Vi har byggt garage och tyvärr blev inte plattan vad vi hoppats. Det hällregnade då den gjöts och det gick inte slipa den när den var lagom då det tyvärr blivit mitt i natten och nästa dag var den stenhård. Den har nu slipats och ett 15-tal gropar har spacklats upp. Nu är ytan relativt jämn och fin men problemet är att alla spacklingar har annan färg än resten av golvet vilket gör att vår platta liknar jorden sedd från rymden.
Vi vill inte måla golvet då vi inte vill ha bekymmer längre fram med flagad färg och ommålningar. Vi vill bara prima golvet (heter det så?) för att binda damm och göra golvet mer motståndskraftigt mot oljespill. Går det att pigmentera plattan på annat sätt än att måla? Riktigt utspädd oljefärg?
Hoppas ni har bra förslag för det ser inte kul ut som det är nu.
Vi har redan betalat hela summan så att bråka mer med firman som gjöt känns inte meningsfullt.
Tacksam för all hjälp.
 
Vi har samma problem. Regn precis efter gjutningen har gjort garageplattan smågropig och ful. Jag har låtit en golvläggare titta på golvet och föreslå åtgärd, och han föreslog slipning, därefter spackling av hela golvet med något han kallade industrispackel. Detta skall gå att behandla som ett betonggolv, med betongolja eller färg, och skall tåla påfrestningarna i ett garage. Vi har ännu inte gjort något åt golvet, så jag tar tacksamt emot andra förslag.
 
Dito samma problem. Vädrets makter äro... Elaka. Berätta gärna hur det går, kommer att måla mitt golv efter semestrarna ser det ut som.
 
Jämnar ut det mesta.
Fin yta & jämn färg.

Fließestrich

fast jag vet inte vad det heter på Svenska.
Finns att köpa säkvis i Gdansk.

Hobbit
 
Kan ni inte gömma hela missären med ett lager av klinkers?

Nog för att det blir dyrt men SNYGGT! Vår garageplatta är fortfarande (efter 2 år) helt obehandlad. Jag satsar på att köpa och lägga billigt klinkers "en vacker dag" ;)
 
Vi har börjat behandla plattan med Jotun Oxan betongolja med grått pigment i. Efter första behandlingen igår såg det för jävligt ut, fläckarna syntes mer men nu idag efter andra strykningen börjar det se mer än lovande ut. Vi tar sista strykningen imorgon och lägger då in före och efter bilder. Det enda är att golvet blir ordentligt mörkt men hellre det än spräckligt.
 
Kan man ha andra färger på pigmentet än grått? Finns det olika grå nyanser?
 
Ja det gick att bryta i de flesta färger. Vi valde mörkgrått för att våra fläckar var så mörka och vi inte visste hur täckande det skulle bli. Nu har vi målat tre gånger och kan flytta in hyllor och dyl på måndag. Det som vi känner oss osäkra på är vad som är skillnaden mellan detta och vanliga garagegolvfärger. Vi trodde det skulle bli som ett blankt oljeskikt men i och med pigmentet känns det mer som ett högblankt målat golv. Vi får helt enkelt se om det håller beslastning av dubbdäck.
 
blir ändå billigare med klinkers i längden, Bahaus säljer granitkeramik för 99:-/kvm
 
Det är många som förespråkar granitkeramik, men jag är ändå tveksam till om det håller för verkstadsaktiviteter. Dubbdäcken lär inte vara några problem, men håller det verkligen för domkrafter som rullar över det med något tons last och tyngre verktyg som tappas?

Pigmenterad olja verkar intressant. Jag har bara sett olja utan pigment, och på en sådan syns ju inte slitaget. Frågan är hur slitage syns på en yta med pigmenterad olja.

Är ytan halkig?
 
Vi lägger in kort senare i kväll eller i morgon så får du se hur det ser ut. Ska ut och kolla senare men nog tror jag att det kan finnas viss halkrisk. Vi har inte bestämt oss för om vi är nöjda eller inte, dels för att det inte känns oljat utan verkligen målat, dels för att golvet blev så jättemörkt men det beror ju på att vi trodde vi skulle behöva så mörkt pigment för att dölja fläckarna.
 
Det finns en färg som heter epirex 500 (två-komp) som är en golv färg... ytan blir som en gummiyta och högblank inte så himmla hal ändå som man skulle tror och det går jue att blanda i sand i färgen för bättre grepp. Den går att bryta i en heldel nyanser! Och håller riktigt bra blir ju lite matt med tiden men vill man ha ett snyggt garage och impa med så är det helt klart ett utav dom bättre alt.
 
RoTe
Vad använder man på industrin?
Vi har på jobbet precis målat om alla golv med en grå färg som ser mycket bra ut. Dock är det ju ett extremt slitage på detta golvet då truckar kör på det osv. Men det spelar ingen roll hur hårda saker man tappar eller hur tunga, det håller ändå.
Måste väl funka i ett garage?
Vet tyvärr inget om färgen mer än att den hälldes ut på golvet och sedan gick målarna runt på spikskor med raka som man oftast använder till vattnet i badrum osv...
 
Arny: Höganäsklinker 35mm...det håller rätt bra.
 
Höganäsklinker kan man köpa i deras outletbutik (Ekeby Skåne). Jag var där igår.

De hade klinker som passade till garage - extra tjocka och frosttåliga. De kostade från 150 - 250 kr /kvm.
Det blir mycket pengar till ett stort garage (vi har 63 kvm)

Nej, vi har börjat prata om att måla vårt cementgolv. Och kasta ut sådana där stärkande "flingor"...

Hanveden's golv blev ju fantastiskt fint! Se inlägg 6 i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/smahus...nart-faerdigt-garage-tack-foer-alla-tips.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.