Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus som är byggt i sjuttiotalet. Jag har en trädgård som har gräns mot skogen, men halva av min tomt är en slänt som är gradvis hög upp till 7 meter mot skogen. Jag önskar jämna ut ca 3 meter in mot skogen för att göra min tomt större.

Behöver man få bygglov för det?

Vad är bästa lösningen för att jämna ut den utan att resten ska rasa på min tom samt huset?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag kan inte tänka mig att du behöver bygglov för det. En stödmur kan hindra ev. ras sedan.

[länk]
Hej Marlen!

Tack för ditt råd! Jag hoppas det kan funka med stödmur. Det kommer definitivt att underlätta för min del.
 
useless useless skrev:
Troligen behöver du marklov. Fråga kommunen om du vill ha ett säkert svar.
[länk]
Det tycker jag att det behövs. Men jag undrar om det finns en bra lösning
 
Försöker förstå lite bättre hur det ser ut.
Är det en 7m lång slänt som du vill åtgärda?
I så fall, hur hög är höjdskillnaden totalt och där du vill jämna ut den.

För den är väl inte 7m hög?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Försöker förstå lite bättre hur det ser ut.
Är det en 7m lång slänt som du vill åtgärda?
I så fall, hur hög är höjdskillnaden totalt och där du vill jämna ut den.

För den är väl inte 7m hög?
Hej Dowser!

Från den jämna punkten på marken (min tomt) till där uppe vid min tomtgräns mot skogen är det 7 meter, men jag vill jämna ut ca 3 meter.
 
A Adlesberg skrev:
Hej Dowser!

Från den jämna punkten på marken (min tomt) till där uppe vid min tomtgräns mot skogen är det 7 meter, men jag vill jämna ut ca 3 meter.
Hur stor är höjdskilnaden du vill jämna ut?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur stor är höjdskilnaden du vill jämna ut?
Bredden på tomten är ca 20 meter, och höjden som jag vill gräva ( jämna ut) är ca 2.5 meter.
 
D
A Adlesberg skrev:
Bredden på tomten är ca 20 meter, och höjden som jag vill gräva ( jämna ut) är ca 2.5 meter.
Då behöver du söka om marklov.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
En 20m bred 2,5m hög mur blir ett rätt rejält projekt.
Dels så behöver du ansöka om marklov, dels så behöver du kolla på vilken teknik du vill använda.
Gjuta på plats, L/T-stöd, block-mur etc.

Dels så ska du ha bort upp mot 75 kubikmeter jord från tomten, dels ska du bygga närmare 60 kvadratmeter mur.
Dessutom antar jag att du vill bygga något för att få åtkomst till de sista 4m på tomten som efteråt kommer att vara "en våning upp".

Vad har du för budget?
 
Marklov behövs, allt över 50cm kräver marklov. Generellt så kanske många skiter i det det för mindre grejer, men ska du gräva ut så du får en 2,5 meter mur så kommer det def. dra ögonen till sig och jagh ade inte vågat chansa på att hoppa över bygglov.

Som det också nämnts så behövs en stödmur som kommer bli riktigt stor(och dyr). också nyfiken på budget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.