Kul att frågan engagerar :)
Den information som gått ut är att gata och trottoaren ska asfalteras om så inga bilar fick stå på gatan under tiden, ingen annan info.

Kommunen skulle skicka ut någon arbetsledare för att titta
 
  • Gilla
KateVN och 3 till
  • Laddar…
Ungefär samma sak hände hos oss, kommunen uppdaterade trottoaren till modern standard avseende lutning vilket innebar att den sänktes nästa 10 cm längst in mot huset. Till saken hör att vår entré ligger på trottoaren och det blev riktigt dåligt med våran trappa.
Vi ringde kommunen och fick tag i nån som var ansvarig, hen var samarbetsvillig, kom ut och tittade och vi kom överens om en lösning som vi blev nöjda med. Entreprenören har fortfarande inte färdigställt arbetet helt nästan ett år senare, men det funkar iaf.

Men av ditt senaste inlägg tolkar jag det som att du redan fått kontakt med kommunen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hos oss i samma kommun som TS har vi fått info inför stundande omasfaltering i området att alla med marksten behöver höja denna ca 3 cm inför asfalteringen, man har även från entreprenören varit ute och träffat boende i området två kvällar inför asfalteringen för att alla ska ställa frågor. Dock är det är vägförening hos mig så kommunen är inte involverad, dock tycker jag att det är ett exempel på hur det ska gå till.
 
  • Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror att det enklaste blir att du kapar en liten bit av asfalten, så att du får en rak kant och så att dina betongplattor friläggs, och sedan höjer du plattorna så att de hamnar på samma nivå som asfalten. (det räcker säkert med att lägga om tre rader med plattor för att få det snyggt igen.
Eventuella asfaltfläckar kan de borsta bort med lite dieselolja.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Liknande sak hände i ett mindre samhälle utanför Helsingborgs för några år sedan. Det slutade med att kommunen fick krypa till korset och rätta till höjdskillnaderna som blivit mot tomtgräns. En oberoende konsult togs in av kommunen för att utreda vad som skulle göras för att åtgärda nivåskillnader mot fastigheterna. https://www.hd.se/2017-11-24/kommun...a-ut-nivaskillnad-efter-asfaltering-i-barslov
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Hej,
För ett par veckor sedan asfalterade kommunen om trotoar och gata utanför mina föräldrars hus (villaområde inne i Höör). När morsan såg att de la asfalt in på deras uppfart så att det bildas en 20 mm hög kant gick hon ut för att prata med entreprenören. Denne var väldigt otrevlig, sa att kommunen bestämt att det ska göras så då trottoaren numera ska ha lutning ut mot gatan. Tyckte mina föräldrar inte om kanten får de väl lägga om infarten och samtidigt höja den.

Hade jag varit där när han tilltalade morsan som han gjorde hade de hittat honom under ångvälten, men det är lite of topic.

Är det ok för dem att göra så här?
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Råkade ut för liknande när kommunen la ner fjärrvärme och fiber. det såg mer än konstigt ut. Godkände inte kanten som uppstått: Nu jävlar, startade mitt egna lilla tjat krig mot kommun och entreprenör. Fick det fixat.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Har en kompis som fick likadant. Kommunen tog kostnaden att lägga om kompisens stenläggning.
 
Får ni gatorn asfalterade? Det får vi inte i Örebro kommuns tätbebyggelse utanför city. Vi får inte ens befintlig asfalt reparerad. Och trottoarer? Glöm sådana.
 
  • Ledsen
  • Gilla
byggalitehursomhelst och 1 till
  • Laddar…
Vi hade i princip samma sak i vårt gamla radhus, entreprenören på plats bara ryckte på axlarna så jag ringde huvudentreprenören direkt, fick tag på en trevlig chef som lovade att ordna det. Redan nästa dag kom ett gäng anläggare och la om halva min stensättning så att jag fick kontinuerlig lutning utifrån huset ned över trottoaren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
De får ju inte lägga asfalt på dina stenar, men en liten höjdskillnad kan nog hända, och det får man fixa själv.

I nybyggda områden händer det ofta att man bara lägger ett lager asfalt, tills området är färdigbyggt, och därefter lägger man de översta lager (slitlager). Under tiden har många villaägare färdigställt sina uppfarter och anslutit till vad de tror är rätt nivå på vägen. Efter några år upptäcker de plötsligt att vägen hamnar 4 cm högre och deras uppfart ligger för lågt.
 
Hej,
Nivåskillnad på flera cm blev det hos min mamma med, i Torslanda. Precis som du beskriver, de skulle fixa trottoaren ...
Efter flera meningslösa diskussioner m entreprenören tog jag kontakt m beställaren av uppdraget på kommunen. Där fick jag ett ärendenummer, och för att göra en lång historia kort så löste kommunen snacket m entreprenören som slutligen fixade till det hela.
Lång tid blev det och mycket tålamod gick åt
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Kul att frågan engagerar :)
Den information som gått ut är att gata och trottoaren ska asfalteras om så inga bilar fick stå på gatan under tiden, ingen annan info.

Kommunen skulle skicka ut någon arbetsledare för att titta
D Diablito skrev:
Kul att frågan engagerar :)
Den information som gått ut är att gata och trottoaren ska asfalteras om så inga bilar fick stå på gatan under tiden, ingen annan info.

Kommunen skulle skicka ut någon arbetsledare för att titta
De har ju även förstört tillgängligheten. Alltså att kunna köra in med rullstol. Rätt lutning på avfasningen 1:20 har jag för mig att det ska vara i lutning.
 
Om inte tomten lutar bort från trottoaren så med den kanten på nästan 4cm, så lär det bli både vattensamling och vattensjukt under och vid trottoaren?
 
krillek krillek skrev:
Ser ju för djävligt ut. det rimliga hade väl varit att informera i förväg så kunde den som så önskar lagt lämplig kantsten för att ta upp nivåskillnaden och fått ett snyggt avslut mot asfalten.
Själv lade jag för en 10 år sedan mellan infarten (grus) och gatan asfalt en lång impregnerad grov fyrkant.

Visserlunda ruttnar den men :
den ligger i kanten mellan ett relativt djupt bärlager och väg/gatkroppen så det är relativt torrt.
Den tillåter mycket mer misshandel än motsvarande betongsten inklusive om man är stark en storslägga som knäcker den vanliga stenen.
Det viktiga är att se till att den ligger lågt så att kommunens snötraktor inte kan fastna med bladet.
 
Vad säger kommunen som är beställare till jobbet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.