Fairlane
Jag tycker det är väldigt ovanligt att säljare ringer efter jag nixade mig. När de gjort det så brukar jag säga:
Jag: Det låter intressant. Vet du något seriöst företag som säljer det?
Säljare: Vi är seriösa
Jag: Nej ni ringer ju mig trots att jag är ansluten till Nix....
 
  • Gilla
  • Haha
Arrne och 3 till
  • Laddar…
A
De enda som ringt mig de senaste decenniet är företag som redan har mina uppgifter pga tidigare relationer. Dessa har varit mycket tillmötesgående när jag sagt ”nej, tack, och ring inte igen”. Så blir man bortplockad utan tjaffs.
Nya regler och allmän uppsträckning av telekombranschen har gett resultat och för mig är det ett icke-problem idag. För 10 år sen var jag nära att ta till geväret.

Jag ser inte registrerade kontantkort som ett integritetsproblem. Det är ingen rättighet att ha hemlig mobiltelefon, och anonym kommunikation går att lösa ändå för de som till exempel ses som dissidenter av diktaturer.
 
V VRZ skrev:
Då skickar man en 10-12 åring som fixar korten och vipps så är de kriminella lika anonyma som innan. Kommer inte dröja länge innan enskilda personer har hundratals kort registrerade i sina namn.
Det är perfekt. Kanske regeringen kan puscha på soc att ta ungarna med och sätta de i rätt familjer. =)
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Så när media har belyst att det finns många oseriösa firmor som ringer trots nix så gör de rätt?
att de ringer till mig fast jag ordnat med nix för att slippa denna verksamhet överhuvudtaget är skitsamma?

Nä de gör fel och borde förbjudas totalt..
knarklangare och annat skräp finns det andra lösningar till..
Men du har oreggat nr. Då kan de ju inte ringa dig och du kan ju inte veta hur de är för oss som nixat.
De som kommer fram är de DU godkänt när du har nix.

Reggade nr skall såklart finnas för att stävja brottslighet. Att de ska hamna i företagsregister kan jag med vara emot.

Men såfort du har en smartphone har du godkänt att lämna ut ditt liv.
 
R Rkarlsson skrev:
Men du har oreggat nr. Då kan de ju inte ringa dig och du kan ju inte veta hur de är för oss som nixat.
De som kommer fram är de DU godkänt när du har nix.

Reggade nr skall såklart finnas för att stävja brottslighet. Att de ska hamna i företagsregister kan jag med vara emot.

Men såfort du har en smartphone har du godkänt att lämna ut ditt liv.
Nej det var och är inte så alls.
Det ringde flertalet firmor som inte alls var godkända att ringa, utan struntade helt i nix.
därför bytte jag till oreggat och slapp allt totalt... Ska den cirkusen igång igen som tidigare så får även telefon vara...
 
skoge skoge skrev:
Nej det var och är inte så alls.
Det ringde flertalet firmor som inte alls var godkända att ringa, utan struntade helt i nix.
därför bytte jag till oreggat och slapp allt totalt... Ska den cirkusen igång igen som tidigare så får även telefon vara...
Du behöver inte vara orolig. Jag talar ju om för dig att de ringer inte. Om det så skulle vara en på 5 år som slinker genom så får du tåla det.
 
R Rkarlsson skrev:
Du behöver inte vara orolig. Jag talar ju om för dig att de ringer inte. Om det så skulle vara en på 5 år som slinker genom så får du tåla det.
Nej det är 1 för mycket.
Jag ska inte behöva tåla detta alls, då jag ej godkänt att de får ringa mig.
skillnad om jag hade verksamhet... Och de då ringde på företaget... Men privat nummer nej nej.. Aldrig... borde räknas som hemfridsbrott..
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
C
V VRZ skrev:
Då skickar man en 10-12 åring som fixar korten och vipps så är de kriminella lika anonyma som innan.
Precis. Kommer inte att ta lång tid för buset att hitta på något annat. Medans vanliga hederliga människor får fortsätta lida av konsekvenserna. Funkar inte att förbjuda eller inskränka friheten runt allt som potentiellt kan användas av brottslingar. Kommer att sluta med att allt är förbjudet.
 
  • Gilla
Mats_R och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Rent principiellt håller jag med Skoge, jag gillar inte att registreras överallt. Jag har inget direkt problem med säljare, men principiellt borde det vara ok att inte hamna i några register.

Ungefär som att jag gillar möjligheten att vara anonym på forum (ok, forumägaren vet vem jag är). Jag har flera gånger sett folk som tycker man borde använda sitt riktiga namn och stå för det man skriver, som en lösning på problemet med folk som skriver för mycket skit. Det är ju viss skillnad på vad man heter hur anonym man då blir. En vän till mig var med på ett forum som har den regeln. Hans namn är ovanligt så det eä lätt att hitta honom om man letar. Han lämnade det forumet när han fick en brev från en annan forummedlem. Den gången var det inget problem med brevet, men bara känslan var tillräcklig. Nästa gång kunde det vara en värre person som hörde av sig.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men hur skall man göra då om man tex säljer crystal meth och inte vill skylta med sitt namn? Fungerar NIX och hemligt nummer då med? Jag tycker detta verkar ogenomtänkt.
Säljer man sådana produkter så skall man ha ett helvete, således är detta ett steg i helt rätt riktning.
 
skoge skoge skrev:
Nej det är 1 för mycket.
Jag ska inte behöva tåla detta alls, då jag ej godkänt att de får ringa mig.
skillnad om jag hade verksamhet... Och de då ringde på företaget... Men privat nummer nej nej.. Aldrig... borde räknas som hemfridsbrott..
Jävlar.
Du måste må dåligt i en vecka om en dörrförsäljare knackar på din dörr ?
 
K Kampf skrev:
Säljer man sådana produkter så skall man ha ett helvete, således är detta ett steg i helt rätt riktning.
Jag antar att fsn skrev det där med en stor dos ironi! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är perfekt. Kanske regeringen kan puscha på soc att ta ungarna med och sätta de i rätt familjer. =)
Kanske är rätt familj på fel plats.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
sysmali
Tycker också att det är märkligt att man måste registrera sig för kontantkort.

Vad är nästa steg - ska man inte kunna skicka snigelpost anonymt heller? Förbjudet att skicka anonyma röksignaler? Lag att man måste verifieria sig med Bank-ID för att sända mail?
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kommer inte att ta lång tid för buset att hitta på något annat. Medans vanliga hederliga människor får fortsätta lida av konsekvenserna
Samma logiska resonemang som ordf. för svenska pistolskytte förbundet när man diskuterar skärpta regler för vapen, " det drabbar ju bara laglydiga, de kriminella bryr sig inte".

Så är det med alla lagar & regler, de förutsätter att gemene man följer dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.