Genom att byta ut tätningslisterna i dina fönster och dörrar minskar du energiförluster och slipper drag. Här går vi igenom vilken list som passar till vad och hur du gör för att byta ut tätningslisterna.

Du kan läsa artikeln här: Byta tätningslister på fönster och dörrar - hur gör man?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bra artikel Ludvig.

Jag försökte byta tätningslist på en av ytterdörrarna i vintras men på grund av kylan så var det svårt att få av det gamla intorkade klistret från de gamla tätningslisterna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ta-bort-limrester-fran-taetningslister.332258/

Och när jag väl hade lyckats med det så var det svårt att få limmet på de nya tätningslisterna att fästa bra i kylan trots att jag försökte värma upp lokalt med en hårfön.

Jag vill bara nämna att bästa tiden för byte av tätningslister är när det är varmt och skönt ute. Då kan man också låta dörrar och fönster stå på vid gavel utan att göra några värmeförluster.
 
  • Gilla
salahunreal och 7 till
  • Laddar…
Ska man skriva en artikeln om tätningslister så skriv inte bara om det som finns på dom stora byggvaruhusen, finns mer än vad dom har och som kan vara ett bättre val.
Skriv då att det är en artiket om tätningslister i silikon eller EPDM-cellgummi.

Men dom flesta artiklar här är oftast skriven på det sättet, att endast dom stora aktörerna får vars med, fast dom inte alltid är dom bästa.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Jag tolkar din kommentar som att du saknar att det står att man också kan täta fönster och dörrar med linsnöre eller snöre av ull och att fördelen med det sistnämnda är att ull inte drar åt sig fukt, vilket lin kan göra. Dessa snören fästes ofta med häftpistol eller småspik.

En annan fördel med ullsnöre är att de sägs ha lång hållbarhetstid, mycket längre än de som är gjorda i plast/gummi.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tolkar din kommentar som att du saknar att det står att man också kan täta fönster och dörrar med linsnöre eller snöre av ull och att fördelen med det sistnämnda är att ull inte drar åt sig fukt, vilket lin kan göra. Dessa snören fästes ofta med häftpistol eller småspik.

En annan fördel med ullsnöre är att de sägs ha lång hållbarhetstid, mycket längre än de som är gjorda i plast/gummi.
Det stämmer det. Men tyvärr glömmer dom flesta bort att det finns, eller dom kanske inte vet att det finns alternativ.
 
  • Gilla
JoFor77
  • Laddar…
Ja, så var det för oss. Vi tänkte inte ens på att det fanns andra sätt att täta på men det finns det så klart. Hade vi vetat det hade vi kanske använt ullsnören istället för moderna tätningslister eftersom vi köpt nya fönster i gammal stil med kulturglas och allt och till och med målat dem 3 gånger med linoljefärg. Men nu när jag läser det här så blir jag osäker om de isolerar lika bra. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ut-mina-linsnoere.161869/page-2#post-1269004
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Aldrig läst om nån som använder skrynklat aluminiumfolie, för att mäta spalter. Gör en korv t.ex. Är det bara jag som använder det?
 
  • Gilla
Pettman och 8 till
  • Laddar…
Bra artikel, har faktiskt funderat på när E resp P lister bör användas...

Jag behöver byta list i ytterdörren, men där är det som en O-list men utan platt baksida utan med ett "insticksgummi" - kan man köpa sådana på bygghandeln eller måste man snoka rätt på tillverkaren av dörren tro ?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
S
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bra artikel, har faktiskt funderat på när E resp P lister bör användas...

Jag behöver byta list i ytterdörren, men där är det som en O-list men utan platt baksida utan med ett "insticksgummi" - kan man köpa sådana på bygghandeln eller måste man snoka rätt på tillverkaren av dörren tro ?

Finns ett par varianter.
https://www.leifarvidsson.se/kp-ft-7-5-mm-t-sagspar-vit-armerad-8-m-frp
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, så var det för oss. Vi tänkte inte ens på att det fanns andra sätt att täta på men det finns det så klart. Hade vi vetat det hade vi kanske använt ullsnören istället för moderna tätningslister eftersom vi köpt nya fönster i gammal stil med kulturglas och allt och till och med målat dem 3 gånger med linoljefärg. Men nu när jag läser det här så blir jag osäker om de isolerar lika bra. [länk]
Läser man den tråden så är det bara att konstatera att dom som fick problem valde för tunnt snöre eller fel (linsnöra).
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
F
Något jag saknar i artikeln är frågan om när man ska byta lister? När de är synligt trasiga och inte tätar eller finns det ett bäst före datum då man bör göra det oavsett? Har gått över alla fönsterlister idag och alla ser bra ut trots 20 år gamla. Ska jag byta då?
 
  • Gilla
vakthund och 2 till
  • Laddar…
Läcker de in luft så byt. Annars kan de ju sitt kvar.
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bra artikel, har faktiskt funderat på när E resp P lister bör användas...

Jag behöver byta list i ytterdörren, men där är det som en O-list men utan platt baksida utan med ett "insticksgummi" - kan man köpa sådana på bygghandeln eller måste man snoka rätt på tillverkaren av dörren tro ?
är sån du skall söka efter nån försäljer som säljer gummi av diverseslag.. misstänker det är en O list med 1-2rader hulingar som skall tryckas in ett spår i dörren :D
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan rekommendera amazon om man vill använda Tesa lister. Det har varit 40-50% lägre pris än i svensk butik när jag har handlat.

Med tanke på att ett hus kan innehålla "några" meter lister så är det stora pengar snabbt
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.