granskade man siffrorna bakom var det strukturella skyddet helt i paritet med andra bilar i samma klass. Dock fick den avdrag på antalet stjärnor bla på grund av att det saknades aktivt fotgängarskydd och att modellen med lägsta utrustningsnivån (som inte såldes i Sverige) saknade antisladd och bältespåminnare för baksätet.
Så rent krasst är det inte farligare att krocka i den jämfört med en bil som fick 5 stjärnor vid samma tidpunkt.

I dag får man väl avdrag om det inte finns döda-vinkelnvarnare och filassistans? Dvs saker som över huvud taget inte skyddar passagerarna vid en krock.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Står bilen hemma i garaget så är det extremt sällan som vi tar den till affären, utan vi cyklar och handlar, vi har cykelvagn som vi kan häkta på på bägge cyklarna.

Jag har faktiskt tagit cykeln (& cykelvagnen) till bygghandeln några gånger.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har en Ford Focus och undrar därför om en ny luftluftvärmepump kan innebära sänkta el- och värmekostnader för mig? Är en Mitsubishi Hero LN35 ett bra val? Det är en 2009 års kombi med flexifuelmotorn. Röd metallic. Den gamla Panasonic Sverigepumpen är från 2007 och är nog inte särskilt krocksäker :p
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
Keiller Keiller skrev:
Jag har en Ford Focus och undrar därför om en ny luftluftvärmepump kan innebära sänkta el- och värmekostnader för mig? Är en Mitsubishi Hero LN35 ett bra val? Det är en 2009 års kombi med flexifuelmotorn. Röd metallic. Den gamla Panasonic Sverigepumpen är från 2007 och är nog inte särskilt krocksäker :p
Du kommer ändå inte till himlen med en Focus :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kommer ändå inte till himlen med en Focus :crysmile:
Kör man en Ford oavsett modell så får dom förtur upp i himlen.
Dom har haft sitt helvete på jorden,:):)
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
I så fall har de sänkt tröskeln. Förr var det bara dikesgrävare och murardrängar och fälmän som hade förtur.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Jag har en kompis i Tyskland som letade efter alternativ till sin gaspanna för uppvärmning och vv. Jag lyckades övertala honom till en LV pump vilket är en ovanlig varelse i Tyskland. Mycket okunskap och falska rykten. Dom är 10 år efter Sverige.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
Med tyska elpriser kommer han nog få gråta.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Med tyska elpriser kommer han nog få gråta.
Ja men med cop 3-4 tippar jag på det blir mer tårar över gaspriserna
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har en kompis i Tyskland som letade efter alternativ till sin gaspanna för uppvärmning och vv. Jag lyckades övertala honom till en LV pump vilket är en ovanlig varelse i Tyskland. Mycket okunskap och falska rykten. Dom är 10 år efter Sverige.
Engelsmän är då fasiken inte bättre! Deras byggstandard liknar ju kojbyggarläger för barn.

Däremot så har väll både gas och fastbränsle varit ganska välutvecklat i Tyskland? Speciellt fastbränsle
 
L Lutte skrev:
Engelsmän är då fasiken inte bättre! Deras byggstandard liknar ju kojbyggarläger för barn.
Nu tycker jag inte att du ska förolämpa våra kojbyggare genom att jämföra dem med britterna ;).
 
Det är amerikanerna som bygger kojor. Ingen riktig grund och ingen riktig stomme och håller inte ens 50 år. Engelsmännen bygger svinhus. Håller nästan för evigt men bostadsstandarden passar inte människor.
 
  • Haha
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tack.
Jag blir ledsen när jag ser 100% funktionsdugligt tegel bara slängas i en container och krossas. Återvinningen är full av fönster som bara krossas. Kulturhus får sina fönster utbytta till klumpiga plastfönster. Funktionsdugliga fina bilar skrotas. Kök och badrum som bara är några år gamla kastas ut. Fina platsbyggda kök ersätts av spånskivor med kort hållbarhet för att hyresvärdarna kan höja hyrorna med "standardhöjning".

Det viktiga här är att det finns inget "universalrecept". Varje situation är unik. Det finns fall när det absolut är motiverat att byta fönster och köra elbil. Men också lika många fall där det är bättre att behålla originalfönster och köra en gammal bil.
Stora problemet är att många är så fastlåsta i konsumtionstänkandet att ökad konsumtion är bättre så när de möter en resurskris får de för sig att konsumera sig ur den också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.