Hej,
För ett par veckor sedan asfalterade kommunen om trotoar och gata utanför mina föräldrars hus (villaområde inne i Höör). När morsan såg att de la asfalt in på deras uppfart så att det bildas en 20 mm hög kant gick hon ut för att prata med entreprenören. Denne var väldigt otrevlig, sa att kommunen bestämt att det ska göras så då trottoaren numera ska ha lutning ut mot gatan. Tyckte mina föräldrar inte om kanten får de väl lägga om infarten och samtidigt höja den.

Hade jag varit där när han tilltalade morsan som han gjorde hade de hittat honom under ångvälten, men det är lite of topic.

Är det ok för dem att göra så här?
Ny asfalt möter en grusig uppfart med en synlig höjdskillnad bredvid en rabatt med gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad kant där en uppfart möter trottoaren med en 20 mm höjdskillnad nära en skos tå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad gata och trottoarkant som skapar en höjdskillnad vid uppfarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfaltkant på uppfrart som bildar en höjdskillnad på 20 mm efter kommunens asfalteringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transparent linjal mot en nyasfalterad kant som visar en 20 mm höjdskillnad gentemot befintlig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny asfalt som skapat en 20 mm hög kant vid en uppfart i villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd asfalt som bildar en kant vid en uppfart, med synliga grus- och växtfragment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
redep och 7 till
  • Laddar…
Så har man gjort även hos mig. Nu är min uppfart visserligen grusad men jag fick själv fixa stenar mot uppfarten och det var inget jag tog upp med asfaltläggaren/kommunen. Personligen blev jag tacksam för att slippa vattnet vid störtregn.

Skulle tro att detta är något som fastighetsägaren får stå för.
 
  • Gilla
Molliede och 8 till
  • Laddar…
harry73
De får ju inte lägga asfalt på dina stenar, men en liten höjdskillnad kan nog hända, och det får man fixa själv.

I nybyggda områden händer det ofta att man bara lägger ett lager asfalt, tills området är färdigbyggt, och därefter lägger man de översta lager (slitlager). Under tiden har många villaägare färdigställt sina uppfarter och anslutit till vad de tror är rätt nivå på vägen. Efter några år upptäcker de plötsligt att vägen hamnar 4 cm högre och deras uppfart ligger för lågt.
 
  • Gilla
splinter och 6 till
  • Laddar…
J
Står ni på er kan de säkert komma och snygga till kanten lite. Borde ju enkelt gå att göra mindre skarp.
 
  • Gilla
Mmmmicke
  • Laddar…
Så här har de gjort en bit bort på gatan. Inte snyggt men kanske bättre
 
  • Asfalterad kant bredvid en trottoar där gammalt och nytt möts ojämnt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
redep och 7 till
  • Laddar…
De är väl skyldiga att se till att regnvatten inte rinner in från trottoaren på tomterna. Men utförandet verkar ju inte det bästa. Har fastighetsägarna fått nån info om arbetet och hur de skulle kunna förbereda sig? Jag tycker definitivt ni ska kontakta kommunen och felanmäla. Det är ju inte alls säkert att utförandet är enligt vad kommunen beställt.
 
  • Gilla
Joakim90 och 2 till
  • Laddar…
Ser ju för djävligt ut. det rimliga hade väl varit att informera i förväg så kunde den som så önskar lagt lämplig kantsten för att ta upp nivåskillnaden och fått ett snyggt avslut mot asfalten.
 
  • Gilla
splinter och 9 till
  • Laddar…
Har kommunen en teknisk handbok om hur utförandet ska ske? Här är ett exempel från Stockholms "Teknisk handbok för byggande, drift och underhåll på offentlig mark". Nu vet jag att det inte alltid fungerar så i verkligheten, men tanken är att entreprenören inte ska få betalt för arbetet om anvisningen för utförandet inte har följts.
 
  • Sida från en teknisk handbok som innehåller riktlinjer för byggande, drift och underhåll på offentlig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är något man får tåla. Intrånget är ju minimalt och påverkar en handfull plattor. Ja, gången kan behöva läggas om några meter, men som andra sagt är ju egentligen en fellutande trottoar ett större problem.

Släpp det.
 
  • Gilla
Nick&Wald och 13 till
  • Laddar…
Det där är ju helt sjukt!
Grannen ska faen inte ha en millimeter av någons tomt, men kommunen ska få komma och fulasfaltera en halvmeter in på min tomt, fyfaen!
De får väl helt enkelt fräsa ner innan asfaltering, eller ska man ha en svinhög kant vid nästa asfaltering?
Uselt och snålt gjort av kommunen/entreprenören.
 
  • Gilla
  • Haha
ettan47 och 8 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det där är ju helt sjukt!
Grannen ska faen inte ha en millimeter av någons tomt, men kommunen ska få komma och fulasfaltera en halvmeter in på min tomt, fyfaen!
De får väl helt enkelt fräsa ner innan asfaltering, eller ska man ha en svinhög kant vid nästa asfaltering?
Uselt och snålt gjort av kommunen/entreprenören.
Tycker det ser ut att vara ungefär fem cm i TS fall. 4–5 stenplattor á några tior. Blanda inte ihop det med grannens gång, där denne uppenbarligen bett om att få en avfasad asfaltering in på sin gång för att slippa göra något.

Helt sjukt? Skärp dig.
 
  • Gilla
Quartto och 14 till
  • Laddar…
Då jag har en tomt i backe så rinner lätt vatten på vägen in på tomten vid ösregn. Detta löste man genom att lägga en separat tre-fyra centimeter hög vall vid infarten, det blev inte så bra (som en sådan där tillfällig svart-gul vägbula ungefär). Jag svalde dock detta och vid nästa asfsltering några år senare så kom vi överens om hur det skulle göras. Nu lutar vägen utåt och jag har en mjuk övergång.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nej det där är inte ok. Fastighetsägarna måste bli informerade så att dom är införstådda med att dom behöver plocka bort några plattrader innan asfalten kommer. Alternativt att entreprenören plockar bort berörda plattor.
Som det ser ut nu så måste ju fastighetsägarna bryta bort asfalten från plattorna för att ens kunna lägga om det.
 
  • Gilla
AnnikaME och 7 till
  • Laddar…
L Luddasm skrev:
Fastighetsägarna måste bli informerade
Och hur vet du att det inte skett? Eftersom att en annan fastighet fått en annan typ av kant ska det väl inte ens uteslutas att man både informerat och erbjudit alternativ. Jag skulle rent av hålla det för sannolikt.

Men om vi antar att så inte skett, vad menar du att man borde göra nu för att lösa problemet?
 
  • Gilla
ulsa och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och hur vet du att det inte skett? Eftersom att en annan fastighet fått en annan typ av kant ska det väl inte ens uteslutas att man både informerat och erbjudit alternativ. Jag skulle rent av hålla det för sannolikt.

Men om vi antar att så inte skett, vad menar du att man borde göra nu för att lösa problemet?
Det verkar inte sannolikt om man läser första inlägget där den berörda fastighetsägaren gick ut och undrade vad asfalterarna höll på med?
Det entreprenören/ kommunen nu kan göra för att kompensera den usla läggningen är att lägga om och höja dom närmsta plattraderna och se till att dom får en bra anslutning.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.